Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Jeg var til UL for litt siden, grunnet lavt symfysemål. (uke 35) Det ble målt negativt vekstavvik, men ikke veldig bekymringsfullt. Men det var veldig lite fostervann. De spurte om jeg trodde vannet kunne ha gått. Jeg svarte nei, da jeg følte meg rimelig sikker på at det ikke kunne være tilfelle. Jeg har i tidligere svangerskap hatt vannavgang to ganger, men da nær termin. ene gangen kom det veldig mye vann og nesten ingenting etterpå (alt kom på en måte ut med en gang) mens den andre gangen kom det en del, men piplet deretter hele tiden. Men så kom jeg til å tenke på i ettertid, at jeg har hatt et par ganger slik at det plutselig renner ut tynn, blank væske, men ikke større mengder. Bare typisk at det kan renne litt nedover benet, eller at trusa blir våt. (Har nå begynt å bruke truseinnlegg da, så da lander det der når det kommer.) I dag har jeg kjent det renne litt slik en fire-fem ganger i løpet av hele dagen, men har hele tiden bare tenkt at det er tynn utflod. Men kan det være fostervann likevel? Det har ikke rosaskjær i seg, det er helt blankt, og lukter ingenting (:$) De to andre gangene jeg vet jeg har hatt vannavgang, har det alltid vært ganske tydelig rosaskjær i det. Skal tilbake til ny UL til uka, så skal spørre da dersom ikke mengden fostervann har økt. Men går det ann å ha lekkasje av fostervann, men at det kommer så lite at man snaut merker det? Vil det ikke alltid komme i litt mengder? Anonym poster: 35dd3ed0d5c2557677ae011f4d29e0ad Anonym poster: 35dd3ed0d5c2557677ae011f4d29e0ad
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 Hadde vekstavvik og lite fostervann. Det viste seg å være begynnende morkakesvikt. Håper du blir fulgt opp tett. Det kan være ille selv om vekstavviket er lite og blodgjennomstrømming ser normalt ut på UL. Anonym poster: 8e414dbd670c2b3e31578b0d5959cc05
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 Du bør kontakte føden og be om ny sjekk nå. Det er alt for lenge å vente "til uka" dersom du faktisk har vannavgang. Anonym poster: 9ad15eb6dd8521ca688935cae05ba103
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #4 Skrevet 6. april 2013 Hadde vekstavvik og lite fostervann. Det viste seg å være begynnende morkakesvikt. Håper du blir fulgt opp tett. Det kan være ille selv om vekstavviket er lite og blodgjennomstrømming ser normalt ut på UL. Anonym poster: 8e414dbd670c2b3e31578b0d5959cc05 Hadde to UL når jeg var til kontroll nå, først med en "vanlig" UL-tekniker, og deretter med en UL-ekspert (som hun så fint ble kalt) andre gangen. De sjekket gjennomstrømning, og den var fin og normal på ene siden av morkaken, men litt større motstand (?) på andre siden, men dette var ikke bekymringsverdig sa de, ettersom det var på "motsatt" side av hovedsiden (?) Men dersom det skulle være begynnende morkakesvikt, hvor fort kan det bli alvorlig da? Ang om det skulle være vannavgang #3, hvordan sjekker de i så fall det? De andre gangene har de bare sett i truseinnlegget (skrekk og gru) og sett at det var lyserosa, og bare sagt at det ikke var tvil. De har aldri ville sjekket noe vedr ev åpning e.l nettopp fordi vannet er gått. Nå kommer det jo så lite ut, at det kan jo ikke sees i truseinnlegget (både fordi det er blankt, og fordi det absorberes i innlegget). Det er jo bare snakk om at jeg kjenner det renner "noe" en gang innimellom, det er ikke snakk om mange dråpene, har bare vært to ganger det har blitt såpass at det har rent nedover benet. Hadde det ikke vært for at det ble oppdaget lite fostervann, hadde jeg aldri tenkt på det som noe annet enn tynn utflod, og selv om jeg ikke har pleid å være plaget av utflod til nå i graviditeten, er det vel ikke unormalt med økt utflod mot slutten? Kan liksom ikke skjønne at det kan være fostervann, ettersom det er snakk om så lite..? Anonym poster: 35dd3ed0d5c2557677ae011f4d29e0ad
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #5 Skrevet 6. april 2013 De har en fostervannstest. Som en lang q-tips som dyppes i det eventuelle fostervannet, deretter puttes i en oppløsning av noe - fargen avgjør om det er fostervann. Ta med bind/truseinnlegg om du har et vått, ellers tar de prøve fra skjeden. Som sagt: Ring føden. Det er mulig å lekke lite fostervann om gangen. Det bør de avgjøre om det er risiko for hos deg. Anonym poster: 9ad15eb6dd8521ca688935cae05ba103
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 De har en fostervannstest. Som en lang q-tips som dyppes i det eventuelle fostervannet, deretter puttes i en oppløsning av noe - fargen avgjør om det er fostervann. Ta med bind/truseinnlegg om du har et vått, ellers tar de prøve fra skjeden. Som sagt: Ring føden. Det er mulig å lekke lite fostervann om gangen. Det bør de avgjøre om det er risiko for hos deg. Anonym poster: 9ad15eb6dd8521ca688935cae05ba103 Takk for svar Er det kun på fødeavdelinger man kan få tatt den testen, eller kan man få tatt den hos jordmor på helsestasjon også? (Ev hos legen?) Anonym poster: 35dd3ed0d5c2557677ae011f4d29e0ad
Berlinerbolla Skrevet 6. april 2013 #7 Skrevet 6. april 2013 Anbefaler deg å ringe føden med en gang det kan være fostervann, og er det da åpen passasje inn til barnet ved at fosterhinnen er brutt er der en viss risiko for infeksjoner. Når jeg har hatt vannavgang hjemme i uke 35 ble jeg lagt inn og satt på antibiotika som de gav meg intravenøst mange ganger i døgnet, og fulgt opp med infeksjonsprøver (som heldigvis var negative) frem til fødselen startet. Bedre med en sjekk for mye enn for lite, fortell om mistankene dine om at du lekker. Du er uansett så langt på vei nå at de vil vel vurdere å sette i gang hvis der er vannavgang. Lykke til:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå