Gå til innhold

Bløtkake og bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bløtkake et norsk fenomen eller har de det i andre land også?

Jeg er dronninga av bløtkake-baking, til min svigermors store ergrelse som absolutt ikke klarer å bake sukkerbunn, og jeg fikk dermed oppdraget med å bake helgens bløtkake til 80-årsdagen til barnas oldemor. Kaka ble spist opp og de fleste forsynte seg to ganger. Det er så moro å lage noe som folk liker :D

Hvordan har det seg at jeg som egentlig ikke kan bake får til perfekt sukkerbunn til bløtkaka hver gang? Det må jo snart gå galt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blötkake her i landet er like höyt verdsatt og livsnödvendig som sauna!!!! Spör stemoren din om kermakakku og hun vil få tårer i öynene...

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg produserer og selger bløtkaker som bare det på Hay Day, så det er et internasjonalt marked for disse kakene. ;) Ellers har jeg fått servert former for bløtkake flere ganger i flere land - i hvert fall England, Belgia, Frankrike og USA som jeg kommer på.

Skrevet

Da er du heldig, for jeg får IKKE til sukkerbunn, og jeg baker alskens annen kaker.. :b

har prøvd to forskjellige oppskrifter, både med og uten potetmel osv.. men neida.. blir gode på smak, men ikke akkurat så fine og høye som de gjerne skal bli.. :P

har lagt den på hylla en stund.. :P

Skrevet

Min oppskrift er som følger:

Til en rund form bruker jeg 5 egg.

Per egg bruker jeg:

30gram sukker

30gram mel

Litt bakepulver avhengig av mengden egg, men ikke mer en en liten teskje.

Jeg lar sukker og egg gå minimum 20 min på full guffe i mikseren. Eggedosisen er da så fin at man kan skrive mer enn bare "ole" før det forsvinner, så blander jeg forsiktig inn mel og bakepulver med en slikkepott før røra går rett i forma og inn i ovnen som står på 170 grader og der står den i bortimot en halvtime. Blir suksess hver gang :D

Gjest Anybody
Skrevet

Nesten samme oppskrift som min det! Tror mange er utolmodige og ikke lar eggedosisen blir stiv nok. Jeg setter alltid bollen på hodet og om den blir i bollen og ikke renner er den klar. Men Dobbel Ole skal også være et greit triks.

Moro å være bedre enn svigermor på kakebakst da Mevik! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...