Gå til innhold

Ville dere ha "tvunget" barnet i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fetteren til barna våre fylte fem år og det ble feiret hos svigers som bor i samme by som oss fordi min svigerinnes familie bor et par timers kjøretur unna og både hans og hennes familie er herfra. Nok om det. Eldste gutten vår er på fotballturnering i en annen by hele helgen, og den yngste spilte turnering i går, fire kamper mellom 8 - 14. Bursdagen var kl. 15. Jeg spurte ham etter siste kamp om han ville gå i bursdagen til fetteren, men han sa nei, at han var sliten, og ville hjem. Jeg mistenkte likevel at det ligger noe mer bak, og spurte et par ganger om han var helt sikker på dette siden vi ikke ser dem veldig ofte. Det kom etterhvert frem at han ikke hadde lyst fordi fetteren hans "mobber" ham. Dette er noe jeg har oppdaget tidligere (var derfor jeg mistenkte at det lå noe mer bak), men som ingen i familien til mannen min tror på siden jeg ikke har et overstadig lykkelig forhold til min svigerinne. Gutten hennes foretrekker nemlig å bare leke med vår eldre sønn, og aldri med den yngre, men stenger denne åpenlyst ute og er stygg i munnen mot ham uten at moren tar tak i dette. Som mor er jeg selvsagt subjektiv, men jeg har alltid vært tilstede når de har vært sammen og jeg vet at gutten min ikke har gjort eller sagt noe som fortjener en slik respons.

Jeg sa at det er greit, vi trenger ikke gå i bursdagen og det gjorde vi heller ikke, til hans lettelse. Jeg forventer nå å få ganske klare reaksjoner på dette både fra min mann (som er bortreist og derfor ikke involvert i kaoset) og hans familie, men jeg står på mitt. Jeg vil likevel gjerne vite hva dere synes. Hadde dere gjort det samme, eller hadde dere prøvd å overtale guttungen til å gå i bursdagen? det er jo helt klart ikke en situasjon som bedrer forholdet, men min linje har hele tiden vært å ligge lavt og bry meg om mitt og mine.

Setter pris på synspunkter!

Anonym poster: 06c53d7bfe7efba8f8c3d0339356f2b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dere kun åpen invitasjon til bursdagen eller hadde dere avtalt at dere skulle komme?

Sa du fra at dere ikke kom til å komme?

Anonym poster: dbe49890ee79b6c6c9f23dc441f6779b

Skrevet

Syns det var greit. Dere hadde jo allerede feiret en gang. Du får bare si at han var utslitt og ikke helt i form etter turneringa.

Anonym poster: c5be509a4f73e09b23479076c44dee03

Skrevet

Jeg hadde nok tvunget gjennom denne gangen og overvåket mobberen og barnet mitt skikkelig. Etter selskapet hadde gjort noe for å løse problemet. Lar det seg ikke gjøre skulle jeg heller vurdert det til senere anledninger.

Skrevet

Hadde dere kun åpen invitasjon til bursdagen eller hadde dere avtalt at dere skulle komme?

Jeg hadde sagt fra at vi mest sannsynlig ikke kommer ettersom det er vanskelig å vite når man er ferdig i turneringen (kommer an på hvor langt opp mot finalen laget spiller seg).

HI

Anonym poster: 0041d022ad95cc5be082c295f946336e

Skrevet

Jeg hadde sagt fra at vi mest sannsynlig ikke kommer ettersom det er vanskelig å vite når man er ferdig i turneringen (kommer an på hvor langt opp mot finalen laget spiller seg).

HI

Anonym poster: 0041d022ad95cc5be082c295f946336e

Da endrer det seg.

Skrevet

Hadde ikke tvunget barnet mitt til å gå i bursdag han ikke ville i. Nå hadde du jo noe annet å skylde på denne gangen da. Neste gang dere "må" i bursdag sammen med svigerfamilien din kan du jo si klart ifra til barna på forhånd at alle skal få være med. (observer rollene de girhan minste). Kanskje snakke med eldstemann hos deg også? Noen foreldre klarer bare ikke å se sine egne barns svakheter, eller driter i dem om det ikke går ut over dem selv. Vet jo ikke om din svigerinne er slik. Snakk med mannen din om dette også før neste bursdag/sammenkomst, så kan han prøve å legge mer merke til det selv. Regner vel ikke med at han ofrer at sønnen skal mobbes for å gå i en bursdag, selvom det er med hans familie.

Anonym poster: ae67997d0590a8e08694d11fa0013568

Skrevet

Hadde nok reist. Spist litt kake og holdt barnet i nærheten av meg.

Anonym poster: 18f0f8413042b641a7bd0f755baecb95

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet reise, men jeg hadde sagt ifra når jeg fikk invitasjonen slik at vi ikke ble invitert en annen gang.

Anonym poster: c511aea0d17f3de1abda4ee44886613c

Skrevet

Hadde reist i bursdag om det var avtalen, når det er slik at de ikkje hadde bekrefta at de kom synes eg det er greit å la vere slik situasjonen var.

Skrevet

Slike familiebursdager og familiesammenkomster sier jeg bar at vi skal på. Vi kan evt inngå kompromiss etterhvert at vi er der kort og om barnet bare vil sitte med oss voksne er det greit. Men slike ting går vi på selv om det ikke alltid er det morsomste.

Litt for å lære barna at alt her i livet er ikke like morsomt og at vi må gjøre ting vi ikke alltid vil. Og ting kan fort endre seg, plutselig endag kan to fettere henge sammen som erteris som aldri ellers har kommet overens.

Dette med bursdager spør jeg barna når de får invitasjon om de vil gå med engang, sier de da at de vil blir det plottet inn på kalenderen og da må de såfremt de ikke er syke. Vil de ikke gå den dagen det er bursdag må de, da er det forsent å angre seg. Noen ganger syns de jeg er den teiteste mammaen, men de må lære seg å holde det de sier. Når bursdagsbarnet tror barnet kommer er det ikke like morsomt når det ikke kommer, og jeg vet ungene syns det er trist når det skjer i deres egen bursdag. Så da forklarer jeg det slik at de skjønner hvor kjedelig det må være for bursdagsbarnet. Noen ganger må vi bare bite i det sure eplet, små som store.

Men slik som i ditt tilfelle hadde jeg reist i bursdag, tatt en kort tur og latt barnet heller sitte med meg slik at det slapp å bli mobbet av bursdagsbarnet.

Anonym poster: bfd95d09dd0d9558057cddd7ea37b9fc

Skrevet

Nå sier du ingenting om hvor gammelt ditt barn er, men om idrettsturneringer med finalekamper tar det meste av dagen regner jeg med at han er eldre enn fetteren. Da er det ganske rart om den yngre gutten kan mobbe ham og stenge ham ute. Uansett synes jeg ikke det bør være opp til ungene å avgjøre at de ikke vil gå i et familieselskap. Sånt forteller man bare at man skal.

Anonym poster: 1b0302ac3b16b70921698fda4efa003d

Skrevet

Jeg hadde dratt. Ikje vits å gjøre det verre enn det er. Og hvorfor spør du ikke din mann hva han syns siden det er hans familie?

Anonym poster: 22fd99d799de667cba9c4df05f4dd37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...