Gå til innhold

Hva faen er det med helsesøster, sier mitt barn er lettere

Anbefalte innlegg

Skrevet

psykisk utviklingshemmet? Holdt på og knalle til den dama, er det hun som er rette innstans og sette diagnoser og hvorfor kan hun si noe slikt til oss når vi er på helsestasjonen? Greit nok at han er litt treg for alderen, men trodde de måtte gjennom både tester og undersøkelser for og finne ut av slikt. Bør kanskje melde denne dama til fylkeslegen?

Anonym poster: 0d6357b7c9cec24a43101aa26e930df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ro dæ ned, Glansvask.

Fortell rolig hva som skjedde, kanskje du misforstod? Hvor gammelt er barnet? I hvilken sammenheng og hvordan brukte hun uttrykket "lettere psykisk utviklingshemmet"?

Anonym poster: 43a42f215655853044ca66a33a6f9efe

Skrevet

Her var det helsesøster som avduket at vår sønn har en mild psykisk utviklingshemming, hun sa ifra at hun mistenkte det, MEN hun henviste oss videre for undersøkelse. Vi trodde han bare var litt senere ute enn andre. Har hun henvist dere videre til noen, eller har hun bare uttalt seg og latt det være med det?

Anonym poster: 2785f76bd7dbf95bf2266cdb40b0ff26

Skrevet

Skjønner at du ble satt ut, men det høres ikke ut som du er helt i vater du heller, skalle henne ned?

Men om dere ikke er utredet har hun ingenting med å si sånt, det er jeg enig med deg i. Det hun burde gjøre er å henvise dere videre så barnet kan bli utredet skikkelig.

Synes godt du kan sende en klage, både til helsestasjonen og til fylkeslegen. Hun bør opptre mer profesjonelt enn som så om hun mistenker at noe er "galt" med et barn...

Anonym poster: f09c3ea044073c7cc2b8a0c4fd735d38

Skrevet

Sikkert genetisk...

Anonym poster: 52b58e9a887a78791c54f0bea36f1b79

Skrevet

Det høres ut som en helsesøster som går langt utover sitt mandat og kunnskapsområde... Be henne henvise dere videre.

Anonym poster: d625a692d0175d456a559e06bf9681f0

Skrevet

Sikkert genetisk...

Hæ?

Skrevet

Sikkert genetisk...

Du er jo er godt eksempel på at det absolutt ikke trenger å være genetisk.

Skrevet

Hun kan ikke stille den diagnosen nei, men hun kan jo ha en hypotese. Uansett lite sensitivt å lire dette av seg på den måten...

Anonym poster: 8ad72d1e98e983a526c781e5f4682024

Skrevet

Jeg forstår godt at du reagere som du gjør! For det første har hun ingen kompetanse til å stille en slik diagnose, det er det kun psykologer som kan gjøre!

For det andre så stilles ikke en slik diagnose ut av det blå, ulike tester skal taes.

Hvis hun mener ditt barn henger etter så burde hun sendt en henvisning til habiliteringen for barn og unge, eller at fastlegen til barnet hadde gjort det.

Jeg forstår godt sjokket man kan få når en slik diagnose stilles. Og ja jeg hadde sendt en klage på denne hs.

Skrevet

Skjønner at er er smertefullt å få en slik beskjed, men hun føler seg nok nokså sikker på at det er sånn når hun tar sjansen på å si noe. Hvis dere ikke er henvist til utredning, må dere selvfølgelig be om at henvisning sendes barnehabiliteringen.

Jeg møtte i jobb en gang en jente der problemstillingen var motsatt - jenta var 15 og ingen i hjelpeapparatet hadde noengang sagt til foreldrene at datteren var lettere psykisk utviklingshemmet før jeg gjorde det. Det er faktisk verre synes jeg.

Skrevet

Jeg forstår godt at du reagere som du gjør! For det første har hun ingen kompetanse til å stille en slik diagnose, det er det kun psykologer som kan gjøre!

For det andre så stilles ikke en slik diagnose ut av det blå, ulike tester skal taes.

Hvis hun mener ditt barn henger etter så burde hun sendt en henvisning til habiliteringen for barn og unge, eller at fastlegen til barnet hadde gjort det.

Jeg forstår godt sjokket man kan få når en slik diagnose stilles. Og ja jeg hadde sendt en klage på denne hs.

Ikke psykologer som skal stille den diagnosen. Men lege/psykiater/pediater.

Er en normal reaksjon fra Hi sin side. Er et sjokk å få en slik beskjed, det trenger bearbeides. Er bra at helsesøster lufter sine mistanker, og at hun tør ta det opp, slik at dere kan få hjelp videre. Håper hun har satt dere i kontakt med helsestasjonslege/fastlege og eventuell henvisning til barnelege/barneavdeling. En utredning for slikt skal skjei samarbeid med barnelege/barnelege/habiliteringstjeneste.

Anonym poster: 1d87599ccf3bd3cd7abc337c6c60a912

Skrevet

Det stemmer ikke. Psykologer kan stille diagnosen psykisk utviklingshemmet og gjør det ofte. Den nevropsykologiske utredningen er ofte den mest sentrale delen av en tverrfaglig utredning på barnehabiliteringen.

Skrevet

For å snu det litt HI. Hvordan ville det vært om helsesøster ikke sa noe, men at dere måtte gå i uvisshet til noen tok tak i det? Uten at jeg vet hvordan kontekst og samtale forløp da....

Skrevet

Helsesøster burde ikke si slik som om det var et fakta, men da heller nevnt at hun mistenker det og ønsker å henvise barnet ditt videre.

Helsepersonell og andre som jobber med barn og unge klarer ofte å se det en del foreldre ikke ser selv fordi de har lang erfaring og stort sammenlikningsgrunnlag. Jeg er lærer og kan veldig lenge før noen diagnoser settes se at "Per" har asberger (velger å kalle det asberger selv om det heter noe annet nå) eller "Kari" har ADD, men jeg ville jo aldri funnet på å si noe slik til foreldre. Da heller kanskje forsiktig tatt opp om de har vurdert om barnet deres muligens burde meldes til PPT.

Anonym poster: 3fb67276b4de14023f7b877d5361d26a

Skrevet

Er en normal reaksjon fra Hi sin side. Er et sjokk å få en slik beskjed, det trenger bearbeides. Er bra at helsesøster lufter sine mistanker, og at hun tør ta det opp, slik at dere kan få hjelp videre. Håper hun har satt dere i kontakt med helsestasjonslege/fastlege og eventuell henvisning til barnelege/barneavdeling. En utredning for slikt skal skjei samarbeid med barnelege/barnelege/habiliteringstjeneste.

Jo det er det. Har ett barn som kanskje er pu og vi har tett kontakt med psykologen på habu, og hun sier at det er hun som stiller slike diagnoser etter at hun har tatt forskjellige tester.

Skrevet

Det stemmer ikke. Det er nettopp psykologer som jobber med slikt, og for å fastsette diagnosen mild utviklingshemming hos større barn så må bl.a. en psykolog foreta en IQ-test og mer. Hos mindre barn brukes nok andre verktøy som gir sterke indikasjoner.

Skrevet

Fortell litt mer om hva som skjedde HI, du sier jo ikke så mye...

Anonym poster: 8b746fe3e06ede9dc88d5270aa2bf3f8

Skrevet

I stedet for å knalle ned dama burde du kanskje heller være glad for at hun tar tak i problemet slik at din datter kan få den hjelpen hun trenger så fort som mulig?

Anonym poster: 8995ebe220d31bb3966f80c2bf3b66c9

Skrevet

Det stemmer ikke. Psykologer kan stille diagnosen psykisk utviklingshemmet og gjør det ofte. Den nevropsykologiske utredningen er ofte den mest sentrale delen av en tverrfaglig utredning på barnehabiliteringen.

Slike tester foretas av en psykiater, ikke en psykolog alene.....

Anonym poster: ca81fb7f03c0d2835d6fe8ae13c508ec

Skrevet

Skjønner godt reaksjonen din. Her klarte helsesøster å si at gutten hadde ADHD når han var 2 år og det etter å ha sett han i fem min!!!!! Gutten er nå 8 år og har fortsatt ingen tegn på ADHD ;)

Skrevet

Den nevropsykologiske utredningen er ofte den mest sentrale delen av en tverrfaglig utredning på barnehabiliteringen.

Slike tester foretas av en psykiater, ikke en psykolog alene.....

Anonym poster: ca81fb7f03c0d2835d6fe8ae13c508ec

Hør på ordet nevropsykologisk utredning, tror du det er en psykolog som utfører det? Ved noen anledninger er en nevrolog (som jo er en lege) involvert i utredninger på barnehabiliteringen, men ikke alltid.

Skrevet

Nei først begynte hun med at sånn og sånne symptomer kunne stemme overens med det og det og tilslutt var konklusjonen hennes at barnet mitt mest sannsynlig var lettere psykisk utviklingshemmet... Har ikke tatt noen tester, men skal til utredning på habilitering, men det skulle jo være unødvendig nå ettersom diagnosen allerede er satt av helsesøster!

Anonym poster: a4da3d13f3f636ad70a4473b6854f8f2

Skrevet

Det er vel bedre at barnet får en diagnose nå. Jeg forstår at det er tungt å få vite. og helsesøster kan ikke vite det sikkert. men helsesøstre skal jo følge med på barna, og når de får misstanke si i fra om det. kan være du overdriver litt. og vi vet ikke hvordan det ble sagt

Anonym poster: 471d7798aa7960cf904aa37b200b3425

Skrevet

Nei først begynte hun med at sånn og sånne symptomer kunne stemme overens med det og det og tilslutt var konklusjonen hennes at barnet mitt mest sannsynlig var lettere psykisk utviklingshemmet... Har ikke tatt noen tester, men skal til utredning på habilitering, men det skulle jo være unødvendig nå ettersom diagnosen allerede er satt av helsesøster!

Anonym poster: a4da3d13f3f636ad70a4473b6854f8f2

Egentlig mistenker jeg at du er et troll, for reaksjonen din er lettere håpløs... Blank avvisning på alle fronter! Mener du selv at hun tar fullstendig feil og at det ikke er noe som helst galt med barnet ditt? I så fall er det jo vanskelig å gjøre noe med, for da mener du vel også at han ikke trenger noen ekstra oppfølging eller at dere som foreldre ikke trenger noen ekstra veilledning i hvordan dere skal hjelpe barnet dere til å ta igjen de jevnaldrene? For det må han vel, hvis han er litt sen? Hvor gammel er han?

Poenget er at dere virkelig trenger en diagnose satt av de riktige fagpersonene, og at du burde være veldig glad for at helsesøster henviser dere videre til disse. For har barnet dere et problem er det til det beste for dere alle at dere får diagnose og hjelp så tidlig som mulig! Skulle det så vise seg at helsesøster tar feil kan du være lykkelig over det. Better safe than sorry. Skjønner?

Anonym poster: 7fc4caef9873afcf3a731e5edf54401f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...