Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Får vel sikkert spørsmål om hvorfor jeg får flere barn enn jeg klarer å takle, men prøver likevel fordi jeg snart er desperat. Vi fikk nr. 3 for noen mnd siden og har en på 2 og en på 5. Minste har kolikk som heldigvis er i ferd med å gi seg, men det har vært noen slitsomme mnd med mye gråt og lite søvn. De eldste er i bhg og far jobber. Utfordringen nå er mellomsøster som stadig får " utbrudd" for alt og ingenting, og hun kan være hardhendt med baby. Eldste kommer litt på sidelinjen fordi hun er "stor" og klarer seg selv. Kort sagt strekker vi ikke til for tiden, og er inne i en dårlig sirkel. Vi vet som regel hva vi bør gjøre i teorien men i praksis får vi det ikke til. Det blir mye kjeft, mas, hyl og skrik. Middager er kaotiske; jeg spiser med baby ved puppen mens far febrilt prøver å holde styr på de to andre! Legging er kaotisk; de vil bli sett! Når vi prøver å legge opp til noe hyggelig, ender det som regel i konflikt eller trassanfall. Vi voksne er slitene og har begynt å kjeble om dette. Vi er nok i grunn enige om oppdragelse etc men er lett å skylde på den andre og kritiskere. Å være alene med dem er akkurat nå min største mareritt. Gruer meg til sommeren da vi må ut og blir "synlige"... Alle konflikter og utbrudd som må tas med publikum i bhg, nabolag etc. Noen med gode tips til hvordan man får hverdagen til å gå rundt? Anonym poster: e9620115a2c6a5df92b4f591303f8e7b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Det blir bedre! Hva med om far tar med de to eldste om ettermiddagen, og gjør noe morsomt? Roer babyen seg i vogn? Da er det jo greit at hele familien reiser ut ilag. Om dere voksne prøver å holde dere rolige, merker barna fort det. La de eldste rase fra seg ut. Da blir de lettere å legge om kvelden også Dere er inne i en slitsom periode nå, men alt blir lettere når minstemann vokser til. Hilsen 5 barnsmamma Anonym poster: 1301b6a8a48184786bd68b1eed24a7f7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Bruk mye tid på hver deres 'store' unge mens den minste sover. (Ettermiddag og helg siden pappa sikkert jobber?) Og bruk god tid på badet på kvelden med hver enkelt unge. Er dem sammen konkurrerer de om oppmerksomheten og det blir bråk. Gå ut! La dem leke og rase fra seg utendørs med minste i vogn. Anonym poster: 6c73934f36db726901667c15a2366735
Gjest yrild Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Pust :-) Det blir jo bedre! Nå har jeg bare to, men de som er rundt meg har ofte tre barn og overgangen til tre hvis den minste er krvende ( feks med kollik) har vært stor. Dere kommer til å finne rutiner på det og babyen blir jo roligere og får sine faste rutiner slik at dere kan planlegge hyggelige ting med de eldste i den tiden. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Gi babyen mat før dere spiser middag, sånn at all oppmerksomhet er rettet mot de to som trenger det mest. Er den mellomste hjemme?Prøv å gi henne mye oppmerksomhet(positivt) og overse det som ikke er så positivt.Når babyen sover så finn på noe med henne, puslespill etc? Storesøster er ikke så stor selv om hun er størst, så pappan kan ta seg mer av henne, finne på noe med bare henne. Det er sikkert tøft.Jeg venter nr tre nå og inni meg gruer jeg meg bittelitt fordi jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli med alle sammen. Skjønner deg godt! Anonym poster: 29996f811ef39f1bcad2019fcf52d2fe
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Det går seg til dette skjønner du, dere har bare vært litt uheldige tror jeg. Dette med krangling og spetakkel mellom søsken går i faser, noen ganger er det mye og andre ganger lite. Trass går også i faser, noen perioder er det mye og andre lite. Kolikk går heldigvis også over. Når dere har klart å få en periode med trass, krangling og kolikk samtidig sier det seg selv at det blir kaos. Prøv å senke skuldrene og bare innse at akkurat nå er det unntakstilstand, man trenger ikke være perfekt familie hele tiden. Nå må dere kommer dere gjennom en vanskelig fase og gjør det som må til for å få så fredelige og gode dager som mulig. Kanskje må dere la noen prinsipper fare en liten periode, men det kan dere hente inn igjen senere. Hvilken rolle spiller det f.eks som de to største barna i perioden med kolikk hos minste spiser middag foran tv? Sett på en film og la de sitte ved et lite bord rett foran tv, la det være kos og fest, saft i glasset og mat de liker. Et par måneder av livet med fiskekaker, pannekaker og pølser er ikke verdens undergang. Ikke ta kveldstell på begge samtidig, la pappa gå på badet med en unge om gangen og gi det barnet full oppmerksomhet. Kosing, kiling, latter og sang, en unge om gangen. Ikke stress dere opp og lag mer spetakkel enn nødvendig, det blir en ond sirkel. Barna deres går gjennom noen faser nå som er tøffe for dem å takle, det er sjalusi, det er trass, det er følelser, det er sinne, frustrasjon og mye som skjer i kropp og sinn. Gi de litt slingringsmonn og prøv finne freden i heimen igjen. Det går over. Hilsen firebarnsmor som fikk fire barn på under 8 år, nå er yngste 4 år og vi har fine dager med god dynamikk i familien. Det går seg til! Anonym poster: 4c8a6ea03588ab793edf18d1a94c1c75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Jeg for min del skal prøve å tenke tilbake på den tiden jeg var på det kvalmeste i svangerskapet og tenke at det umulig kan bli verre Venter nr.3 til høsten og er nå så kvalm at mannen stort sett må gjøre alt med de to eldste. Selvsagt synes jeg det er trist, men vet at det går over, og det vil også en slitsom babyperiode gjøre. Jeg har hatt to kolikkbarn, og prøver å forberede meg på at nr.3 blir like ille Anonym poster: 9679aa8cb7af31713d7e61a2231a7fd3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 Tenkte også jeg skulle gi deg et par gode råd, men her har det kommet så mange fine innspill og råd så jeg tror nesten ikke jeg har flere... Må bare si det igjen, dette kommer til å gå seg til. Slettes ikke rart at det er kaos, sjalusi, trassige unger og "dødslitne" foreldre akkurat nå. "Del dere litt opp" ikke sett for store krav i hverdagen og tell til 10 når det raser rundt dere som verst. Prøv å backe hverandre opp og gi hverandre skryt. Forsøk også å sette av bittelitte grann tid til dere selv... Vet hvor uendelig sliten og desperat man kan bli når man er midt oppi det, men dette kommer til å bli mye bedre etterhvert. Dere er i hvert fall ikke alene Anonym poster: fd362b600a4f78ce4e0c1d0d86d7b30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå