Gå til innhold

Å "nave"

Anbefalte innlegg

Gjest overlord
Skrevet

At "naver" er blitt et alminnelig ord i det norske språk er jo i seg selv et alvorlig symptom på at noe er galt.

Hvorfor er vi i Norge sykere enn i sammenlignbare land som Danmark og Sverige? Er det medisinsk eller skyldes det et velferdssamfunn som har dratt velferden litt langt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er dratt for langt og det kan umulig vare i lengden.

Anonym poster: 8efa64ff63bbe6f993a9e55dbe9f987e

Skrevet

Jeg er vel ikke i tvil om at vi har for bra trygdeordninger, spesielt i forhold til kortidsfravær.

Det er noe som er helt feil når man som arbeidstaker ikke merker hor forskjell på lønnsutbetalingen ved sykefravær. Slik det er i dag er det jo bare arbeidsgiver og eventuelt det offentlige som må betale, jeg syns jo at det burde vært 3 delt, at også arbeidstaker burde ta noe av kostnaden. Man er jo faktisk ikke produktiv ved fravær.

I første omgang mener jeg at vi burde innføre f.eks 2 karensdager ved fravær, eventuelt 80 % lønn f.eks første uken.

Dette ville fått bort mye av det unødvendige fraværet.

Jeg mener også at det må gjøres noe med kostnaden ved langtidsfravær, både med kutt i utbetaling og mer krav til arbeidstaker. Syns det er feil i dag at alt ansvar for å få den ansatte tilbake i jobb ligger på arbeidsgiver.

Og dette kunne jeg fortsatt i det uendelige om, men jeg skal ikke dra det ut mer :P

Gjest Skofantomet
Skrevet

Tror mange i Norge har generelt mye lavere arbeidsmoral enn andre land.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Å nave er vel strengt tatt det å drive dank på statens sin regning og er altså ikke synonymt med å være en reell trygdemottager

Skrevet

Å nave er vel strengt tatt det å drive dank på statens sin regning og er altså ikke synonymt med å være en reell trygdemottager

Reel trydemottaker er de, men ikke på reelt grunnlag.

Ja, velferden er gått for langt. Eller kravet, og forpliktelsen som burde vært der, for å kunne benytte seg av velferden er for lavt.

Gjest overlord
Skrevet

Man er jo reell trygdemottaker når man mottar trygd. Men man burde ikke ha fått trygd i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg er vel ikke i tvil om at vi har for bra trygdeordninger, spesielt i forhold til kortidsfravær.

Det er noe som er helt feil når man som arbeidstaker ikke merker hor forskjell på lønnsutbetalingen ved sykefravær. Slik det er i dag er det jo bare arbeidsgiver og eventuelt det offentlige som må betale, jeg syns jo at det burde vært 3 delt, at også arbeidstaker burde ta noe av kostnaden. Man er jo faktisk ikke produktiv ved fravær.

I første omgang mener jeg at vi burde innføre f.eks 2 karensdager ved fravær, eventuelt 80 % lønn f.eks første uken.

Dette ville fått bort mye av det unødvendige fraværet.

Jeg mener også at det må gjøres noe med kostnaden ved langtidsfravær, både med kutt i utbetaling og mer krav til arbeidstaker. Syns det er feil i dag at alt ansvar for å få den ansatte tilbake i jobb ligger på arbeidsgiver.

Og dette kunne jeg fortsatt i det uendelige om, men jeg skal ikke dra det ut mer tongue.png

Men man taper jo inntekt ved langtidsfravær da..

Jeg ble alvorlig syk for noen år siden og har enda ikke klart å komme meg skikkelig på bena igjen. Jeg har arbeidsavklaringpenger og det er bare drøye 60% av den lønnen jeg hadde før jeg ble syk.

Jeg er jo under opptrening og behandling, men jeg har måtte si fra meg den jobben jeg hadde (med mye ansvar, stress o.l.) og ta en lavere stilling nå mens jeg er syk. Jeg jobber nå 40% i en dårligere betalt jobb og har arbeidsavklaringspenger på resten, har gått ned over 100.000,- i året i lønn pga sykdom, det merket godt når man ikke akkurat var høyt lønnet fra før.

Pga sykdom har jeg gått fra å tjene ca 400.000,- i året til å tjene 270.000,- i året.

Men skjønner debatten, det er for lett å svindle systemet om man nøyer seg med en liten trygd og ikke har moralske skrupler. Det er fult mulig å drive dank på statens regning og det må de finne en løsning på..

Anonym poster: f7828971ba26f853a1dd53d149ffba79

Skrevet

Man trenger jo ikke være syk for å "nave".....

AAP = problemer med å få jobb, sliter litt generelt osv osv.....

Barnetrygd = alle "naver" som har barn

Barnebidrag = man "naver" dersom NAV beregner og krever inn bidraget.

Sosialen = man "naver" i en litt vanskelig og innviklet periode i livet.

Men ellers tenker jeg på "navere" som de som utnytter systemet, og da spesielt sosialstønad og AAP. Få gjør det, NAV VET at ikke alle er syke. Men likevel har NAV plikt til å hjelpe de som står uten økonomiske midler til å klare seg. Om man velger dette selv eller ikke, har da ikke så ekstremt mye å si for spesielt sosialstønader.

Anonym poster: 1280df6988aa100ea456df8ea03cc65e

Skrevet

Det største problemet slik jeg ser det er det høye kortidsfraværet som i all hovedsak belaster arbeidsgiver. Jeg har tro på at en f eks 3 karensdager vil fjerne noe av korttidsfraværet. Da blir det ikke like fristende å ta en "syk en". Jeg skal ikke uttale meg om arbeidsmoralen blant den gjengse nordmann, men jeg er overbevist om at mange tar våre velferdsordninger for gitt. En annen side av saken er det høye langtidsfraværet. Karensdager har lite eller ingenting å si for de som er syke over mange måneder/år. Her må arbeidsgivere på banen og være mer villig til å tilrettelegge. Dersom man som arbeidsgiver ser at langtidsfraværet er høyt på sin arbeidsplass så bør man se nærmere på om det kan være forhold på arbeidsplassen som ligger til grunn. Dessverre er min erfaring av mange arbeidsgivere ikke er så interessert å bidra på dette området.

Skrevet

Ytterligere en utfordring er å bistå personer med nedsatt arbeidsevne å stå i arbeid. Noen mennesker har helseproblemer som gjør at deres arbeidsevne er ustabil. De kan ha gode perioder og dårlige perioder, men kan ikke på forhånd si når de kan jobbe eller når de er syke. Man kan si at arbeidsgivere ikke bør belastes med slik forutsigbarhet i og med at det går ut over andre ansatte, produktiviteten og selskapets inntjening. Men da står man der. Skal disse personene skvises ut av arbeidsmarkedet og passivt motta trygd? Ja da får man høye trygdeutgifter. Eller skal arbeidsgivere og stat gå sammen om å finne løsninger slik at ikke alle ramler helt t av arbeidslivet? Det finnes i dag flere gulerøtter for de som vil ansette en person med helseproblemer: Tilretteleggingsgaranti, tidsbestemt lønnstilskudd og tidsubestemt lønnstilskudd for å nevne noen. I tillegg kan man få dekket ekstrautgifter til tekniske hjelpemidler og assistent.

Skrevet

At man taper penger ved å gå langtidssykemeldt er en ting.

Men største problemet er at det er for enkelt å være syk noen dager eller en uke. Få sykemelding pga vondter som kanskje i utgangspunktet ikke kvalifiserer til en sm.

Som selvstendig næringsdrivende f eks så får man ikke lønn før etter 2 uker. Man får i tillegg bare 65% av lønna si etter dag 15.

(Om man ikke har en usaklig dyr forsikring)

Dette gjør at terskelen for å bli sykemeldt er langt høyere.

Anonym poster: 815cb5eb1d1fe799f724469d0f373d27

Skrevet

Å nave er ikke det som de som ikke gidder og gå videregående eller jobbe?

Syns jeg leste en plass at ungdommen kalte det for å nave (leve på nav for man gidder ikke å jobbe)

Anonym poster: 8e0667ebff014c37596d9cf573998ed0

Skrevet

Men kan man leve noe særlig lenge på sosialstønad?

Jeg mener som enslig, uten barn?

Levestandarden kan ikke være spesielt høy.

Anonym poster: 2ad8a9c67104b739e442df58742edf95

Skrevet

At "naver" er blitt et alminnelig ord i det norske språk er jo i seg selv et alvorlig symptom på at noe er galt.

Hvorfor er vi i Norge sykere enn i sammenlignbare land som Danmark og Sverige? Er det medisinsk eller skyldes det et velferdssamfunn som har dratt velferden litt langt?

Jeg vet lite om Sverige, men hjemløsheten i f eks USA er rimelig stor. Det kan jo være en del av årsaken til at vi er mer syke i Norge. Det som er sykdom her, kan være "hjemløshet" et annet sted.

Som en millionær i forkledning på TV-Norge sa:

"I always thought that homelessness was due to drug abuse and mental illness and stuff like that, but know I've learned that many have a history of physical abuse too. That is so sad."

Mye kan nok legges i hvordan man velger å se det.

Anonym poster: e8b83bd17b8dda0423bf110d45771bb5

Skrevet

Hvilke studier tenker du på når du sier at man i Norge er mer syke enn i Sverige og Danmark? Er de justert for arbeidslivsdeltakelse?

Anonym poster: f9af57dca9dbe893e955ee465f4702a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...