Gå til innhold

Akupunktur mot bekkenløsning- funker d?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp startet med akupunktur mot bekkenløsning. Er i uke 17 så prøver alt som er for å bli bedre! Jobber 60% og har vil gjerne fortsette m d frem til permisjon starter. Har også en 2 åring som krever sitt. Vil så gjerne ikke bli 100% sykmeldt og ute av stand til å ta vare på 2 åringen min. Får god hjelp av barnefaren, men vil jo gjerne hjelpe til m stell etc jeg å.

Erfaringer?

Anonym poster: 199b75e4d35b069a64f4075f9c798a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ingen som helst dokumentert effekt. De studier som er gjort har ikke klart å vise at det funker. Så nei, mest sannsynlig ikke. Men placebo er jo også en god medisin, så om du tror hardt, kanskje ...

Manuellterapi er veldokumentert og kiropraktorer kan også med sannsynlighet bidra til diagnostikk (samt behandling i utvalgte tilfeller hvor det er en komponent av låsninger).

Anonym poster: ebc783cc022ebf9100f8d4f8b539fc1a

Skrevet

Har lest om kiropraktor men sted anbefales mot låsninger ja. Ifølge fysio er jeg veldig løs i leddene så tør liksom ikke prøve... Jeg håper akupunktur hjelper mot smertene. Skjønner jo at d ikke funker mot selve bekkenløsningen.

Trener også etter tips fra fysio og under veiledning fra henne ved behov. Tror jeg skal prøve å få litt behandling også da jeg er veldig spent i musklene i rygg og bekken. Hadde bekkenløsning m nr 1 også men da i 3 trimester. Er like ille nå som jeg var på slutten av svangerskapet sist...er litt desperat!

Anonym poster: 5cf07eb52e53c2d1e30aa05944f34fce

Skrevet

Min erfaring (langvarige bekkenproblemer under et par svangerskap og etterpå) er at manuellterapeuter er bedre på bekken enn fysioterapeuter generelt.

Kiropraktor har jeg hatt nytte av som supplerende behandling. Jeg er også "løs i leddene," eller hypermobil som det så pent heter.

Det finnes også hjelpemidler som kan lindre smerter noe. Bekkenbelte er nyttig for mange, sklilaken/silkelaken, pute mellom beina når man sover osv.

Ei som heter Brit Stuge har forsket en del på fysikalsk behandling av bekkenløsning og er svært anerkjent for sine metoder. Fysioterapeuter/manuellterapeuter som skal behandle, bør helst være kjent med disse teknikkene.

Anonym poster: ebc783cc022ebf9100f8d4f8b539fc1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...