Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Hvis du ammer, fullammer du eller gir du også erstatning? Punper du i tillegg? Dere som fullpumper, hva er grunnen? Har en sønn på 1 uke, fullammer. Men er då uskkker på om han får i seg nok. Han er så urolig, gir tegn til at han er sulten, men sovner ved puppen. Har nesten lyst til å begynne å fullpumpe å gi på flaske, så vet jeg hvor mye han spiser. Hva tenker dere? Tar imot råd. Fordeler og ulemper med begge deler ønskes. Anonym poster: 74afe15349320ff020d93463ad3f4b23
peanutts82 Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 jeg fullpumper og gir mme i tillegg. han er 3 og en halv mnd. vil ikke anbefale det. han får nok i seg. slapp av og la puppen og babyen lære hverandre. min ville ikke suge, så jeg brukte skjold. fikk beskjed om å pumpe i tillegg for med skjold så kan melken minske. bare tull. ødelagte alt sammen. fikk for mye melk, han klarte ikke svelge, alt ble marerit. holdt ut i 2 mnd med skjold amming og gikk over til fullpumping. vil absolutt ikke anbefale det med mindre det er en god grunn til det. en uke gammel liten baby drikker bare 30-40 ml hver gang. det er ca 2-3 spiseskje-er. hvis han går betraktelig ned i vekt i tillegg til de 10% han skal miste første uken da kan du begynne å vurdere pumping for å se hvor mye du får ut. og du får ikke ut like mye med pumping som det ungen får ut ved suging. du kan veie han hver uke ved nærmeste helsestasjon så finner du fort ut av det. fullpumping er ikke lett når han blir 2-3 mnd. man får nesten ikke tid. trenger mye displin og planlegging. når det ikke er noe grunn for at du skal pumpe så ikke gjør det. jeg er helt psykisk og fysisk utslitt av all den pumpingen i tillegg til å mate han. det at han sovner ved puppen er veldig vanlig. det gjorde min også. og jeg trodde han ikke fikk nok. stor feil. han gikk fint opp i vekt men jeg var dum og ignorerte det.
bIomstre Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Spørs om du bare blir enda mer bekymra når du ser hvor lite som inntas... Veslas første måltider var vel på 5-10ml, og hun ble helt slått ut Jeg har både fullammet og fullpumpet. Det første er absolutt å foretrekke! Frivillig fullpumping er ikke noe jeg vil anbefale... Matingen tar trippel så mye tid. Pumping - mating - rengjøring kontra kun amming. Gi det mer tid til å gå seg til, ikke nøl med å ta kontakt med helsestasjon eller ammehjelpen hvis du trenger noen å snakke med, eller bare for å få bekreftelse på at ting er normalt
Bananahammock Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Ukegamle babyer spiser gjerne hver time, om ikke oftere. Husker min ammet hver halvtime helt i starten. Det er helt normalt! Følg heller med på om babyen din går opp i vekt som den skal - før du begynner å pumpe. Gi det et par uker. Du skal være ytterst forsiktig med å kludre med ammingen, så ikke begynn med noe enda! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Slapp av, stress og bekymring hemmer melkeutdriving. La barnet få så mye pupp det ønsker, så regulerer kroppen din produksjonen etter barnet. Bare husk å drikke nok, og spise nok mat. Amming er tøft for deg også;-) Pumping, flasker, mme osv er gode alternativer, men ingenting er så enkelt og greit som amming. I tillegg til at pupp gir beste næring, og masse nærhet og tilknytning. Anonym poster: a3343dbb02134a3e27b4631b33a859d7
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Slapp av. Du ønsker ikke å begynne å fullpumpe og flaske. Sørg heller for å holde barnet våkent når det spiser. - Litt massasje under foten eller i hånden. Amme fra begge bryst på hvert måltid - bleieskift mellom "serveringene". Hilsen ei som måtte pumpe i flere mnd pga for svak baby - det var en lettelse når all melken kunne komme direkte fra kilden. Lykke til! Anonym poster: 80d37788fa1ed229589dfcaa1fb6db3c
skjotta Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Jeg fullammet og pumpet innimellom for at pappa og skulle få ta del i babyens måltider og få den kosetiden og tilknytnings muligheten.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Fullammer nå, men fullpumpet i 6 mnd og delpumpet til 12 mnd med førstemann fordi hun aldri greide ta pupp. Og trust me, du ønsker ikke å ende opp med fullpumping... Det går, men faderullan så mye ekstraarbeid det er med det- og det sier jeg som har mer enn nok melk og er ekstremt lettmelket. Det blir trippelarbeid, fordi du må pumpe, mate og i tillegg vaske og sterilisere flasker. Jeg sov jo ikke på nettene i perioder. Greit nok som en reserveløsning der andre må mate ungen når du skal bort, men som førstevalg- nei, huff.. Jeg var så lei av pumpingen på slutten at jeg hadde lyst å sette fyr på hele greiene.. :S Merker nå som ammingen går som det skal, hvor fantastisk mye mer praktisk det er når det funker. Greit nok, jeg er litt låst i perioder, men jeg slipper alt ekstraarbeidet, alle klumper, tette melkeganger og betennelser som kom da jeg pumpet og jeg kan ligge i sengen om natten og slumre mens lille forsyner seg- for så å legge meg til å sove straks han er ferdig. Anbefaler deg heller å følge med på vekten til barnet, for det er det som teller. Går babyen opp i vekt, så er alt i sin skjønneste orden, selv om han spiser tilsynelatende lite. Går ungen derimot ned i vekt, eller ikke legger på seg godt nok- ja da, kan du evt se på alternative løsninger.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 Tuuuuuuusen takk for svar, dere er herlige ! Tror det var akkurat dette jeg trengte å høre, jeg bare visste det ikke før nå. Vet jo ikke hvor mye jobb fullpumping er, men skjønner nå at pupp er det enkleste. Skal kontakte helsestasjonen, og senke skuldrene og prøve å få ammingen til å fungere. Igjen, takk for hjelpen Anonym poster: 74afe15349320ff020d93463ad3f4b23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå