Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Jeg skjønner ikke dette helt jeg altså... Noen som kan argumentere for og/eller imot? Anonym poster: 2ee915f67d12ddcdbbf371e39f165c56
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 ....og klokkestilling er....??? Anonym poster: 321a5dfb7dbddd9f95bfc769bf6c34be
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Eneste jeg kommer på er at man vil ha det lyst når man er på jobb, altså bør sola stå opp så tidlig som mulig på vinteren. På våren er det uansett lyst på morgenen så da setter man mer pris på lange, lyse kvelder. Anonym poster: b5f4cdafcab13aa7020f725b0292b66b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 argument mot - alle yrkesaktive småbarnsforeldre som sliter med endring i rutiner hver gang klokka skal skures på, som gjerne fører til at de blir mer slitne - om vinteren er det mørkt uansett, når jeg drar på jobb og når jeg kommer hjem igjen. Anonym poster: 4a65dc57bec05f404cd1cd39c7069875
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Mange tror jo at grunnen til vi stiller klokka er at arbeidene utendørs skulle få mer lys om morgenen på vinteren. Men det var for at det skulle være mer energisparende. Vintertid er jo den "riktige" tida og ønsker heller at sommertiden skal være den riktige for da får vi det lysere en time lenger om ettermiddagen om vinteren. Nå som jobb har blitt mer innendørs og tidene er generelt sett fra 8-16 i stedet for veldig tidlig på morgenen, hadde det vært fint og hatt det litt lysere om ettermiddagen på vinteren. Det er bare 65 land i verden som fremdeles praktiserer sommertid. Norge innførte faktisk sommertid så langt tilbake som i 1916, for å utnytte lyse sommerkvelder bedre, og spare energi på mindre belysning. Men det har blitt avskaffet og innført flere ganger. Sist landet vårt hadde såkalt normaltid hele året var i 1979. Det har vært mange diskusjoner om man i det hele tatt trenger å stille klokka to ganger i året. Flere mener at det å stille klokken frem og tilbake forstyrrer den menneskelige biorytmen. Nettopp dette var også grunnen til at Russland bestemte seg for å droppe vintertid i fjor. – Dette forstyrrer virkelig den menneskelige biorytmen. Det er bare irriterende. Enten forsover folk seg, eller så våkner de tidlig og vet ikke hva de skal gjøre med den ekstra timen, forklarte daværende president Dmitrij Medvedev til nyhetsbyrået AFP den gang. Anonym poster: de1627f1f8643ddafbaeb3367d283586
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Det eneste fornuftige argumentet for jeg kjenner til i Norge er at det er innført i de fleste andre europeiske land. Da blir det enklere at vi også har det. I land lengre syd er det et argument at de får lengre kvelder, at sols går ned senere, med sommertid. Anonym poster: a0cc4568bf47fc05202191a32898e1ae
Babykilo Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 All fornuft tilsier at styggedommen må bort. For de fleste virker det forstyrrende på søvnmønsteret, ikke bare for barn. Det er da også en illusjon at man får lenger dag om vinteren. Om lyset er mer tilstede om morgenen eller ettermiddag i den gjeldende tida er da revnende likegyldig. Nei - vekk med disse gammeldagse finurlige skikkene, og la oss holde klokka konstant året igjennom!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 All fornuft tilsier at styggedommen må bort. For de fleste virker det forstyrrende på søvnmønsteret, ikke bare for barn. Det er da også en illusjon at man får lenger dag om vinteren. Om lyset er mer tilstede om morgenen eller ettermiddag i den gjeldende tida er da revnende likegyldig. Nei - vekk med disse gammeldagse finurlige skikkene, og la oss holde klokka konstant året igjennom! Jeg er russisk, bor i Norge. I hjemlandet har de avskaffet overgang fra sommer- til vintertid. Ser mange skriver at den MENNESKELIGE døgnrytmen blir forstyrret. Jeg tenker mer på dyr jeg... melkekyr som plutselig melkes en time tidligere/senere, dyr som slippes ut på beite 1 time senere og blir forvirret og så videre. Den menneskelige døgnrytme blir også forstyrret i forhold til jobb, barnehage, skole osv. Jeg bor i nord, og her er det ihvertfall ingen energi å spare på vinteren ved å stille klokka - vi har mørketid 2 måneder i året. Anonym poster: 15ed6c65d5c2c85fbcc9b69eff8137fc
nagini Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Jeg klarer ikke å se en eneste positiv ting med det, helt meningsløst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå