HH80 Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Var på kontroll ul idag 5 uker etter SA. Alt vra bra og livmoren hadde ingen tegn til gravditet. men gyn fant en cyste på den ene eggstokken. Den var 5 cm på det lengste og siden den var over 4 cm ville han ta en blodprøve for å forsikre seg om at den var ufarlig. han sa sikkert 5 ganger på 20min at jeg IKKE skulle tenke noe på dette, at den så helt ufarlig ut og at han måtte ta den prøven av ren rutine! Men en av imne svake sider er at jeg blir så stressa av sånn helegreier. ( litt komisk da jeg selv er sykepleier) Blodprøven heter ca 125 og er lettere forhøyet ved tilstander som endometriose... og skyhøy ved eggstokkreft.... Noen med erfaring???
robot Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Jeg har hatt det en del ganger. Jeg har endometriose. Noen ganger er det endo-cyster (blodfylte), andre ganger vanncyster (som er ganske vanlige å få uten noen spesiell årsak). De forsvinner for det meste av seg selv, også de som er halvstore som din.
Gjest Trulte med to små Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Jeg har hatt PCOS ( polycystiskovariesyndrom ) og har hatt flere små cyster på eggstokkene. Disse har forsvunnet og jeg har, ifølge gynekologen, ikke denne diagnosen lengre. Har mulig også en grad av endometriose. Har aldri hatt plager annet en barnløshet, men opplevde ved et par anledninger noen vanvittige smerter i magen og da tror jeg det var en cyste som sprakk. Fikk påvist en folikkelcyste den ene gangen. Greit å få det sjekket og lykke til!
tatanka89 Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Min søster fikk vite at hun hadde en cyste i livmoren, så de fjerna den ene, så viste det seg at hun var gravid. Så ofte lurer vi jo på om nevøen min egentlig er en tvilling. Cyster er sjeldan farlige, men er greitt å fjerne de viss de blir en plage. Men det er jo dumt viss en skal miste eggstokkene.Håper Du fant ut av det og at det ikkje var noko farlegt.
HH80 Skrevet 6. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2013 Får svar på blodprøven om en uke . Legen sa jo flere ganger at jeg ikke skulle tenke på det og at det bare var rutine , men hypokonder meg stresser meg opp !! Må jo nesten le av meg selv ... Var gjennom det samme med en kul i puppen i fjor .. Da tok de ul og biopsi og den biopsien stresset meg noe sinnsykt ! Men det var også rutine og bare noe de gjorde av rutine ... Men jeg hater å vente på prøvesvar !
Sli1 Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 Jeg hadde 10 cyster fordelt på begge eggestokkene som 16 åring og ble hasteoperert da flere av de plutselig sprakk. De fjernet alle, og ikke hatt noen problemer med å få barn el.l i ettertid(tvert om) skjønte at det kunne være ganske farlig hvis de sprakk. Men har flere venninner som har hatt cyster på eggestokkene som ikke er blitt gjort noe med. Men best å få sjekket det ut, selv om det sjelden er noe farlig
HH80 Skrevet 6. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2013 Ja det er jo greit å sjekke . Men som Sagt selvom legen sa flere ganger at jeg IKKE skulle tenke på det blir jeg superstressa !! Leste et sted at så og si alle kvinner i fruktbar alder har cyster som kommer og går ... Bare tilfeldig de som blir oppdaget . Leste også at cyster som er blod fylte kan bli større ved mens . Jeg hadde mensen på ul og har jo blødd 2 uker rett før det også ogs aborten ... Mulig det er grunnen til at den var litt større
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå