Gjest sug lut Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 1. Hva er lukt? Det kan jo ikke være gass, siden det finnes luktfri gass og gassfri lukt. 2. Kan jeg få et vitamin uten at det er del av noe annet? Altså, eksisterer "vitamin" annet enn som effekt av sammensetning av stoffer? Kan jeg holde et vitamin i hånda (bortsett fra at det antakelig er for lite, da, men en håndfull, si) uten at det er bundet opp i appelsin, melk eller noe?
Studine mevik Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Nå synes jeg du spør vanskelig litt for tidlig på morran, men som det stabeistet jeg er så skal jeg svare etter beste evne. 1. Lukt er ikke en gass. Det er måten vi oppfatter ting rundt oss med nesa. Derfor har vi også noe forskjellig oppfatning av hva som lukter godt og hva som lukter vondt. 2. Du kan ikke holde en håndfull vitaminer i hånden din, men du kan få i deg vitaminer gjennom annet enn mat, f.eks d-vitamin som du får fra å være ute i sola. Dette er selvfølgelig fasiten til dine spørsmål og de er derfor ikke oppe til diskusjon
Gjest sug lut Skrevet 7. april 2013 #3 Skrevet 7. april 2013 Jamen jamen jamen... Alle oppfatter jo promp som promp. Men promp er kanskje gass. Men lukt kan vel fanges? Eller ikke? Er det sånn at det bare lukter hvis jeg oppfatter det; litt sånn som "hvis et tre faller i skogen og ingen er der.."-aktig? (Jeg har to digre slamper sovende på sofaen her, som sovna under hvert sitt pledd foran dvd-spilleren en gang i natt, så promp ble brått aktuelt eksempel.) Og hvorfor kan man ikke isolere et vitamin?
ellen-propellen Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Nå synes jeg du spør vanskelig litt for tidlig på morran, men som det stabeistet jeg er så skal jeg svare etter beste evne. 1. Lukt er ikke en gass. Det er måten vi oppfatter ting rundt oss med nesa. Derfor har vi også noe forskjellig oppfatning av hva som lukter godt og hva som lukter vondt. 2. Du kan ikke holde en håndfull vitaminer i hånden din, men du kan få i deg vitaminer gjennom annet enn mat, f.eks d-vitamin som du får fra å være ute i sola. Dette er selvfølgelig fasiten til dine spørsmål og de er derfor ikke oppe til diskusjon D vitamin kan vel isoleres? Siden det kan tilsettes alt mulig så må det vel ha blitt isolert først?
Iiiiik Skrevet 7. april 2013 #5 Skrevet 7. april 2013 Lukt er jo ikke gass, det er vel en egenskap ved gassen? Eller ved væske eller fast materiale. Det er enkelte elementer i gassen som reagerer med slimhinnen i nesen og så tolker luktesenteret i hjernen det som en eller annen lukt. Og vitaminer er sikkert en proteinkjede, omtrent som genene våre. Blir det mye nok av det, kan det sikkert holdes i hånda. Det kan i hvert fall observeres i et mikroskop tipper jeg. Og etterpå skal jeg google og se om jeg har tenkt noen lunde riktig eller om jeg er helt på jordet. Hvis jeg har rett, forteller jeg det sikkert. Tar jeg feil, skal det hele ties i hjel
Iiiiik Skrevet 7. april 2013 #6 Skrevet 7. april 2013 OK da, jeg hadde sånn halvveis rett. Lukt er molekyler i gassen som treffer luktreseptorer i nesa og som deretter tolkes av luktsenteret i hjernen. Vitaminene er imidlertid ikke bare proteiner, men forskjellige kjemiske sammensetninger. Kan observeres i et mikroskop.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 7. april 2013 #7 Skrevet 7. april 2013 Lukt er en sensorisk egenskap som vi kan oppfatte. Noen gasser har lukter på samme måte som noen gjenstander har farge.
Studine mevik Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 Nå synes jeg du spør vanskelig litt for tidlig på morran, men som det stabeistet jeg er så skal jeg svare etter beste evne. 1. Lukt er ikke en gass. Det er måten vi oppfatter ting rundt oss med nesa. Derfor har vi også noe forskjellig oppfatning av hva som lukter godt og hva som lukter vondt. 2. Du kan ikke holde en håndfull vitaminer i hånden din, men du kan få i deg vitaminer gjennom annet enn mat, f.eks d-vitamin som du får fra å være ute i sola. Dette er selvfølgelig fasiten til dine spørsmål og de er derfor ikke oppe til diskusjon D vitamin kan vel isoleres? Siden det kan tilsettes alt mulig så må det vel ha blitt isolert først? De fleste, om ikke alle, vitaminer kan isoleres og tilsettes alt mulig eller brukes i kosttilskudd
Studine mevik Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 Jamen jamen jamen... Alle oppfatter jo promp som promp. Men promp er kanskje gass. Men lukt kan vel fanges? Eller ikke? Er det sånn at det bare lukter hvis jeg oppfatter det; litt sånn som "hvis et tre faller i skogen og ingen er der.."-aktig? (Jeg har to digre slamper sovende på sofaen her, som sovna under hvert sitt pledd foran dvd-spilleren en gang i natt, så promp ble brått aktuelt eksempel.) Og hvorfor kan man ikke isolere et vitamin? Ikke noe jamen (og med ett høres jeg ut som hu ene ansatte i barnehagen jeg gikk som barn). Vitaminene kan isoleres men de blir nok ikke så konkrete at du kan holde en håndfull av dem i hånden. Det nærmeste du kommer å holde vitaminer i hånden er å ta en boks kosttilskudd og helle den i hånden, men der har du jo også andre stoffer som gjør det mulig å lage tabletter
Gjest sug lut Skrevet 7. april 2013 #10 Skrevet 7. april 2013 Jamen jamen jamen... Alle oppfatter jo promp som promp. Men promp er kanskje gass. Men lukt kan vel fanges? Eller ikke? Er det sånn at det bare lukter hvis jeg oppfatter det; litt sånn som "hvis et tre faller i skogen og ingen er der.."-aktig? (Jeg har to digre slamper sovende på sofaen her, som sovna under hvert sitt pledd foran dvd-spilleren en gang i natt, så promp ble brått aktuelt eksempel.) Og hvorfor kan man ikke isolere et vitamin? Ikke noe jamen (og med ett høres jeg ut som hu ene ansatte i barnehagen jeg gikk som barn). Vitaminene kan isoleres men de blir nok ikke så konkrete at du kan holde en håndfull av dem i hånden. Det nærmeste du kommer å holde vitaminer i hånden er å ta en boks kosttilskudd og helle den i hånden, men der har du jo også andre stoffer som gjør det mulig å lage tabletter Du er så streng. Da blir jeg trassen. Og skjønner hvorfor jeg ikke driver med naturfag.
Studine mevik Skrevet 7. april 2013 #11 Skrevet 7. april 2013 Jamen jamen jamen... Alle oppfatter jo promp som promp. Men promp er kanskje gass. Men lukt kan vel fanges? Eller ikke? Er det sånn at det bare lukter hvis jeg oppfatter det; litt sånn som "hvis et tre faller i skogen og ingen er der.."-aktig? (Jeg har to digre slamper sovende på sofaen her, som sovna under hvert sitt pledd foran dvd-spilleren en gang i natt, så promp ble brått aktuelt eksempel.) Og hvorfor kan man ikke isolere et vitamin? Ikke noe jamen (og med ett høres jeg ut som hu ene ansatte i barnehagen jeg gikk som barn). Vitaminene kan isoleres men de blir nok ikke så konkrete at du kan holde en håndfull av dem i hånden. Det nærmeste du kommer å holde vitaminer i hånden er å ta en boks kosttilskudd og helle den i hånden, men der har du jo også andre stoffer som gjør det mulig å lage tabletter Du er så streng. Da blir jeg trassen. Og skjønner hvorfor jeg ikke driver med naturfag. Jeg er streng og en smule nerd. Jeg var en av dem som gikk tilbake med prøver som jeg mente var rettet feil og stort sett hadde jeg rett. Jeg hadde ikke så mye annet å finne på siden jeg hadde null interesse av å sosialisere meg med resten av klassen. Også er jeg petimeter. Naturfag er gøy
Gjest sug lut Skrevet 7. april 2013 #12 Skrevet 7. april 2013 Jamen jamen jamen... Alle oppfatter jo promp som promp. Men promp er kanskje gass. Men lukt kan vel fanges? Eller ikke? Er det sånn at det bare lukter hvis jeg oppfatter det; litt sånn som "hvis et tre faller i skogen og ingen er der.."-aktig? (Jeg har to digre slamper sovende på sofaen her, som sovna under hvert sitt pledd foran dvd-spilleren en gang i natt, så promp ble brått aktuelt eksempel.) Og hvorfor kan man ikke isolere et vitamin? Ikke noe jamen (og med ett høres jeg ut som hu ene ansatte i barnehagen jeg gikk som barn). Vitaminene kan isoleres men de blir nok ikke så konkrete at du kan holde en håndfull av dem i hånden. Det nærmeste du kommer å holde vitaminer i hånden er å ta en boks kosttilskudd og helle den i hånden, men der har du jo også andre stoffer som gjør det mulig å lage tabletter Du er så streng. Da blir jeg trassen. Og skjønner hvorfor jeg ikke driver med naturfag. Jeg er streng og en smule nerd. Jeg var en av dem som gikk tilbake med prøver som jeg mente var rettet feil og stort sett hadde jeg rett. Jeg hadde ikke så mye annet å finne på siden jeg hadde null interesse av å sosialisere meg med resten av klassen. Også er jeg petimeter. Naturfag er gøy Jeg var også sånn - men ikke i naturfag. Selv om jeg var en jævel på å krysse kaniner.
Studine mevik Skrevet 7. april 2013 #13 Skrevet 7. april 2013 Jeg var også sånn - men ikke i naturfag. Selv om jeg var en jævel på å krysse kaniner. Krysse kaniner har jeg tilnærma null erfaring med,
Gjest sug lut Skrevet 7. april 2013 #14 Skrevet 7. april 2013 Jeg var også sånn - men ikke i naturfag. Selv om jeg var en jævel på å krysse kaniner. Krysse kaniner har jeg tilnærma null erfaring med, Vi tegna dem bare, da - men noen krysninger ga fluff-pels og noen ikke. Veldig veldig god på fluffkaninberegningsgenetikk.
bIomstre Skrevet 8. april 2013 #15 Skrevet 8. april 2013 Vi tegna dem bare, da - men noen krysninger ga fluff-pels og noen ikke. Veldig veldig god på fluffkaninberegningsgenetikk. Husk å få det med på CV'en! Fluffkaninberegningsgenetikk, ååå, åssen kan jeg få puttet det inn i setning ila dagen da? (ikke har jeg noen møter heller, pokker) Kuleste ordet
Anne-B. Skrevet 8. april 2013 #16 Skrevet 8. april 2013 Lukt er molekyler. Vitaminer vet jeg ikke med. Jeg er professor i promp, i følge mannen. Hyggelig.
LanzaroteJenta Skrevet 8. april 2013 #17 Skrevet 8. april 2013 Hvis lukt er molekyler, vil det da si at lukt egentlig er "deler" av det lukten kommer av? Altså: promp ER bittesmå biter bæsj? *Strøk nesten i naturfag på vgs...*
Iiiiik Skrevet 8. april 2013 #18 Skrevet 8. april 2013 Hvis lukt er molekyler, vil det da si at lukt egentlig er "deler" av det lukten kommer av? Altså: promp ER bittesmå biter bæsj? *Strøk nesten i naturfag på vgs...* Hadde i hvert fall en kjæreste i noen år som sa "Husk at det som lukter vondt inni nesa di nå, har vært inni tarmen min. Sammen med bæsjen min" og det må jo være riktig. Tror ikke det er bittesmå biter av bæsj, men at bæsjen avgir molekyler i kontakt med lufta og at disse treffer slimhinnene i nesa di.
Gjest sug lut Skrevet 8. april 2013 #19 Skrevet 8. april 2013 Hvis lukt er molekyler, vil det da si at lukt egentlig er "deler" av det lukten kommer av? Altså: promp ER bittesmå biter bæsj? *Strøk nesten i naturfag på vgs...* Nettopp et spørsmål i min gate. Godt vi er flere. Jeg stod med greie nok firere og femmere men bare fordi jeg pugga utenat, jeg skjønte aldri en dritt.
Gjest sug lut Skrevet 8. april 2013 #20 Skrevet 8. april 2013 Hvis lukt er molekyler, vil det da si at lukt egentlig er "deler" av det lukten kommer av? Altså: promp ER bittesmå biter bæsj? *Strøk nesten i naturfag på vgs...* Hadde i hvert fall en kjæreste i noen år som sa "Husk at det som lukter vondt inni nesa di nå, har vært inni tarmen min. Sammen med bæsjen min" og det må jo være riktig. Tror ikke det er bittesmå biter av bæsj, men at bæsjen avgir molekyler i kontakt med lufta og at disse treffer slimhinnene i nesa di. Og du hadde ham i flere år, altså? Wow, du er tolerant
Iiiiik Skrevet 8. april 2013 #21 Skrevet 8. april 2013 Han hadde noen andre gode egenskaper heldigvis. Er slett ikke sikker på om tolerant er det første ordet de som kjenner meg ville brukt i omtale av meg. Ikke det tredje heller tror jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå