Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Synes bivirkningene er så mange på medisin, ikke fungerer det optimalt heller Tanken om ting kunne fungert med tilrettelegging UTEN mediisnering sniker seg på her. Gutten min spiser dårlig, har blitt en annen siden medisinstart (ikke positivt), mørk under øya og altfor tynn Tenker om ting kunne fungert med skikkelig tilrettelegging (f.eks en voksen som følger ham; tilrettelegger, hjelper til sosialt, i timer, klarer se når han trenger pause etc.) i skolen. Hjemme er ikke adhd'en i seg selv noe problem og har aldri vært det. Skal sende inn urinprøve for å måle peptider også, prøvekitet ligger klart, men vil ta alt i fornuftig rekkefølge og ikke hoppe hit og dit i metoder. Noen som har erfaring med umedisinerte barn i skolesammenheng og fått det til å fungere og hvordan? Hvilke tiltak satte dere inn? Anonym poster: 63bf686f5bdf3342d1365721d059e850
Puma - sprekker snart! Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Vi har èn umedisinert ungdom her hjemme. Krever tilrettelegging m assistent på skolen og veiledning av oss voksne. Gutten fungerer bra hjemme, er smart, ikke aggresjonsproblemer, men strever sosialt og m å filtrere informasjon, samt konsentrere seg. Det går bra så lagt. Frister ikke å medisinere et barn i utvikling før vi må.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Nå vet ikke jeg hvor gammel ditt barn er, men har en 12 åring med adhd. Gått på medisin i snart 3 år. Om himmel og helvete kan være noe å kjenne seg igjen i, er det min gutt i et nøtteskall. Uten medisin forklarer han det som at det er krig inni han og masse maur som kryper, derfor klarer han ikke sitte stille. Med medisin klarer han å konsentrere seg og får med seg det læreren sier. Har forsøkt å gå ned på mg dosen, men da kommer uroen igjen. Nå er min som sagt 12 år, og 9 da vi først tok medisin. Klarer selv å sette ord på ting, og før du gjør noe som helst..hva sier gutten selv? Anonym poster: 183a0fed6350c6472ff0f5e7557ec61d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Mitt barn ble så deprimert på Ritalin at det ville ta livet sitt, kuttet Ritalinen tvert. Anonym poster: 649db8817df8fa7a9b84b0fa512b6d17
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Vi testet nylig Ritalin. Hos oss ble alt mye verre. Mer egenrådig og aggresiv. Vanskelig å få kontakt. Han gikk ned 2 kg på bare en uke, sov dårlig, mye mareritt og nattskrekk, så ting som ikke var der osv. Kuttet tvert etter 10 dager. Vi har også tatt peptidprøve. Den slo ut mest på gluten og en del på kasein. Det som er litt rart er at det er melk som gir mest utslag. Gutten her har gått på gluten og kaseinbfri diett i en lengre periode og jeg kan merke det på han de gangene han f eks har spist grøt på sfo. Anonym poster: 995737742149493a035d036ea7a7902a
Nullstress;) Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Min sønn er 9 år og går på equazym. Da han startet fikk han 10 mg, dette var bare under tilvenning. Senere fikk han 20. Da han økte til 20 mg sluttet han å spise, gikk ned i vekt og ble veldig annerledes. Ingen latter, ingen vitser o.l... Så vi gikk ned til 10 mg igjen. Og det funket perfekt etter ca ett år på 10 mg merket vi at det var på tide å tenke på øking av dosen igjen. Så vi økte til 20 mg og det funker perfekt Hvor gammel er barnet ditt? Hvor mye fikk han og hvor lenge fikk han det ??
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 HI her. Min gutt er 8 år, går i 2 klasse. Han sier han er urolig, ikke hele tiden, men stort sett hver dag på skolen. Selv med medisiner. fungerte supert på medisiner (samme dosering) fra august til november, etter dette har det bare gått nedover. Har satt på et medikament til nå, har ikke effekt av det ennå, men håpet mitt er litt ute på at det skal gjøre underverker. Jeg tenker bytte medisin eller kutte helt og prøve på kosthold (lever prøve først). MEN, det er vanskelig med slike valg, når utfallet blir så stort på skolen OG slike "forsøk" tar tid. Utrolig vanskelig!!! Han står nå på 36 mg Concerta og 20 mg Strattera. Han veier 26 kg. Har prøvd mindre og mer Concerta, men det gikk helt galt. Han fungerer som sagt hjemme, men i skolesettingen blir alt feil Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Nullstress;) Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 Nå er ikke jeg ekspert, men er ikke det veldig mye?? Det er forskjellig grader av adhd, det vet jeg jo... Og forskjell på medisiner så klart. Men legen på pupa hvor vi går, sier at det er en tommelfingel-regel: ett mg pr kg... Det var derfor jeg syntes din sønn fikk veldig mye...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 HI her Jo, men på 27 mg Concerta så var det helt ille. Men mulig 27 mg Concerta i komb med 20 Strattera hadde vært mer riktig... Der ga du meg noe å tenke på... Skal på BUP i morgen, møte med de og lærer, mulig jeg må nevne dette, ja... Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Nullstress;) Skrevet 8. april 2013 #10 Skrevet 8. april 2013 Si at du vil prøve equazym. Det har iallefall funket utrolig bra her. Og med en dose på 20mg. Min sønn veier 28-29 kg. Og man får bare hele tiere av denne medisinen. Så neste er eventuelt 30 mg, men det trenger han ikke Om du vil, så send meg personlig mld når du er ferdig i morgen
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #11 Skrevet 8. april 2013 HI her igjen. Føler at jeg maser og styrer så fælt med BUP og medisinering. Hvor lenge har dere latt medisinene prøves ut før dere har villet endre, enten merke eller opp/ned? Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #12 Skrevet 8. april 2013 Hi igjen.. En ting til; hvor mye bivirkninger må man "akseptere" og allikevel si at mediisnen fungerer? Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #13 Skrevet 8. april 2013 Unnskyld at jeg "kupper" tråden, men hvordan går dere frem for å teste angående peptider? Har selv en gutt på 6 år med ADHD og vil prøve "alt" før medisinering Anonym poster: 841167b9538fd6826f275bb1fd356ec4
Nullstress;) Skrevet 8. april 2013 #14 Skrevet 8. april 2013 Hei han gikk på 10 mg i en mnd (tror jeg) og så økte han til 20. Det gikk han på i to-tre uker før jeg sa at dette ville jeg ikke! Så vi gikk ned til 10 igjen. Dette gikk han på i ett år. Da merket vi at han begynteå bli veldig ukonsentrert igjen, så i samarbeid med bupa økte vi til 20 igjen. Jeg tror noen av bivirkningene man må regne med, er noe nedsatt matlyst, men ikke så mye at de går ned i vekt... Men jeg tenkte på en ting... Conserta er jo medisiner som virker hele døgnet, er det ikke?? For equasym er en depotabelett, så den virker bare 6-8 timer fra han tar den. Så på kvelden er min sønn fri for medisiner....
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #15 Skrevet 8. april 2013 Bestilte testkit fra Neurozym.com. Rekvisisjon følger med (eller kan printes ut fra nett) og den må fastlegen din fylle ut. Det koster 800 kr, urinen blir ikke analysert før det er betalt. Så får fastlegen din svar på prøvene. Jeg har tenkt å ta kontakt med Balderklinikken om min sønns urin viser noe å ta tak i. HI Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #16 Skrevet 8. april 2013 Trollunger; Concerta virker i 12 timer, det er jo det som er så fint. Jevn dose gjennom hele dagen, slipper opp og ned-daler. Men det hjelper ikke, når han tar Concerta om morgenen og kommer på skolen, det går kanskje en time og så er han urolig. Da virker ikke medisinen, mener jeg... HI Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. april 2013 #17 Skrevet 8. april 2013 Jeg har en sønn som har hatt diagnose siden han var 8 år, nå er han 15. Han prøvde ritalin, uten noe hell, og så gikk han på concerta til han var 13, da var han så full av angst, og endte med en medisinfremkalt psykose. Han var en skygge av seg selv og redd alt, tynn og trasig. Dette kunne ikke fortsette, så han fikk strattera, og jeg fikk en ny gutt. Han er totalt seg selv igjen, den gamle gale og morsomme, men uten alle de slitsomme innfallene. MEN vi merker all verdens forskjell de dagene han glemmer tablettene, så helt klar for å gå av medisin er han ikke. Jeg skjønner ikke at RItalin som jo er et amfetaminderivat er førstevalget til helsenorge. Alt er enklere med Strattera, det trengs ikke foreskrivingsrett, det må ikke noe schengenpapirer til når man skal reise, og ikke minst, tablettene kødder mindre med kroppen, Gå for Strattera!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #18 Skrevet 8. april 2013 Min sønn sliter med impulskontroll og aggresjon. Noen av deres barn som hadde disse plagene og hvilken medisin endte de opp på? F.eks du siste, med Strattera...? HI Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #19 Skrevet 8. april 2013 Ser du har fått masse svar om medisinering her, men jeg kan kanskje forsøke å svare litt på det med skole og tilrettelegging. Jeg er selv lærer og har noen års erfaring som spesialpedagog der jeg har hatt mye å gjøre med elever med atferdsvansker som blant annet AD/HD. Men mine elever er noen år eldre enn din gutt. For at gutten din skal få noen tilrettelegging må først PPT skrive en sakkyndig rapport til skolen der de anbefaler et visst antall timer med assistent eller spesiallærer og om hvordan denne oppfølgingen skal foregå. Hvor mange timer gutten din evt kan bli tildelt må de avgjøre, og så er det opp til skolen om de har ressurser nok til å følge det opp. Det er dessverre ikke helt uvanlig med oppsamlinger der en spesialpedagog har ansvar for opp til 5-6 elever selv om hver enkelt av dem egentlig kunne trengt mer individuell oppfølging. Samme med assistent. Hvor god tilretteleggingen blir er også veldig avhengig av læreren, de eventuelle assistentene/spesialpedagogene og resten av klassen. Et barn med AD/HD er som regel veldig urolig, og det er ganske vanlig at de sliter med kommunikasjonsvansker som igjen fører til at de misoppfatter situasjoner og ikke ser sin rolle i konflikter. Dette kan ofte føre til et høyt konfliktnivå med medelever, og om de da samtidig forstyrrer mye, så kan de i en klasse med dårlig klassemiljø fort bli et irritasjonsmoment for medelever og dermed ende opp med å føle seg utenfor. Dette har jeg dessverre sett altfor mange ganger, og selv om vi voksne griper inn og gjør alt vi kan, så kan vi ikke tvinge andre barn til å like noen. Derfor er det også slik at en del barn med atferdsvansker profitterer mye på å være medisinert. Altså ikke bare av faglige årsaker, men også sosiale. Men det finnes også solskinnshistorer der det fungerer utmerket med assistent, spesialpedagog og tilrettelegging og det er et godt klasemiljø som er åpen for at alle er ulike. Siden du skriver "hjelper til sosialt" tillot jeg meg å anta at gutten din er en av de som trenger ekstra støtte her og sliter litt med kommunikasjonsvansker? Altså ikke helt klarer å forstå alle de sosiale kodene og må ha hjelp til dette? Dette kan dere også trene mye på hjemme. Man kan bruke konflikter og så gå baklengs. Ok, hva skjedde før det?... og før det?... og før det? På denne måten nøster man opp hele situasjonen og barnet vil gjerne oppdage sin egen rolle i det hele, og så kan man snakke om dette. Vi kaller det sosial trening, og jeg har jobbet mye med en gutt som da gikk i 4. klasse med dette. Det hjelper, men det krever mye tid og tålmodighet. Anonym poster: 2e18f4dce6d8a72d5c89154dd010a795
Nullstress;) Skrevet 8. april 2013 #20 Skrevet 8. april 2013 Nei, da virker nok ikke medisinen. Men det finnes jo andre medisiner man kan ta. Min svoger gikk på ritalin. Han skulle ta tre ganger om dagen (!) Han sa selv at han merket at han ble roligere, men han likte ikke følelsen det gav han. Han likte å være rolig, men alikevel så følte han at han endret seg så. Da han var 16 kuttet han medisinene tvert. Det var ikke bra for han, av flere grunner. Det tar jeg ikke her. Det sies at man kan få kontroll på adhd med alternative metoder og mat. Men jeg er skeptisk til det. Det kommer an på graden av adhd. De som har en lett adhd, vil kanskje klare seg fortere uten medisiner, i forhold til en som har en litt "tyngre" adhd. Det kommer jo også an på om barnet er hyperaktiv, ukonsentrert eller både hyperaktiv OG ukonsentrert... Jeg var skeptisk til medisinering, hadde ikke lyst til det i det hele tatt. Men som legen på bupa sa: når vi finner de riktige medisinene og doseringen for ditt barn, vil hverdagen mest sannsynlig ganske raskt endre seg til det positive.
Nullstress;) Skrevet 8. april 2013 #21 Skrevet 8. april 2013 Min sønn slet med veldig dårlig impulskontroll og var til tider veldig deprimert. Hver gang noe gikk han i mot, ville han heller bare dø. Ingen skulle være glad i han. Han fortjente ingenting, han skulle gjøre matte hele natta, kun for å streffe seg selv. Og han eide ikke konsentrasjon i jobb-sammenheng. Men equazym endret ALT seg til det positive
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #22 Skrevet 8. april 2013 Jeg føler meg som en masemamma, føler jeg ringer BUP mer enn noen andre. Men realistisk gjør jeg nok ikke det. Jeg er en mamma som ikke godtar alt, vil ikke "vente og se hva som skjer" mens gutten min ødelegger for seg selv og er ulykkelig for at han ikke fungerer. Hvor går grensen for å slåss for sitt barn og være hysterisk masete? Hmmm. Læreren til sønn min har selv et barn med adhd og vi gjør nok ting på veldig forskjellig måte. Tror lærer er mer slik at h*n venter og ser, mens jeg mener at vi ikke har tid til det. Dermed har jeg faktisk fått spørsmål ved om alle justeringene av medisinene (opp og ned på Concerta) kan være årsaken til at det ennå ikke fungerer. Følte meg som en heks som koker ihop kjemikalier til min sønn på kjøkkenet etter leggetid.... Hvordan dialog og tiltro har dere til lærerne til deres barn? HI Anonym poster: b8ce97c09271be43cc2cd07c3c59188c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. april 2013 #23 Skrevet 8. april 2013 Min har aldri vært særlig aggressiv men har slitt veldig med impulskontroll og konsentrasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå