Queenmee Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Har ei venninne nå, som er i den situasjonen at hun ikke har regelmessig mens. Hun har hatt cyster på eggstokkene og har operert for dette flere ganger. Fikk beskjed om at hun ikke kunne bli gravid grunnet dette. Nå er hun blitt gravid, men er usikker på hvor langt hun er på vei, da hun ikke har noen mens å gå ut ifra. Hennes lege har kun gitt henne en "generel" henvisning til UL. Altså ikke henvisning til sykehus eller noe. Hun må selv ringe å sjekke om muligheten for å få UL noe sted. Er ikke dette feil? Har ikke hun, både pga cystene, og fordi hun ikke aaaaner hvor langt hun er påvei? Eller er det en annen "regel" for svensker som kommer til norge? Setter pris på svar!
Serepta Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Kan hun ikke bare bestille en time hos privat gyn.da ?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Min lege bestilte tidlig UL til meg grunnet at jeg hadde mola tidligere. Mulig man er prisgitt hvilken lege man har da. Anonym poster: fed5057addd848d8ae13c8fa33c8b753
Queenmee Skrevet 8. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2013 Vel, her er det jo snakk om å finne ut hva hu har krav på. I oslo betaler man alt fra 1000-1500 for privat ul. Om hu har krav på ul på sykehus vil det jo bli gratis for henne... Ganske mye penger for enkelte, selv om jeg ikke tviler ett sekund på at hun ville brukt dem....
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Det er ingenting som viser til at man har krav på det, om legen finner det nødvendig, så kan h*n henvise til UL, men det går på legen selv... Hun kan be legen om å bli henvist, grunnet sin situasjon, men legen kan nekte det, og be henne gjøre det privat. Jeg måtte gjøre det privat, mens ei venninne av meg ble henvist til UL. Anonym poster: ba14bf3e6c8b3932b951e1bc0ffb8e27
Queenmee Skrevet 8. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 8. april 2013 Det er jo helt på tryne at noen får henvisning og noen ikke får, om man ikek vet hvor langt man er kommet... Burde jo hatt en standard på det...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Om det ikke er medisinsk nødvendig har du ikke krav på det, men jordmor kan også henvise til ul om hun mener det er nødvendig så kanskje hun skal bestille en jordmortime og høre hva hun mener? Anonym poster: 7c0fe3d94c8c427a36a2ba59ffc9ffbb
Queenmee Skrevet 8. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2013 Var det jeg rådet henne til. Det er jo litt vesentlig å vite hvor langt hun er påvei?!
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Når jeg ble gravid tok legen en underlivsundersøkelse på meg for å fastslå hvor langt jeg var på vei. Det gjør nok legen din og
Queenmee Skrevet 8. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2013 Når jeg ble gravid tok legen en underlivsundersøkelse på meg for å fastslå hvor langt jeg var på vei. Det gjør nok legen din og Legen min vet hvor langt jeg er på vei.. Det gjør forsovit jeg også, ettersom at jeg har passert 23 uker. Setter pris på svar, bare fryktelig teit når folk ikke leser innleggene skikkelig før dem svarer.....
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #11 Skrevet 8. april 2013 Jeg ble gravid før jeg hadde fått tilbake mensen etter forrige svangerskap og ante ikke hvor langt jeg var på vei. Jeg bare slo opp på gule sider og ringte første og beste gynekolog jeg, hadde aldri vært der før, og lurte på om jeg kunne få en time til terminbestemmelse. Det fikk jeg uken etter, betalte 50 kr og var 8+3 uker på vei Anonym poster: 7c0fe3d94c8c427a36a2ba59ffc9ffbb
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. april 2013 #12 Skrevet 8. april 2013 Når jeg ble gravid tok legen en underlivsundersøkelse på meg for å fastslå hvor langt jeg var på vei. Det gjør nok legen din og Legen min vet hvor langt jeg er på vei.. Det gjør forsovit jeg også, ettersom at jeg har passert 23 uker. Setter pris på svar, bare fryktelig teit når folk ikke leser innleggene skikkelig før dem svarer..... Ja, sånn kan det gå. Hun kan nok og få samme undersøkelse
Lille Ollebolle Skrevet 8. april 2013 #13 Skrevet 8. april 2013 Legen min sendte en henvisning/ forespørsel til sykehuset om tidlig ul siden jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei, og at jeg har pcos. Hun sa likevel til meg at jeg ikke måtte regne med at jeg fikk det for det skulle ganske gode grunner til. Jeg bestilte derfor time til privat ul, men fikk brev fra sykehuset uken etter den at jeg skulle på tidlig ul :-) Aner ikke om det er spesielle regler for svensker, men det høres jo ut som hun har veldig gode grunner for å få en henvisning fra legen til tidlig ul!
Queenmee Skrevet 8. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 8. april 2013 Jeg ble gravid før jeg hadde fått tilbake mensen etter forrige svangerskap og ante ikke hvor langt jeg var på vei. Jeg bare slo opp på gule sider og ringte første og beste gynekolog jeg, hadde aldri vært der før, og lurte på om jeg kunne få en time til terminbestemmelse. Det fikk jeg uken etter, betalte 50 kr og var 8+3 uker på vei Anonym poster: 7c0fe3d94c8c427a36a2ba59ffc9ffbb Det høres jo kanskje ut som noe som kan funke ja... Får oversende tipset til henne! Takk:)
Queenmee Skrevet 8. april 2013 Forfatter #15 Skrevet 8. april 2013 Legen min sendte en henvisning/ forespørsel til sykehuset om tidlig ul siden jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei, og at jeg har pcos. Hun sa likevel til meg at jeg ikke måtte regne med at jeg fikk det for det skulle ganske gode grunner til. Jeg bestilte derfor time til privat ul, men fikk brev fra sykehuset uken etter den at jeg skulle på tidlig ul :-) Aner ikke om det er spesielle regler for svensker, men det høres jo ut som hun har veldig gode grunner for å få en henvisning fra legen til tidlig ul! Hun har norsk personnummer, og jobbe rog betaler skatt akkurat som meg, så kan liksom ikek se at det sku være noe ulikt heller... Menne tipper hu nå prøver henvisning via JM, eller time hos Gyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå