Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Har en jente som har strevd litt med lesing, hun skal nå til utredning hos PPT. På siste karetleggingsprøve leste hun 43 ord i minuttet og hadde riktig på 10 av 10 spørsmål når teksten var lagt vekk. Noen som vet hva som er innenfor normalen? Jeg vet at mange barn leser langt over 100 i minuttet i den alderen, de gjorde de eldre søsknenen hennes, men jeg lurer på på hvor langt utenfor "normalfeltet" hun befinner seg. Anonym poster: b13100b5d3d266ba79de8597986584b7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Det høres fryktelig lite ut. Kravet er vel på minst 75 hvis jeg husker riktig. Anonym poster: e441a8f6f887f22e996bf2369cc396a9
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Det høres fryktelig lite ut. Kravet er vel på minst 75 hvis jeg husker riktig. Anonym poster: e441a8f6f887f22e996bf2369cc396a9 Hm, nå sjekket jeg, fant en side, og der sto det mellom 25 og 50 var innenfor normalen, målt om høsten i 3. klasse. Det bør altså være mer nå, men 75 var kanskje litt høyt hvis man skal ha det som bekymringsgrense. Eller? Læreren sa at snittet ligger på 80, men hun sa ike hvor langt ned normalfeltet går. Anonym poster: b13100b5d3d266ba79de8597986584b7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Vi har to barn i hus som leser raskt og ett barn som leser tregt. Jeg husker ikke hva noen av de har fått på de lesegreiene. Men hun som leser senest er den som svarer mest riktig på spørsmålene, de andre har slurvefeil. Så det er noe negativt med det meste, for hun som leser sent må vi hjelpe så hun får opp lesehastigheten sin mens de andre må vi få til å lese senere slik at de får med seg det de leser. Men hadde læreren koblet inn ppt iforhold til barn mitt som leser sent hadde jeg med glede tatt imot den hjelpen og ikke tatt det som koe nederlag. Selv leser jeg seint, alltid gjort det og skulle igrunn håpt at det ble tatt mer tak i når jeg var liten. Jeg skulle ønske jeg hadde tolmodighet til å lese mye bøker nå, men det går så tregt og da gidder jeg ikke. Men jeg ser på hun som leser seint hos oss, får opp tempo litt. Hun fant seg en bokserie hun likte, og begynt å pløye gjennom de bøkene. De er kanskje litt i letteste laget, men veldig gøy når hun selv sier det går enklere og enklere. Anonym poster: b7a47af55abe0304771144dd18050bce
Musemora Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Har en 2 klassing her som i fjor høst leste 150 ord i minuttet med full score på spørsmålene. Gjennomsnittet i klassa var da 47. Du skal se at det plutselig løsner og at hun virkelig knekker lesekoden.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Takk for svar! Ja, jeg ser jo på det som veldig bra at hun endelig får hjelp fra PPT. Håper de finner ut av det sånn at hun kan få riktig hjelp. Men heldigvis ser jeg fremgang, så i det lange løp håper jeg hun tar igjen vennene sine (det ikke noe i veien med intelligensen). Det som er synd er at hun har så dårlig selvtillit når det gjelder skolearbeid, og betrakter seg selv som veldig dårlig. Mne jeg fortalte henne at Stoltenberg ikke kunne lese skikkelig før han gikk i 4. klasse - og likevel ble han statsminister i Norge - og det syntes hun jo var litt fint å høre (men lo litt hånlig av at han var SÅ dårlig at han ikke kunne lese før han var såpass stor, he he. ). Anonym poster: b13100b5d3d266ba79de8597986584b7
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #8 Skrevet 12. april 2013 Takk for svar! Ja, jeg ser jo på det som veldig bra at hun endelig får hjelp fra PPT. Håper de finner ut av det sånn at hun kan få riktig hjelp. Men heldigvis ser jeg fremgang, så i det lange løp håper jeg hun tar igjen vennene sine (det ikke noe i veien med intelligensen). Det som er synd er at hun har så dårlig selvtillit når det gjelder skolearbeid, og betrakter seg selv som veldig dårlig. Mne jeg fortalte henne at Stoltenberg ikke kunne lese skikkelig før han gikk i 4. klasse - og likevel ble han statsminister i Norge - og det syntes hun jo var litt fint å høre (men lo litt hånlig av at han var SÅ dårlig at han ikke kunne lese før han var såpass stor, he he. ). Anonym poster: b13100b5d3d266ba79de8597986584b7 Jeg har også en datter som hadde veldig dårlig selvtillitt i forhold til skolearbeidet. For snart et år siden begynte hun å spille et instrument og før jul var hun med på en konsert. Den mestringsfølelsen hun fikk gjennom musikken var enorm og har smittet godt over på skolearbeidet. Kansje en mulighet å forsøke noe liknende for andre barn som sliter med selvtilliten? Anonym poster: 981155eb327e995afc6e7b961df6effd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #9 Skrevet 12. april 2013 Jeg har en gutt i 5. klasse som i januar i fjor lese 55 ord i minuttet. Han ble meldt opp til solens logoped og har siden vært til mer kartlegging og har fått konstatert lese- og skrivevansker som ligger på grensen til dysleksi. Men ham har det vist seg å være litt mer også som føst har vist seg nå siste 2 årene og han er til utredning når for ADD som ofte har lese- og skrivevansker som tilleggsvanske. Men det vi ble tipset om var å bruke et program som heter Tempolex. Gutten vår økte lesehastigheten sin fra 55 ord i minuttet til 95 ord i minuttet på bare 3 måneder! Vi leste da tempolex i stede for vanlig leselekse. Hør med skolen om de bruker dette, og om ikke så kan du selv google det opp og laste det ned, men det koster litt. Anonym poster: b761ee6e70ef8f7b03ad9da1aa00aa0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå