Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Vi har en gutt på 7 år som er ekstremt god i fotball, han elsker det over alt på jord og har tilogmed en ball i senga istedet for en bamse :-) I 1.klasse trente han en dag i uka, men vi fikk mange signaler om at han bør trene mer. Så nå trener han en dag i uka med sitt lag, og tre dager i uka med laget som er to år eldre. Men det vi ser er at de på hans lag blir jo veldig lite match for han, det blir mye tull og tøys. Samtidig synes vi det er viktig at han vet hvor han hører hjemme og at han er 7 år og ikke 9. Vanskelig dette. Noen som har noen erfaring med dette? Anonym poster: d4fd569c9bacab65739d15053f2e1692
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Min 7 åring er også supergod i fotball, det er bare det at han ikke er så veldig interessert i det nå...er jo litt dumt men han får bestemme selv;) Anonym poster: e75dea3666ba6b4cc9e17845b1a6282e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Ettersom talent kansje er 10% mens treningsglede og iver er 90% av årsaken til hvem som lykkes og ikke er det klart viktigste å legge til rette for at de trives med det de gjør. I praksiss er det nesten ikke mulig å plukke ut de barna som kommer til å bli gode som voksne blant en gruppe 7 åringer. La dem ha det morsomt og føle mestring, men ikke gjør barneidretten så seriøs. Anonym poster: 7a9fe238ef32ceab51aacbbded606beb
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Har 2 barn som er talentfulle i alpint. Endte opp med at far eller jeg trener dem selv, da han har mye bedre tid å lære bort, enn en trener som har 30 barn alene. Men skjønner at det ikke er like enkelt å gjøre det i fotball, da dem nesten MÅ ha noen å spille mot. Litt vanskelig å løse det, men håper dere har en god dialog med trenerne, slik at dere finner en løsning som er best for barnet deres, men som også passer til lagene. Anonym poster: 21177e35e6e301c90bfe7d33e1b5ce65
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Jeg synes det høres overkill ut å la en 7 åring trene så mye organisert med en ting om han synes det er aldri så moro Anonym poster: 4f34cc1a4b225761734bdfe6efec6fc6
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Syns du skal la ham bli så god som han kan, så lenge han vil selv. Greit at han er 7år og ikke 9år, men barn er voldsomt forskjellige. Noen er god i matte, og får mer avanserte bøker andre i idrett. Hadde aldri latt alderen alene holde ham tilbake om han trives bedre med de store. Barn som ikke utfordres blir fortere lei. Og nå mener jeg ikke presses, men antar ikke de driver med sånt i den aldersgruppen. Anonym poster: 7dd03722b6b2e3c345c7d19e4d7c5f5d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Syns du skal la ham bli så god som han kan, så lenge han vil selv. Greit at han er 7år og ikke 9år, men barn er voldsomt forskjellige. Noen er god i matte, og får mer avanserte bøker andre i idrett. Hadde aldri latt alderen alene holde ham tilbake om han trives bedre med de store. Barn som ikke utfordres blir fortere lei. Og nå mener jeg ikke presses, men antar ikke de driver med sånt i den aldersgruppen. Anonym poster: 7dd03722b6b2e3c345c7d19e4d7c5f5d Det er jo ikke bare spørsmål om han trives bedre med de store, det er jo også spørsmål om de store trives bedre med ham på laget. Selv om en syvåring er flink i fotball kan det være en plage for niåringene å få ham på laget. Hva da med niåringen som må sitte på benken for at syvåringen skal få spille og hva gjør det med det sossiale miljøet å måtte ha med "småunger" selv om de er vidunderbarn? Det er mange å ta hensyn til. Anonym poster: 7a9fe238ef32ceab51aacbbded606beb
Kliko Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 Jeg var veldig flink i en idrett når jeg var liten. Som din gutt spilte jeg med de som var eldre enn meg. Når jeg var 16 år var det landslag, kretslag, divisjon, to treningsøkter per dag og idrettslinja. Ente med at jeg ble drittlei fordi det ikke var morsomt lenger. Kun døn seriøst. I tillegg ble jeg veldig ensom da alle andre var voksne. Jeg ville også begynne å jobbe men kunne ikke fordi jeg da gikk glipp av treninger. Alle de andre jobba jo på dagen, mens jeg gikk på skolen. Mitt tips er derfor å ikke press han til å spille med de som er eldre enn han. Om dere ser at han begynner å miste gnisten så bestem at han skal ned på sitt alderstrinn igjen. Legg til rette for at han skal trives og foreslå for trenere at han får ha med seg en eller to fra sin aldersgruppe på trening med de eldre :-)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Tusen takk for svar. Det er ikke slik at vi presser han, han har enormt med energi, så spiller han ikke fotball så er det full rulle på andre plan. Vi lar han også slippe en trening i ny og ned om han ytrer ønske om det, men det er sært skjeldent ;-) Det er ikke aktuelt at han skal spille kamper med 9 årslaget, det er kun trening. Vi er også klar over at han kan bli sett på som en pest og plage siden han er "liten", så dette snakker vi masse med han om. Men vi ønsker jo samtidig og dytte litt oppunder dette også da, for han har virkelig et talent og et stort ønske om å spille masse fotball. HI Anonym poster: d4fd569c9bacab65739d15053f2e1692
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #10 Skrevet 8. april 2013 Syns du skal la ham bli så god som han kan, så lenge han vil selv. Greit at han er 7år og ikke 9år, men barn er voldsomt forskjellige. Noen er god i matte, og får mer avanserte bøker andre i idrett. Hadde aldri latt alderen alene holde ham tilbake om han trives bedre med de store. Barn som ikke utfordres blir fortere lei. Og nå mener jeg ikke presses, men antar ikke de driver med sånt i den aldersgruppen. Anonym poster: 7dd03722b6b2e3c345c7d19e4d7c5f5d Det er jo ikke bare spørsmål om han trives bedre med de store, det er jo også spørsmål om de store trives bedre med ham på laget. Selv om en syvåring er flink i fotball kan det være en plage for niåringene å få ham på laget. Hva da med niåringen som må sitte på benken for at syvåringen skal få spille og hva gjør det med det sossiale miljøet å måtte ha med "småunger" selv om de er vidunderbarn? Det er mange å ta hensyn til. Anonym poster: 7a9fe238ef32ceab51aacbbded606beb En hel haug med 9åringer, og en 7åring? Det kan umulig plage noen, annet enn misunnelse kanskje. I tillegg blir som HI skriver, ingen satt på sidelinjen da han ikke spiller kamper med dem. Min søster som er 3 år yngre enn meg fikk trene sammen med oss (turn) i mange år, og hun ble mye bedre enn jeg noen gang var. Holdt på mye lenger også fordi hun stadig ble motivert til å strekke seg og var bedre enn jevnaldrene. La ham trene med dem så lenge han vil. Anonym poster: 7dd03722b6b2e3c345c7d19e4d7c5f5d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #11 Skrevet 8. april 2013 Syns du skal la ham bli så god som han kan, så lenge han vil selv. Greit at han er 7år og ikke 9år, men barn er voldsomt forskjellige. Noen er god i matte, og får mer avanserte bøker andre i idrett. Hadde aldri latt alderen alene holde ham tilbake om han trives bedre med de store. Barn som ikke utfordres blir fortere lei. Og nå mener jeg ikke presses, men antar ikke de driver med sånt i den aldersgruppen. Anonym poster: 7dd03722b6b2e3c345c7d19e4d7c5f5d Det er jo ikke bare spørsmål om han trives bedre med de store, det er jo også spørsmål om de store trives bedre med ham på laget. Selv om en syvåring er flink i fotball kan det være en plage for niåringene å få ham på laget. Hva da med niåringen som må sitte på benken for at syvåringen skal få spille og hva gjør det med det sossiale miljøet å måtte ha med "småunger" selv om de er vidunderbarn? Det er mange å ta hensyn til. Anonym poster: 7a9fe238ef32ceab51aacbbded606beb En hel haug med 9åringer, og en 7åring? Det kan umulig plage noen, annet enn misunnelse kanskje. I tillegg blir som HI skriver, ingen satt på sidelinjen da han ikke spiller kamper med dem. Min søster som er 3 år yngre enn meg fikk trene sammen med oss (turn) i mange år, og hun ble mye bedre enn jeg noen gang var. Holdt på mye lenger også fordi hun stadig ble motivert til å strekke seg og var bedre enn jevnaldrene. La ham trene med dem så lenge han vil. Anonym poster: 7dd03722b6b2e3c345c7d19e4d7c5f5d Det kan godt hende det fungerer helt fint å la gutten spille på lag med de eldre eller å trene med dem, men det må man se ann i hvert enkelt tilfelle. Et fotballag er for så små barn oftest en viktig sossial arena. Det er ikke noe eliteserielag. Trenerene bør ta like mye hensyn til at de dårligste skal få best mulig utbytte av treningen som de beste. Da må man av og til inngå kompromier. Hvis det fungerer fint for de store å trene sammen med syvåringen er jo det greit, men det er ingen selvfølge at han skal få lov hvis det går ut over det andre laget. Anonym poster: 7a9fe238ef32ceab51aacbbded606beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå