Gå til innhold

hva gjør dere etter endt permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som får 100% mamma perm og må ut i jobb igjen etter 7 mnd.... begynner ungen deres i barnehagen så tidlig?

jeg ser på lille gullet mitt og jeg vet ikke om jeg klarer å gå fra han og legge han hos fremmede når han er så liten. jeg har mest lyst til å bli hjemmeværende mamma til han er 3.

har snakket med sambo om det og han heller er ikke så glad i tanken på at han skal oppholde seg i barnehage når han er så liten.

hvordan klarer dere å løsrive dere fra babyen psykisk. jeg syns bare tanken er hjerteskjærende.

jeg synes så synd på de i USA f.eks som har kun mamma perm i 12 uker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lagt til så mye ferie som overhodet mulig til permisjonen, så min vil være 8 mnd når jeg i utgangspunktet skal tilbake. Pappaen har jo 12 uker, så det er uansett uaktuelt å sende ham i barnehagen da.

Gullet er født nyttårsaften, så jeg kommer til å ta ulønnet perm ut året, så fordeler pappaen sin permisjon på vårhalvåret sånn at snuppen får en myk start med tre dager i uken i barnehage fram til sommeren. Kanskje jeg skal jobbe 80% neste vår sånn at jeg kan levere seint og hente tidlig de tre dagene han skal være der.

Det er den beste løsningen vi har klart å tenke ut for en myk start i barnehagen! Jeg grøsser også ved tanken på å sende ham fra meg...

Skrevet

Babyen her skal ikke begynne i bhg før han er 18 mnd. Vi har 100 % permisjon, jeg har 8 mnd (med ferie) og pappaen har 3 mnd pappapermisjon. Deretter tar jeg noen mnd med ulønnet permisjon.

Skrevet

Jeg har ferie fra i fjor til gode og tar den nå. I tillegg skal jo far ha sine 12 uker snart. Så årets ferie, og vips så er tulla ett år :) Ser for meg at hun kommer til å kose seg med de andre barna i barnehagen. Kanskje dere kunne vurdere dagmamma som kommer hjem til dere den første tiden?

Skrevet

Jeg har tatt litt permisjon uten lønn og jobbet bare et par dager i uken, så har pappaen tatt sine uker som tidskonto og på den måten har barna blitt godt over året før de må i barnehage.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Denne gangen valgte vi 80%, og fikk derfor noen ekstra uker hjemme. Jeg hadde permisjon pluss 4 uker ferie, og nå er mannen straks ferdig med sin permisjon.

Deretter tar vi begge ulønnet permisjon frem til sommeren. Dvs jeg jobber 50% og han jobber 60%.

Yngstemann trenger da ikke starte i bhg før han er 18 mnd.

Skrevet (endret)

Vi har valgt 100%. Overfører begge 2uker ferie til neste år. Og så bruker jeg årets 3 uker på å forlenge permisjonen i år. Da har vi 14 uker ferie til sammen neste år, resten tar vi uten lønn.

Endret av DaTuMa
Skrevet (endret)

Vi velger også 80 % perm. I tillegg tar vi ingen felles ferie og litt forenklet så knytter vi begge inn 4 uker ferie før og etter vår respektive permisjonsdel. Dermed får vi 17 mnd hjemme med lillebror (og til dels storebror) uten å måtte gå hjemme ulønnet :-)

Kan dere ikke hvertfall ta ut 4 ferieuker etter hverandre og dermed utsette bhg-start med to mnd? Og hva med faren, skal han ikke ta ut sine 3 mnd?

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

så heldig dere er da... her jobbet jeg 70% og skole 50%. har ikke rett til lånekasse da jeg henger etter med poeng. så jeg måtte ta 80% perm for å ikke gå enda mer ned i inntekt.

på kontrakt har jeg 50% stilling men fordi jeg har jobbet mye mer enn det ble inntekten det samme som 70% stilling.

så jeg er usikker på hvor mye ferie jeg har rett på. deter hotell med masse kveldsskift.vet ikke åssen jeg skal kombinere dette med en liten baby.

sambo er sykepleier, også mye turnus. han har sine 12 uker ja, men vi bor 5 min unna familien hans og jeg er redd med engang jeg drar på jobb så drar han ned til dem. og de er begge snart 60 med diverse plager. vil ikke at han skal legge babyen fra seg der også glemme han for så å gjøre andre ting. han hjelper ikke mye til med babyen og han blir mer pappa når gutten er 3-4 år. akkurat nå som babyen er baby er han veldig "ååååå hva griner han for nå da"

hadde vi bodd langt unna familien hans hadde jeg tenkt ja ha får lære.... men han lurer seg unna med å ta med seg ungen dit også gå og trene eller være med venner eller pusse opp hit og dit (er veldig glad i oppussing)

syns babyen er for liten til å bli lagt igjen hos 60 åringer som er interessert i å kose med babyen i 5 min for så å returnere til sine egne oppgaver.

så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. dagmamma syns jeg også er dumt når han er 10 mnd.

den eneste løsningen jeg ser er ulønnet permisjon eller si opp jobben. men da lever vi kun på hans lønn. og det er litt lite for utgiftene våre

Skrevet (endret)

"Heldige"? For å si det rett ut så er det nok heller du som har veldig uflaks med hvem som er faren til barnet ditt... Han skal "begynne å bli mer pappa når barnet er 3-4 år?" Og dette finner du deg i... Må være utrulig slitsomt og frustrerende å ikke kunne overlate barnet til sin egen far fordi han da bare setter det bort for å kunne drive med hobbyene sine i stedet. Her skal pappaen ta størstedelen av permisjonen; drøye 9 mnd inkl 8 ferieuker. Og han gleder seg masse :-)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Nok ein gong viser det seg at det lønner seg å tenkje seg om når ein velger far til sine barn. Når ein ikkje kan overlate barnet til faren og vere trygg på at han faktisk greier å vere far er det noko alvorleg gale..

Skrevet

Neinei, de starter jo ikke i barnehage etter 7 mnd.... :-)

Først er det jo tre mnd pappaperm. og så tar jeg ut fjorårets ferie.

Men vi har ordnet oss fint med en annen familie, så jeg startet å jobbe da jeg hadde 5 uker perm igjen. Så etter pappapermen har minsten vært hos min venninne og hennes barn (som er like gammel som minstemann). Hun har da vært barnevakt et par måneder mens hun er i permisjon - og så når hun går ut i jobb så tar jeg ut resterende permisjon, litt ferie og mannen min tar ut litt permisjon han har igjen. Og da passer vi selvsagt begge barna.

Så skal vel ungene ei uke eller to til besteforeldre.

Og etter det er det jo årets ferie...

Vår starter i barnehage når han er ca 17 mnd, og vi har hatt muligheten til å unngå permisjon uten lønn!!

Skrevet

så heldig dere er da... her jobbet jeg 70% og skole 50%. har ikke rett til lånekasse da jeg henger etter med poeng. så jeg måtte ta 80% perm for å ikke gå enda mer ned i inntekt.

på kontrakt har jeg 50% stilling men fordi jeg har jobbet mye mer enn det ble inntekten det samme som 70% stilling.

så jeg er usikker på hvor mye ferie jeg har rett på. deter hotell med masse kveldsskift.vet ikke åssen jeg skal kombinere dette med en liten baby.

sambo er sykepleier, også mye turnus. han har sine 12 uker ja, men vi bor 5 min unna familien hans og jeg er redd med engang jeg drar på jobb så drar han ned til dem. og de er begge snart 60 med diverse plager. vil ikke at han skal legge babyen fra seg der også glemme han for så å gjøre andre ting. han hjelper ikke mye til med babyen og han blir mer pappa når gutten er 3-4 år. akkurat nå som babyen er baby er han veldig "ååååå hva griner han for nå da"

hadde vi bodd langt unna familien hans hadde jeg tenkt ja ha får lære.... men han lurer seg unna med å ta med seg ungen dit også gå og trene eller være med venner eller pusse opp hit og dit (er veldig glad i oppussing)

syns babyen er for liten til å bli lagt igjen hos 60 åringer som er interessert i å kose med babyen i 5 min for så å returnere til sine egne oppgaver.

så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. dagmamma syns jeg også er dumt når han er 10 mnd.

den eneste løsningen jeg ser er ulønnet permisjon eller si opp jobben. men da lever vi kun på hans lønn. og det er litt lite for utgiftene våre

Har vel ikke så mye med hell å gjøre å få barn med en mann som faktisk klarer ansvaret ;)

Tror du får piske han mannen din altså.... Han bør kunne klare å prioritere ungen i pappapermisjonen.

Skrevet

Har vel ikke så mye med hell å gjøre å få barn med en mann som faktisk klarer ansvaret ;)

Tror du får piske han mannen din altså.... Han bør kunne klare å prioritere ungen i pappapermisjonen.

pisker så godt jeg kan :P

Gjest Thunder Road
Skrevet (endret)

Jeg tar ferie for å forlenge permisjonen min, så tar mannen sine 12 uker pluss at han skal være hjemme i ulønnet permisjon i 3 mnd :) Så skal svigermor passe han en uke eller to til jeg begynner ferien min. På den måten begynner han ikke i bhg før han er 18 mnd :) Vi begynner å spare til ulønnet permisjon nå, et år før, så sammen med kontantstøtten går det fint at mannen er hjemme de tre månedene ekstra.

Endret av Thunder Road
Skrevet

Jeg begynte i jobb etter seks måneder og tar ut resten gradert i tre måneder. Slik får jeg mest mulig tid sammen med minsten og slipper å hoppe inn i jobben 100 prosent. Det funker superfint så langt, pappa og barn storkoser seg hjemme de dagene jeg jobber, og jeg nyyyter mine dager hjemme med h*n (+ helgen selvfølgelig).

Det gikk greit å "løsrive seg" fra minsten. Klart at jeg savner babyen min og lengter hjem hele tiden, men jeg vet at h*n er trygg og stortrives hos pappaen sin. Det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...