Gå til innhold

Hvem sitt etternavn valgte dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem sitt etternavn ga dere til barnet deres, dere som ikke har samme etternavn og som valgte ETT etternavn?

I vårt tilfelle passer etternavna våre overhode ikke sammen, vi har begge etternavn som slutter på "sen" og begge etternavna er lange og rett og slett ikke fine sammen. Vil ikke si hva det er fordi mitt er veldig sjeldent. Vi kommer neppe til å gifte oss siden vi ikke bryr oss om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte kun mannens etternavn da vi fikk første barnet vårt. Vi har også to lange etternavn.

Men nå har vi også giftet oss i ettertid da. :-)

Skrevet

Hvorfor valgte dere hans? Med tanke på at dere skulle gifte dere?

Skrevet (endret)

Vi valgte begge, selvom vi skulle gifte oss. Jeg har beholdt mitt som mellomnavn, heter det samme som barnet. Har du planer om å ta mannens etternavn da?

Endret av Pus med støvler venter # 2
Skrevet

Hvorfor valgte dere hans? Med tanke på at dere skulle gifte dere?

Var nok mest fordi det er det som tradisjonelt har vært gjort. :-)

Skrevet

Jg har beholdt mitt pikenavn, mens barna har kun pappas etternavn. Å ha mors etternavn er høyest uvanilg hvor jg kommer fra.

Skrevet

Hvis ditt er sjeldent, så burde dere vel velge det for å føre det videre? :)

Skrevet

Mitt etternavn er latterlig normalt. Mannens etternavn har bare to greiner i norge. Dermed blir hans navn brukt siden det ikke er av interesse å "ta vare på" eller vidreføre mitt etternavn. Har ikke noe spesielt forhold til det heller, og har vært klar på at jeg GJERNE tar hans etternavn en gang, enten vi blir gift eller ikke. Da vil jeg også kvitte meg med mellomnavn.

Hadde nok valgt mors etternavn i deres tilfelle, om ditt er uvanligst...

Skrevet

En av mødrenes.

To fornavn, så gadd vi ikke ha to etternavn også.

Skrevet

Barna mine fikk mannens etternavn når de ble født. Vi ville kun ha ett etternavn til barna våre. Senere giftet vi oss, og jeg tok også navnet til mannen min. Synes det er koselig at hele familien har det samme etternavnet.

Skrevet

Vi valgte begge, selvom vi skulle gifte oss. Jeg har beholdt mitt som mellomnavn, heter det samme som barnet. Har du planer om å ta mannens etternavn da?

Hvorfor skal jeg ta hans etternavn om vi ikke gifter oss? Det blir bare merkelig syns jeg :)

En annen ting ang mitt etternavn, vi er bare 6 stykk i slekta som heter det. Men det er 38 personer (ifølge SSB) i landet som har det etternavnet. Så sånn sett hadde det vært greit å føre det litt videre. Men det er jo så "vanskelig" å ha det fordi jeg alltid må gjenta det når noen spør hva jeg heter, og jeg må alltid stave det når noen skal skrive det, og får merkelige spørsmål om det er bokstaver i det som jeg ikke nevnte når jeg stavet. Om f.eks "sen" på slutten skrives med z selv om jeg sa "s", som om at Olsen skrives Olzen. Som unge hatet jeg etternavnet. Det er ikke veldig stygt, men samboer sitt er finere syns jeg selv om det er ganske vanlig. Er ca 19.000 som har det etternavnet.

Skrevet

Synes det er flott med uvanlige navn, og ville stemt for å bruke ditt pga det. Det var bare et spørsmål ift å ta hans etternavn, har hørt om folk som gjør det uten å gifte seg.

Skrevet

Vi hadde samme etternavn som sluttet på - Lie og da kunne vi ikke bruke begge. Vi valgte dem bort og tok et helt nytt navn.

Gårdsnavnet:))

Skrevet

Barna skal ha hans etternavn.

Mitt står som mellomnavn, men navnene passer overhodet ikke sammen så står kun på offentlige papirer. Vi har begge sjeldne etternavn med kun vår slekt som heter det samme så ville føre begge etternavn ett hakk videre :-)

Skrevet

Jeg nektet å ikke ha mitt fordi det er omtrent bare min slekt som heter det i Norge. Mannen ville absolutt ha med sitt, -sen navn, så da ble det begges med bindestrek. Vi heter det samme, men bruker normalt sett bare begge når det skrives...

Skrevet

Vi fikk barn før vi ble gift og jentungen fikk da mitt etternavn. Han var ikke så brydd med hvilket etternavn hun fikk og sa at det var opptil meg.

Vi har begge sjeldne etternavn, men mitt er hakket sjeldnere.

Etter at vi giftet oss beholdt jeg og datteren vår mitt etternavn av den enkle grunn at det er et helsikes papirarbeide. (Vi har doble statsborgerskap og ikke bor vi i noen av de landene vi har statsborgerskap så vi har 3 land å forholde oss til skal vi bytte etternavn. Så det har jeg ikke orket å gjøre enda ;) )

Vurderer å kanskje slå sammen etternavnene og lage et helt nytt ett, men har ikke sett på lovverket rundt det så er ikke sikker på hvordan/om det kan gjøres.

Skrevet

her har mannen et dobbelt etternavn som ikke kan splittes, de har vært limt sammen med bindestrek i flere generasjoner. han har morens i tillegg, men bruker det ikke. han synes vi burde ha både hans bindestreknavn og mitt, men jeg synes det blir så utrolig mye. så vil velge ett. synes det mest rettferdige er å trekke lodd egentlig, men jeg tror nok jeg lar det gå og vi tar hans. fordi det betyr nok mye mer for han enn for meg :) men jeg beholder mitt eget selv om gifter oss, det er jo navnet mitt og en del av meg liksom :)

Skrevet

Vi bruker mannens, da det er eneste familie i Norge med det, og så har jeg mitt som mellomnavn. Vi er gift :)

Skrevet

Brukte mitt. Er ikke gift. Gifter vi oss skifter vi nok etternavn.

Skrevet

Her har begge guttene fått ett etternavn, men det er satt sammen med bindestrek av mitt mellomnavn og mannens etternavn som begge er beskyttede familienavn

Skrevet

Takk for masse svar, kommer uansett til å bare velge ett etternavn.

Skrevet

Typen og jeg har to etternavn og valgte et av de fra oss begge og satte bindestrek i mellom til minsten. Vi kommer ikke til å gifte oss (det betyr bare ulykke hehe) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...