Gå til innhold

2 års-kontroll i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vert på det?

Fikk brev fra helsestasjonen i dag der det stod at helsestasjonen har opprettet et samarbeid med flere av barnehagene i kommunen vår. Dette fører til at vi skal ha 2 års-kontrollen i barnehagen med pedagogiskleder tilstede.

Fikk også med et spørreskjema i brevet som vi skal fylle ut. Der går de inn på kommunikasjon, grovmotorikk, finmotorikk, problemløsning og personlighet/sosial utvikling. Dette skjemaet skal også barnehagen fylle ut.

Synes dette høres spennende ut, men lurer på om andre har vert med på dette?

Anonym poster: af268c4ae1d4276bde52b8c834b42052

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi ikke fått beskjed om noe slikt. Har bestilt vanlig 2-årskontroll til poden på helsestasjonen.

Anonym poster: c0fd1f581246100d604303612007342c

Skrevet

Det hørtes ikke spesielt smart ut, synes jeg. Helsesøster er jo spesialsykepleier med kompetanse, det er verken du eller ped.leder (i utgangspunktet). Helsesøster vil i mange tilfeller kunne se ting dere ikke har forutsetning for å se. Jeg er skeptisk, og hadde nok uansett bestilt time på helsestasjonen eller hos lege.

Anonym poster: f9fa8022f205fc2bd4158ad18adbcdf9

Skrevet

Glemte å legge til at helsesøster selvfølgelig er tilstede i barnehagen. Det er helsestasjonen som kaller inn.

Vi må gi skrifteligløyve til barnehagen for at den pedagogiskelederen kan delta på møtet.

H.i

Skrevet

Det er et prøveprosjekt. Syntes det hørtes veldig smart ut jeg, så barnehagen kan supplere helsesøster med informasjon og være med i diskusjoner osv om det skulle være noe. Ikke alt som er lett for foreldre å se, eller svare på av spørsmål, når de tilbringer så mye tid i barnehagen. Kan være enklere dersom man ønsker å finne løsninger som passer å bruke i barnehagen feks ved utfordringer, uten at du som foredler trenger å fronte dette selv, men at helsesøster gjør det. Det er frivillig å delta på, derfor du må levere fullmakt, men var desverre ikke aktuelt for oss å være med i prosjektet.

Anonym poster: d470b073e31b605c63733b30aaa54039

Skrevet

Glemte å legge til at helsesøster selvfølgelig er tilstede i barnehagen. Det er helsestasjonen som kaller inn.

Vi må gi skrifteligløyve til barnehagen for at den pedagogiskelederen kan delta på møtet.

H.i

Når du nevner dét virker det jo med en gang som et flott prosjekt. Som noen andre nevner er ungene så mye i bhg at de ansatte ofte vet mer om ungene enn foreldrene gjør selv.

Anonym #3

Skrevet

Ja synes det høres ut som et greit tiltak.

Vi blir også kallet inn til helsestasjonslegen etterpå. Da regner jeg med de tar mål og slikt også.

H.i

Skrevet

hørtes bra ut. noen barn er jo mer sjenerte enn andre, og da er det lettere å "bestå" språktesten f.eks om de er i sine vante omgivelser :)

Anonym poster: 65e82f8d2cfa98d7dfe3e7cbf67358ac

Skrevet

Det høres jo supert ut :) var på 2 års kontroll forrige uke og syns det var litt bortkastet tid siden barnet går i barnehage. Det er jo kjempe bra om dem kan samarbeide, barnehagen kjenner jo barnet veldig godt.

Skrevet

Det hørtes ikke spesielt smart ut, synes jeg. Helsesøster er jo spesialsykepleier med kompetanse, det er verken du eller ped.leder (i utgangspunktet). Helsesøster vil i mange tilfeller kunne se ting dere ikke har forutsetning for å se. Jeg er skeptisk, og hadde nok uansett bestilt time på helsestasjonen eller hos lege.

Det er svært få ting en sykepleier med ett års videreutdanning kan se på et 20 minutters møte som en pedagog med tre års utdanning på samme nivå, men som utelukkende omhandler barn, barns utvikling og pedagogikk kan fange opp når de er sammen med det flere timer daglig. Synes du overvuderer HS og undervurderer landets pedagoger. Uansett så er jo HS her med på og den som foretar kontrollen. Hadde øsnekt et slikt samarbeid velkommen for mine barn sin del.

Anonym poster: d24f23219a7fa68818b0eed0cba639b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...