Gå til innhold

Pigmentflekker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om det er noen her som har pigmentflekker?

Jeg har en søster i tenårene som har det over hele kroppen. Det fører til at hun nekter å dusje etter gym på skolen (med det er visst OK for ingen av de andre dusjer heller?), ikke kan gå lettkledd om sommeren, dårlig selvtillit, kan ikke få seg kjæreste pga. det osv. Hun tørr heller ikke å vise flekkene til venninnene sine, for da blir det "garantert baksnakking". Det er fælt å se hvordan hun sliter med disse flekkene, eller rettere sagt tankene.

Som liten brydde hun seg ikke, men det har kommet med årene. Hun har prøvd litt forskjellig - blant annet selvbruningskrem på flekkene uten at det hjalp. Tror dere det er noe jeg kan gjøre for å få henne til å innse at hun er vakker slik hun er? Forhåpentligvis forsvinner disse tankene etterhvert som hun modner, men det må være strevsomt å ha en slik tenåringstid.

Anonym poster: 3ca162e352ec0d7149349a7e35b490bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke hva det heter, men det er en såkalt hudsykdom som kan skape slike pigmentflekker.

Pigmentflekker kan i en del tilfeller komme av mangel på kobber i kroppen, så jeg anbefaler at hun uansett får sjekket sin kobberstatus med blodprøver. Evt kan det også være nyttig å få tatt en hårmineralanalyse da en slik prøve vil vise forhold mellom ulike mineraler enda tydeligere, siden de samarbeider mye i kroppen.

Jeg har fått en del pigmentflekker etter langvarig kobbermangel. Mine er stort sett i ansiktet og har ingen på kroppen. Jeg måtte til slutt slutte å bruke melkeprodukter, for kroppen min greier tydeligvis ikke å ta opp kobber så lenge jeg bruker melkeprodukter av noe slag (ble til slutt testet og funnet ut at jeg har melkeproteinintoleranse). Etter det har jeg omsider fått nesten normale kobbernivåer i kroppen.

Det er ikke vanlig at legene sjekker kobbernivåene hos folk, og de fleste leger sier at for mye kobber er det vanligste - men det div. faglitteratur sier at det er ca like mange som har for mye som for lite kobber. Og symptomene på for mye og for lite er faktisk ganske like.

Ikke sikkert dette gjelder din søster, men kan være verdt å undersøke i hvert fall.

Ellers er juice av fersk ananas fantastisk til å fjerne pigmentflekker! :)

Ikke bare bleke dem, men faktisk fjerne dem helt!

Det virker også som en mild peeling, så det er en flott ansiktsmaske også.

Jeg ble helt kvitt store pigmentflekker i ansiktet for noen år siden kun ved hjelp av ananasjuice - og de har aldri kommet tilbake der heller. Før jeg fikk orden på mine kobbernivåer siste året så fikk jeg imidlertid noen nye større pigmentflekker i ansiktet, og disse har jeg nå begynt å få bort med ananasjuice igjen. De er allerede blitt blekere, og jeg vet at gjør jeg det ofte nok så blir jeg kvitt dem før sommeren. Venter jeg så blir de mørkere når jeg får mer sol på dem i sommer. Men de går likevel an å fjerne.

Det kommer kanskje an på hvor mye din søster har av disse flekkene også, men kan være verdt et forsøk. Ofte så får de med den hudsykdommen flekker med for mye pigment og andre flekker med for lite. Men forskjellen mellom de områdene med for mye og for lite vil uansett bli mindre tydelig hvis man kan fjerne de overpigmenterte områdene.

Jo oftere man bruker ananasjuicen og jo lengre den får sitte på huden, jo raskere går det å bli kvitt pigmentflekkene. Når jeg er "flink" smører jeg på litt juice på kvelden når jeg likevel ikke har andre planer, og så vasker jeg det bare av før jeg legger meg. På kroppen kan jo det være litt verre, men det er kanskje en ide å smøre det på, la det tørke og deretter sove i pysjamas i en periode?

Det er i hvert fall verdt å prøve! Jeg tipset en desperat blivende brud om samme tipset, litt under tre uker før bryllupet hennes, hun hadde brukt en formue for å bli kvitt pigmentflekkene i ansiktet uten at det syntes. Hun brukte ananasjuice hver dag frem til bryllupet og da vistes ikke flekkene gjennom sminken på bryllupsdagen hennes - så det kan gå ganske fort om man gidder :)

Men, det var jo egentlig ikke dette du spurte om.... du spurte om hvordan hun kan innse at hun er vakker slik hun er.....

Det er vanskelig i den sårbare tenåringstiden å føle at man stikker ut pga utseende. Kanskje dere kjenner noen som kjenner noen som har slike pigmentflekker? En flott dame som ikke bryr seg om det, eller en annen tenåring som heller ikke bryr seg? Ofte så trenger de forbilder som gjør at de ikke føler seg så utenfor og alene om det...

Håper søsteren din innser at pigmentene i huden hennes ikke sier noe om henne som person, eller hennes utseende. Hun ser flekkene - andre ser henne, og deretter evt flekkene... men det er jo lett å si som voksen...

Godt hun har en søster som bryr seg :)

Ja, forresten.... jeg bruker fersk ananas til dette. Kjøper fersk ananas som jeg skjærer en bit av og presser ut saft av som jeg så smører på huden. Tror ikke det fungerer med butikkkjøpt juice. Oppbevarer ananasen i kjøleskapen, ellers holder den seg veldig kort tid, synes jeg.

Anonym poster: 819f72dc5df4952d05f6d1e7c1f82bf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...