Gå til innhold

Dere med barn på rundt 8-11 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor nøye er dere på bilsikringen til andres barn? Type når dere bytter på å kjøre til treninger, i bursdager osv slik at en kjører til og de andre henter og sånt. Tenker da så klart på de barna som enda er så fysisk små at de i utgangspunktet skal være sikret i bil utover vanlig bilbelte. For vår del er det enkelt å være nøye. Vi har tre barn som bruker beltestoler og når bare ett av våre barn skal noe og vi har med 1-2 kamerater eller venninner, så bruker jo de bare de ledige beltestolene. Men ser at spesielt 8-åringen min noen ganger har sittet uten pute eller beltestol i andre sine biler og synes ikke det er greit.

Anonym poster: d8b589f292a9772d4205535e8227e3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 åringen her er 147 cm, så han sikres ikke lenger ekstra i bil. Spør alltid foreldrene når andre sitter på som er mindre enn han.

Anonym poster: ffb3845d76d14d297653ec1c563f0faa

Skrevet

Vi har to beltestoler bak, og en pute liggende til slikt bruk.

Skal vi ha kompiser av 9 åringen med oss, sitter de i beltestol hvis ledig, alternativt i midten på pute.

Men jeg forventer ikke at andre skal ha ekstra bilsikringsutstyr liggende selv om vi har det, så jeg sender med en sittepute om jr skal sitte på med andre til eller fra bursdager.

Skrevet

Det er jo ikke alle som kan stille opp med x antall bilstoler, så hvis ditt barn skal sitte på med andre, må du spørre om de har, evt sørge for å sende sete sammen med barnet ditt.

Anonym poster: 2683088a6b9b0d59cea4fbaf09e3d7a0

Skrevet

Det varierer. Det hender seg jeg kjører rundt på noen 9 åringer og det er sjeldent at foreldrene sender med puter eller beltestol.

Jeg pleier å ha med en eller to ekstra puter i bilen, da vi har ganske mange, men barna nekter plent å sette seg på dem. Ser jo ann høyde og vekt på noen av barna, noen må mens andre kan slippe unna.

Når jeg sender med mitt barn på tur sender jeg heller ikke med pute, selv om han strengt tatt burde sitte på pute mtp høyde og vekt. Så der må jeg nok innrømme at jeg er sløv.

Uansett, jeg sikrer alle barn i bilen, så sant jeg slipper lange diskusjoner av typet " hjemme sitter jeg ikke på pute osv" og jeg har nok puter til de som skal være med.

Anonym poster: ea91883d4ab1afbd1fb038905738cddb

Skrevet

Det er jo ikke alle som kan stille opp med x antall bilstoler, så hvis ditt barn skal sitte på med andre, må du spørre om de har, evt sørge for å sende sete sammen med barnet ditt.

Anonym poster: 2683088a6b9b0d59cea4fbaf09e3d7a0

Jeg sender gjerne med sete, men jeg trodde faktisk det var vanlig å be om dette. Altså om vi ikke hadde hatt seter selv og noen skulle sitte på, så ville jeg bedt om å få med sete til det barnet. Ellers så har jeg faktisk vært naiv nok til å tenke at dersom de ikke spør, så har de sikkert. Ser jo nå at jeg kanskje bør finne ut hvem som ikke har seter på egenhånd for å være sikker på at jeg får sendt med.

HI

Skrevet

9 åringen er 150 cm høy, så han sitter faktisk ikke på pute lengre... Forventes det at så store barn skal sitte i beltestol/ på pute??

Anonym poster: 89b195dc796e53c04435060a99bcb6f3

Skrevet

Pleier alltid å sende med sete hvis han skal kjøre med andre, og ber om å få med hvis andre barn skal kjøre med meg:) Er ganske nøye selv, og forventer egentlig at andre er det samme når det kommer til barnas sikkerhet.

Skrevet

9 åringen er 150 cm høy, så han sitter faktisk ikke på pute lengre... Forventes det at så store barn skal sitte i beltestol/ på pute??

Anonym poster: 89b195dc796e53c04435060a99bcb6f3

Dersom du hadde tatt deg tid til å lese hele hovedinnlegget så hadde du ikke trengt å stille det spørsmålet heller. Jeg presiserte faktisk at dette gjaldt barn som enda var fysisk små nok til at det er nødvendig med ekstra sikring i bil og da sier det seg jo selv at ditt barn ikke er så fysisk liten at han trenger det og at spørsmålet ditt er helt overflødig.

Men for å spørre deg tilbake. Hva gjør du når din store 9 åring har med seg kamerater som er små for alderen?

HI

Skrevet

VI har "nesten" alltid et ekstra bilsete liggende bak i bilen + et ekstra i garasjen. Jeg pleier å huske på å spørre foreldre om hva de ønsker før vi kjører avgårde, de bør jo egentlig sende med et bilsete. Hender jo vi har med oss 3 til 5 ekstra barn i den alderen....

Skrevet

Min datter på snart 10 år er 153 cm høy,og hun sitter ikke lenger på pute.

Anonym poster: 32c37f117e6a1d730824caeb1f5d826d

Skrevet

Ser barna litt små ut, hører jeg med foreldrene hva de mener. Jeg har ikke ekstra stoler, så skal vi kjøre lengre strekninger får foreldre hente / kjøre selv hvis de ønsker ekstra sikring og ikke kan gi det til meg. Er det kortere strekninger, putter jeg mitt barn i midten uten pute og gjestebarna i bilstolene. Hun er 130 høy.

Jeg har noen vi bytter på å hente med, de sikrer ikke mitt barn med barnestol. Jeg har godtatt dette på den strekning på landevei 7 min. Alternativt er at jeg henter selv.

Anonym poster: f29d226592f1837f93630bc69126010e

Skrevet

Min 9åring er 130 og sitter i beltestol. Skal hun sitte på med andre sender jeg med. Skal noen sitte på med oss spør jeg foreldrene om de vil sende med stol. Hvis de ikke sender med lar jeg barnet sitte uten. Vi har ingen ekstra stoler.

Skrevet

Vi har noen ekstra bilputer, disse brukes når vi har ekstra unger med oss som er for lave. Men vi har minibuss og utifra det vi har klart å skjønne av biltilsynet og politi så trenger vi ikke ekstra sikkring av barn i bussen. Så har vi mange unger er det de høyeste som blir sittende uten pute.

Nå virker det som de fleste ungene pleier å kjøre med enten har ekstra puter eller seter de kan gjøre om til puter, og ikke er jeg veldig opphengt i at de må sitte på pute. De to det gjelder er veldig oppunder målene.

Anonym poster: deff28a7079271183577aeb7687825bc

Skrevet

Men en ting som forundrer meg er hvor sløve andre foreldre er på dette med bilsikring til litt eldste barn. De som er 7-8-9 år, men er langt fra høye nok til å sitte uten ekstra sikring ifølge regelverket.

Stadig får jeg høre at "Jeg sitter uten pute hjemme" , eller så spør de min sønn " Hæ? Sitter du i bilstol"

Jeg svarer alltid at i min bil, så lenge jeg kjører så skal de sitte i beltestol eller pute åkke som. Det er jeg som bestemmer i min bil, og det er ikke noe å diskutere.

Men er foreldre så sløve med bilsikring ?

Anonym poster: 8924ae56c642f4f0810c8340f4da6993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...