Trimsi Skrevet 8. april 2013 #26 Skrevet 8. april 2013 Nå er det jo mange 15-16åringer som MÅ flytte på hybel da, for i distriktsNorge er det langt mellom de videregående skolene... Hvordan vil le du som hadde nekta utflytting organisert det? Flytta på hybel sammen med poden? Jeg selv flytta på hybel i juli, og ble 16 i november.. Anonym poster: 35733656a40c5a5ce661defa35a1c02b Jeg synes ikke det er feil at en 15-16 åring flytter på hybel i forbindelse med skole, jeg synes heller ikke det er uansvarlig å la en 12 åring være alene i noen timer såfremt han har voksne å kontakte hvis noe skulle skje. Problemet her er at det var en 5 åring uten en voksen til å passe på. Aldri om jeg hadde utsatt 12 åringen eller 5 åringen min for det. Når det er sagt, har jeg og mannen min faktisk vært på fest i nabohuset 3 meter unna.... Vi hadde da en 12 åring, 9 åring og en 5 åring. Vi satt klare med mobilen, tittet innom med jevne mellomrom og en av oss holdt seg edru. Syntes det egentlig er i grenseland. Vi har bekjente som har vært utsatt for overlagt ran hjemme i huset sitt og vi har sett brann på veldig nært hold. Dette er dessverre ikke noe som bare skjer på film....
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #27 Skrevet 8. april 2013 Ikke aktuelt nei. Brann, innbrudd, sykdom ol . Da er de færreste 12 åringene klare. Ifølge meg. Stebror på 16 ville jeg ikke engang latt passe 4 åringen en kveld for festligheter her. Men nå er dette absolutt ikke en moden 16 åring da . Anonym poster: 242a77f574d36cecb5e5481cb2f7d8d3 Selvfølgelig klarer en vanlig 12 åring de tingene du nevner hvis foreldrene har gitt litt grunnleggende opplæring gjennom barndomen. Hvor ubehjelplige er egentlig ungene deres? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
skjotta Skrevet 8. april 2013 #28 Skrevet 8. april 2013 Ikke aktuelt nei. Brann, innbrudd, sykdom ol . Da er de færreste 12 åringene klare. Ifølge meg. Stebror på 16 ville jeg ikke engang latt passe 4 åringen en kveld for festligheter her. Men nå er dette absolutt ikke en moden 16 åring da . Anonym poster: 242a77f574d36cecb5e5481cb2f7d8d3 Selvfølgelig klarer en vanlig 12 åring de tingene du nevner hvis foreldrene har gitt litt grunnleggende opplæring gjennom barndomen. Hvor ubehjelplige er egentlig ungene deres? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f det handler ikke om hva de kan i teorien, men hva vi ønsker å utsette dem for og hva vi forventer av dem i en stressende/vanskelig/skremmende situasjon. ta brann, f eks... det begynner å brenne på kjøkkenet. de fleste 12 åringer vet nok hvilket nr de skal ringe og at de ikke skal tømme vann og kanskje de til og med kan bruke ett brannslukningsapperat... men hva om trappa opp til barnets soverom ligger rett ved kjøkkenet? hva om 12 åringen får panikk og brenner seg i ett forsøk på å slukke brannen selv? en 12 årings lunger blir mye fortere utsatt for røyk skade/forgifning, en 12 årings hjerne er ikke utviklet nok til å forutse konsekvenser av valg ELLER til å håndtere stress/pressende situasjoner....
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #29 Skrevet 8. april 2013 Jeg satt barnevakt på min 9 år yngre bror fra jeg var 10-11 år gammel. Husker ikke om det var jeg som la ham, eller om mor gjorde det før hun gikk. Samtidig var jeg også fast barnevakt for naboene når de skulle ut fra ca samme alder, og tanten min sine barn. Var aldri noe problem det. Men nå var jeg kanskje særs voksen for alderen, og kan vel sies å være "født med mamma-genet". Vet ikke om jeg selv hadde stolt på at et så ungt barn skulle ta seg av så små alene. Vanskelig å si uten å kjenne dem. Anonym poster: 6410bdc3be45f4986581ad73b1abbc14
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #30 Skrevet 8. april 2013 Nå er det jo mange 15-16åringer som MÅ flytte på hybel da, for i distriktsNorge er det langt mellom de videregående skolene... Hvordan vil le du som hadde nekta utflytting organisert det? Flytta på hybel sammen med poden? Jeg selv flytta på hybel i juli, og ble 16 i november.. Anonym poster: 35733656a40c5a5ce661defa35a1c02b Jeg synes ikke det er feil at en 15-16 åring flytter på hybel i forbindelse med skole, jeg synes heller ikke det er uansvarlig å la en 12 åring være alene i noen timer såfremt han har voksne å kontakte hvis noe skulle skje. Problemet her er at det var en 5 åring uten en voksen til å passe på. Aldri om jeg hadde utsatt 12 åringen eller 5 åringen min for det. Når det er sagt, har jeg og mannen min faktisk vært på fest i nabohuset 3 meter unna.... Vi hadde da en 12 åring, 9 åring og en 5 åring. Vi satt klare med mobilen, tittet innom med jevne mellomrom og en av oss holdt seg edru. Syntes det egentlig er i grenseland. Vi har bekjente som har vært utsatt for overlagt ran hjemme i huset sitt og vi har sett brann på veldig nært hold. Dette er dessverre ikke noe som bare skjer på film.... Jeg har også blitt utsatt for vepnet ran hjemme for mange år siden. En barnevakt hadde ikke kunnet gjøre noe til eller fra den gangen. Det kunne ikke foreldrene mine heller og jeg klarte fint å ringe politiet selv å forklare hva som hadde hendt. Sånne ting er en ekkel opplevelse uansett hvor gammel du er, men jeg tror ikke det ville være værre for en tolvåring enn for en tyveåring. Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
Trimsi Skrevet 8. april 2013 #31 Skrevet 8. april 2013 Ikke aktuelt nei. Brann, innbrudd, sykdom ol . Da er de færreste 12 åringene klare. Ifølge meg. Stebror på 16 ville jeg ikke engang latt passe 4 åringen en kveld for festligheter her. Men nå er dette absolutt ikke en moden 16 åring da . Anonym poster: 242a77f574d36cecb5e5481cb2f7d8d3 Selvfølgelig klarer en vanlig 12 åring de tingene du nevner hvis foreldrene har gitt litt grunnleggende opplæring gjennom barndomen. Hvor ubehjelplige er egentlig ungene deres? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f Mulig min 12 åring ville taklet at det kom maskerte ranere inn i huset, takle at 5 åringen setter en eplebit i halsen eller takle at det begynner å brenne i sikringsskapet i kjelleren.... Men jeg ville ALDRI utsatt han for dette. Det er mulig at du ikke har hørt om tilfeller der slike ting har skjedd, eller tenker som så at pytt pytt, dette skjer så sjeldent at det er ikke noe å bry seg om. Jeg kjenner til en 5 åring som gjemte seg når det begynte å brenne, og dessverre omkom. Jeg kjenner en familie som ble overumplet av ranere i sitt eget hjem, og jeg kjenner til barn (og voksne) som har satt matbiter i halsen og dødd. Det er viktig at vi ikke overbeskytter barna våre, men det er jammen viktig å tenke også!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #32 Skrevet 8. april 2013 Ikke aktuelt nei. Brann, innbrudd, sykdom ol . Da er de færreste 12 åringene klare. Ifølge meg. Stebror på 16 ville jeg ikke engang latt passe 4 åringen en kveld for festligheter her. Men nå er dette absolutt ikke en moden 16 åring da . Anonym poster: 242a77f574d36cecb5e5481cb2f7d8d3 Selvfølgelig klarer en vanlig 12 åring de tingene du nevner hvis foreldrene har gitt litt grunnleggende opplæring gjennom barndomen. Hvor ubehjelplige er egentlig ungene deres? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f det handler ikke om hva de kan i teorien, men hva vi ønsker å utsette dem for og hva vi forventer av dem i en stressende/vanskelig/skremmende situasjon. ta brann, f eks... det begynner å brenne på kjøkkenet. de fleste 12 åringer vet nok hvilket nr de skal ringe og at de ikke skal tømme vann og kanskje de til og med kan bruke ett brannslukningsapperat... men hva om trappa opp til barnets soverom ligger rett ved kjøkkenet? hva om 12 åringen får panikk og brenner seg i ett forsøk på å slukke brannen selv? en 12 årings lunger blir mye fortere utsatt for røyk skade/forgifning, en 12 årings hjerne er ikke utviklet nok til å forutse konsekvenser av valg ELLER til å håndtere stress/pressende situasjoner.... Jeg synes faktisk du overdramatiserer noe voldsomt. Skal man bestandig tenke på det værste som kan skje blir ikke livet verdt å leve, hverken for voksne eller barn. Om du aldri våger å gi barna noe ansvarm hvordan tror du da de skal lære å ta ansvar og stole på seg selv? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
Trimsi Skrevet 8. april 2013 #33 Skrevet 8. april 2013 Nå er det jo mange 15-16åringer som MÅ flytte på hybel da, for i distriktsNorge er det langt mellom de videregående skolene... Hvordan vil le du som hadde nekta utflytting organisert det? Flytta på hybel sammen med poden? Jeg selv flytta på hybel i juli, og ble 16 i november.. Anonym poster: 35733656a40c5a5ce661defa35a1c02b Jeg synes ikke det er feil at en 15-16 åring flytter på hybel i forbindelse med skole, jeg synes heller ikke det er uansvarlig å la en 12 åring være alene i noen timer såfremt han har voksne å kontakte hvis noe skulle skje. Problemet her er at det var en 5 åring uten en voksen til å passe på. Aldri om jeg hadde utsatt 12 åringen eller 5 åringen min for det. Når det er sagt, har jeg og mannen min faktisk vært på fest i nabohuset 3 meter unna.... Vi hadde da en 12 åring, 9 åring og en 5 åring. Vi satt klare med mobilen, tittet innom med jevne mellomrom og en av oss holdt seg edru. Syntes det egentlig er i grenseland. Vi har bekjente som har vært utsatt for overlagt ran hjemme i huset sitt og vi har sett brann på veldig nært hold. Dette er dessverre ikke noe som bare skjer på film.... Jeg har også blitt utsatt for vepnet ran hjemme for mange år siden. En barnevakt hadde ikke kunnet gjøre noe til eller fra den gangen. Det kunne ikke foreldrene mine heller og jeg klarte fint å ringe politiet selv å forklare hva som hadde hendt. Sånne ting er en ekkel opplevelse uansett hvor gammel du er, men jeg tror ikke det ville være værre for en tolvåring enn for en tyveåring. Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f Oi! Er du mor selv? Kjenner du mange 12 åringer?
skjotta Skrevet 8. april 2013 #34 Skrevet 8. april 2013 Ikke aktuelt nei. Brann, innbrudd, sykdom ol . Da er de færreste 12 åringene klare. Ifølge meg. Stebror på 16 ville jeg ikke engang latt passe 4 åringen en kveld for festligheter her. Men nå er dette absolutt ikke en moden 16 åring da . Anonym poster: 242a77f574d36cecb5e5481cb2f7d8d3 Selvfølgelig klarer en vanlig 12 åring de tingene du nevner hvis foreldrene har gitt litt grunnleggende opplæring gjennom barndomen. Hvor ubehjelplige er egentlig ungene deres? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f det handler ikke om hva de kan i teorien, men hva vi ønsker å utsette dem for og hva vi forventer av dem i en stressende/vanskelig/skremmende situasjon. ta brann, f eks... det begynner å brenne på kjøkkenet. de fleste 12 åringer vet nok hvilket nr de skal ringe og at de ikke skal tømme vann og kanskje de til og med kan bruke ett brannslukningsapperat... men hva om trappa opp til barnets soverom ligger rett ved kjøkkenet? hva om 12 åringen får panikk og brenner seg i ett forsøk på å slukke brannen selv? en 12 årings lunger blir mye fortere utsatt for røyk skade/forgifning, en 12 årings hjerne er ikke utviklet nok til å forutse konsekvenser av valg ELLER til å håndtere stress/pressende situasjoner.... Jeg synes faktisk du overdramatiserer noe voldsomt. Skal man bestandig tenke på det værste som kan skje blir ikke livet verdt å leve, hverken for voksne eller barn. Om du aldri våger å gi barna noe ansvarm hvordan tror du da de skal lære å ta ansvar og stole på seg selv? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f det er du selvfølgelig fri til å synes. selvfølgelig gir jeg barn ansvar, men IKKE for en annens liv på den måten... der er ansvar og så er der ANSVAR. ville for eksempel vært villig til å la 12 åringen være hjemme alene med det ansvaret det innebærer LENGE før jeg i tillegg legger ansvaret for ett lite barn på en 12 årings skuldre... jeg sikrer også barnet mitt i bil. det gjør ikke at "livet ikke er verdt å leve" men det gjør at jeg føler meg tryggere på at dersom det verste SKULLE skje, så har barnet mitt best mulig forutsetninger for at alt skal gå greit.... det er en balansegang på hvor mye vi skal "passe på" barna våre og hvor mye vi skal slippe dem løs. personlig synes jeg en 12 åring skal få lov til å fortsette å være barn, og så ringer jeg en voksen/ungdom når jeg trenger barnevakt. er virkelig ikke SÅ desperat etter billig eller gratis barnevakt at jeg trenger å legge det på en 12 årings skuldre...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #35 Skrevet 8. april 2013 Nå er det jo mange 15-16åringer som MÅ flytte på hybel da, for i distriktsNorge er det langt mellom de videregående skolene... Hvordan vil le du som hadde nekta utflytting organisert det? Flytta på hybel sammen med poden? Jeg selv flytta på hybel i juli, og ble 16 i november.. Anonym poster: 35733656a40c5a5ce661defa35a1c02b Jeg synes ikke det er feil at en 15-16 åring flytter på hybel i forbindelse med skole, jeg synes heller ikke det er uansvarlig å la en 12 åring være alene i noen timer såfremt han har voksne å kontakte hvis noe skulle skje. Problemet her er at det var en 5 åring uten en voksen til å passe på. Aldri om jeg hadde utsatt 12 åringen eller 5 åringen min for det. Når det er sagt, har jeg og mannen min faktisk vært på fest i nabohuset 3 meter unna.... Vi hadde da en 12 åring, 9 åring og en 5 åring. Vi satt klare med mobilen, tittet innom med jevne mellomrom og en av oss holdt seg edru. Syntes det egentlig er i grenseland. Vi har bekjente som har vært utsatt for overlagt ran hjemme i huset sitt og vi har sett brann på veldig nært hold. Dette er dessverre ikke noe som bare skjer på film.... Jeg har også blitt utsatt for vepnet ran hjemme for mange år siden. En barnevakt hadde ikke kunnet gjøre noe til eller fra den gangen. Det kunne ikke foreldrene mine heller og jeg klarte fint å ringe politiet selv å forklare hva som hadde hendt. Sånne ting er en ekkel opplevelse uansett hvor gammel du er, men jeg tror ikke det ville være værre for en tolvåring enn for en tyveåring. Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f Oi! Er du mor selv? Kjenner du mange 12 åringer? Ja, jeg kjenner en del 12 åringer og veldig mange som har vært 12 for ikke så lenge siden og jeg har barn selv. Da jeg var 14 hadde jeg eneansvaret for 8 barn på hyttetur, uten telefon, vei osv en helg i slengen flere ganger i halvåret, Da jeg var 11 omdirigerte jeg en militærøvelse ved å snakke med befalet (de var på privat grunn og skremte husdyr), jeg kunne ganske mye førstehjelp osv. Vennene mine var ikke noe mer tafatte og det er ikke de ungdommene som vokser opp nå heller bare de får lov til å prøve seg. Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #36 Skrevet 8. april 2013 Vi bruker to jenter på 12 år som barnevakter innimellom. Jeg syns det er helt greit når vi er på besøk i nærområde og en av oss kjører bil. Hvis begge skulle drikke eller vi skulle langt avgårde spør jeg andre om å være barnevakt. Barna våre er 5 og 8 år, har en baby også og han ville jeg ikke latt noen så unge passe. Anonym poster: 6c4a2f563f0b77fe0fd5317ebc1d364b
Musemorbr / Skrevet 8. april 2013 #37 Skrevet 8. april 2013 Det ville ha vært greit i en krisesituasjon, men med en voksen kontaktperdon i umiddelbar nærhet som kunne komme til unsetning hvis noe skjedde. Hvis det var snakk om fødsel, eller dødsfall i slekten, tror jeg at de fleste ville hatt litt større aksept for at eldstesøskenet paaser det minste en stund. Men for festing? Totalt unødvendig, og faktisk en smule uansvarlig. En tolvåring skal ikke behøve å være voksen nok til å ha hovedansvar for et barn, og oppleve at foreldrene er utilgjengelige og beruset dersom noe skjer.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #38 Skrevet 8. april 2013 Det er fint å beskytte ungene sine mot det som er farligst, men de store farene er ikke ranere og akutt sykdom. Det barn i hovedsak dør av i Norge i dag er transportulykker, kreft og selvmord. Det er disse tingene vi burde være redde for og gjøre vårt beste for å beskytte ungene våre mot. Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #39 Skrevet 8. april 2013 Søster min har passet barna mine endel vis vi skulle på kino eller ut å spise eller foreldremøte men hadde aldri latt henne sitte om vi begge skulle ut på fest å drikke, då har di vert hos besteforeldre eller eldre tanter å onkler, det har vert pga at jeg ikke synest noe om å drikke å skal stå opp med barna dagen etter, nå er ho 15 å har aldri tid til å passe lenger pga ho vil heller henge med venninner Anonym poster: 6a8f7121e14406b601326c6b64116164
fikas Skrevet 8. april 2013 #40 Skrevet 8. april 2013 Ikke aktuelt nei. Brann, innbrudd, sykdom ol . Da er de færreste 12 åringene klare. Ifølge meg. Stebror på 16 ville jeg ikke engang latt passe 4 åringen en kveld for festligheter her. Men nå er dette absolutt ikke en moden 16 åring da . Anonym poster: 242a77f574d36cecb5e5481cb2f7d8d3 Man et aldri hvordan noen som helst reagerer på disse tingene! Du aner ikke hvor mange hjelpeløse mennesker jeg har møtt på når brannalarmen har gått på jobb, både i helse og i produksjonsfabrikk! Til og med de som har hovedansvar ved brann har jeg måtte be om å roe ned før jeg selv har tatt over kontrollen. Og det finnes mange eksempler på voksne som ikke reagerer rasjonelt. Og det finnes mange eksempler der barn (langt yngre enn 12!) har reagert helt etter boken! Vi kan ikke gå rundt å tenke værste scenario hele tiden, jobben vår er å lære opp barna våre til å best mulig kunne takle situasjoner som kan oppstå!
Iiiiik Skrevet 8. april 2013 #41 Skrevet 8. april 2013 12 år er litt liten kanskje, vi har imidlertid en på snart 14 som klarer utmerket å være barnevakt for sine søsken. Hun legger dem (de er 5 og 7) og er alene i huset til vi kommer hjem. Vi drikker lite begge to og ville foreløpig ikke reist langt av gårde, men hun klarer dette utmerket. Om hun ville taklet væpnet ran? Neppe. Om hun ville beholdt roen hvis trappa opp til soverommene brant? Det vet jeg ikke. Tidligere brukte vi en jente på 16 som barnevakt, tror nok ikke hun heller ville taklet så ekstreme situasjoner. Jeg tenker allikevel at man må finne et balansepunkt mellom aktsom og nevrotisk og vårt går altså ved å gi 13 1/2 åringen ansvaret for sine søsken på kveldstid. 7-åringen låser seg imidlertid inn etter SFO enkelte dager, han kunne neppe slukket en brann, men vi tar altså sjansen. Akkurat som vi gjorde med søsteren da hun nærmet seg 8.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #42 Skrevet 8. april 2013 Den sommeren jeg var 12 år var jeg "dagmamma" for to barn, ei på 1,5 år og enpå 4 år. Foreldrene var på jobb (gårdsarbeid) tok ca 40- 50- minutter å gå dit de drev med arbeidet. Dette var til og med før mobilen sin tid. Hadde aldri gjort det samme med mitt barn idag. Vi har latt niesa (12år) til mannen passe jenta vår men da bare noen timer på kvelden. Anonym poster: b1f95923dd91a0c1d39ecc865bb7aa42
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #43 Skrevet 8. april 2013 da jeg var 12 røykte mamma i bilen mens jeg satt på..... Anonym poster: edcd59f34eb65d20bab8635f6b46dbda
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #44 Skrevet 8. april 2013 da jeg var 12 røykte mamma i bilen mens jeg satt på..... Anonym poster: edcd59f34eb65d20bab8635f6b46dbda Hva har det med saken å gjøre? Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #45 Skrevet 8. april 2013 at ting som var greit og akseptert når vi var 12 kanskje ikke er det lengre? husene våre i dag er MYE mer utsatt for brann grunnet utallige elektriske duppeditter enn det de var når vi var 12 år gamle. (var vel rekordår i fjor?) kriminaliteten har økt enormt siden vi var 12 år gamle. Anonym poster: edcd59f34eb65d20bab8635f6b46dbda
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #46 Skrevet 8. april 2013 at ting som var greit og akseptert når vi var 12 kanskje ikke er det lengre? husene våre i dag er MYE mer utsatt for brann grunnet utallige elektriske duppeditter enn det de var når vi var 12 år gamle. (var vel rekordår i fjor?) kriminaliteten har økt enormt siden vi var 12 år gamle. Anonym poster: edcd59f34eb65d20bab8635f6b46dbda Det stemmer faktisk ikke. Inbruddstatestikken viser en nedgang og det samme viser statistikken over dødsfall pga brann. Derimot er avisoverskriftene i dag større. Anonym poster: bfc3900af44209dfe97b1a75efdcf50f
Tyra79 Skrevet 8. april 2013 #47 Skrevet 8. april 2013 Min 12åring har passet (i samarbeid med to år yngre søster) sin 5 år yngre bror, i nødstilfeller. For etpar mnd siden meldte barnevakten avbud i siste lite, vi skulle på konsert. Konserten var et kvarters biltur fra der vi bor. Da spiste vi sein middag ( som vi pleier i helger), la lillebror før vi dro. De to eldste passet på. Vi hadde mobilen på lydløs, slik at vi i verste fall kunne forlate konserten dersom det var noe. Etter to timer var vi hjemme igjen. Ungene var så fornøyde over ansvaret de fikk, og vi var lykkelige over å ha fått med oss konserten! En måned senere var vi på konsert igjen, ungene ønsket å gjøre det på samme måte denne gang og. Det blir nok noen år til vi drar på fest uten barnevakt, men kanskje vi nærmer oss kinotur uten barnevakt;)! Tenker at dette avhenger av hvordan ungene er, hvor en bor og hvor/ hva foreldrene skal!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #48 Skrevet 8. april 2013 Kommer VELDIG an på 12 åringen. Jeg passet masse barn fra jeg var 11 år, men vet om mange på 13-14 som ikke burde passe barn. Så ikke noe fasitsvar på det spørsmålet. Anonym poster: 617e6431792fa4a6b5ae43b3177910c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå