Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 I år blir jeg 25 år, jeg har to herlige barn, og skal ikke ha flere. Jeg har blitt gravid på 4 forskjellige prevensjoner nå, en av de endte i barn, 2 i SA og siste i abort. Kroppen min er blitt herpet etter svangerskapene jeg fullførte, bekkenet krangler i dagliglivet. Det har nådd et punkt hvor jeg ikke tørr å ha sex med mannen, fordi jeg er redd for å bli gravid (blitt gravid til tross for kondom + angrepille, så føler meg ikke trygg på kondom heller) Nå er det gått 7 mnd, siden vi sist har hatt samleie, vi har jo annen type sex (oralsex og "håndjobb") Men dette går utover forholdet, mannen er lei av å bli avvist av en hysterisk dame, og jeg er lei av å være redd for å bli gravid.. Så, da har jeg nå kommet frem til at jeg ønsker å sterilisere meg, og jeg kommer til å ta enten p-sprøye eller p-pille samtidig, for å føle meg 100% sikker.. Lurer litt på hvor lenge dere måtte vente, hva det kostet, og om det var vondt i ettertid? Noen som har fått komplikasjoner i etterkant? Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Er det ikke men ønsker å bli det!! Anonym poster: 8b9d1f5df812537530f6bcea4a8d7b6a
3herlige Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Ja, gjorde nå ved keisersnittet av tredje barnet. Så kan ikke si noe om pris og ventetid. Men har ikke hatt noe komplikasjoner. Hadde noe ubehag, slags luftsmerter som er vanskelig å beskrive og visst veldig vanlig, men vil ikke si at det var vondt, varte ca 4 dager.
Sli1 Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Hvorfor er det du som må sterilisere deg? Det er et ganske så mindre Inngrep for mannen enn for kvinnen. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, har selv blitt gravid på all slags prevensjon, og blir veldig lett gravid. Har 3 sa og 1 abort bak meg:( Men nå har jeg spiral og vi bruker kondom så nå er det 1 år siden jeg sist var gravid(har to barn selv) . Syns det virker litt forhastet, du er jo bare 25 år.. Og har hørt om flere kvinner som har hatt plager(psykiske for det meste) og du kommer jo inn i en slags overgangsalder, gjør man ikke? nei, hadde jeg vært deg hadde jeg overtalt mannen!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Nei, men en venninne av meg har.. Hun har også to barn. Hun måtte vente ett år etter at hun hadde vært hos legen, men det var fordi hun var så ung... Fast bestemt på å ikke få flere barn. Vet hun blødde endel etterpå, men ingen komplikasjoner. Anonym poster: 8dd75572fa85db8abc496958cc6241ee
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Hvorfor er det du som må sterilisere deg? Det er et ganske så mindre Inngrep for mannen enn for kvinnen. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, har selv blitt gravid på all slags prevensjon, og blir veldig lett gravid. Har 3 sa og 1 abort bak meg:( Men nå har jeg spiral og vi bruker kondom så nå er det 1 år siden jeg sist var gravid(har to barn selv) . Syns det virker litt forhastet, du er jo bare 25 år.. Og har hørt om flere kvinner som har hatt plager(psykiske for det meste) og du kommer jo inn i en slags overgangsalder, gjør man ikke? nei, hadde jeg vært deg hadde jeg overtalt mannen! Forskjellen på meg og mannen: Han hadde gjerne fått flere barn, om jeg ønsket det, mnen jeg vil ikke, etter 2 svangerskap med bare vekttap, smerter, blødninger, kvalme, måtte holde senga fra uke 26 og 28 til fødsel osv, så er jeg ferdig, jeg klarer det ikke mer, det å være livredd for å måtte oppleve noe slikt igjen tar snart knekken på meg.. Her er det jeg som ikke akter å få flere barn, mannen synes det er så som så om det blir flere, men han viser forståelse for meg. Siden det går på meg at det ikke blir flere barn, så ser jeg ingen grunn til at jeg skal nekte han å få flere barn om han ønsker, ved å be han sterilisere seg.. Jeg ser ikke logikken din her. Jeg ønsker jo at vi beholder familien vår livet ut, men jeg ser ikke svart/hvitt på livet, og vet det kan forekomme at familier splittes, da skal da han få ha muligheten til å få seg flere barn om han ønsker seg det. Jeg har snakket med både mannen og psykologen min om dette med sterilisering, og er helt sikker på at dette er det eneste jeg ønsker, kroppen min har tatt skade (ikke utseende mesig med funksjons mesig) i alle 5 svangerskapene, det startet før positiv test de 3 siste gangene.. Det å skulle få flere barn, ved at jeg går gravid, vil gå utover de barnene jeg har. Sist nå ble jeg nok så funksjonshemmet bare på de 7 ukene jeg gikk gravid. Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 og du kommer jo inn i en slags overgangsalder, gjør man ikke? Det er en risiko for det, men det er en komplikasjon, det er ikke slik at alle gjør det. Det er uansett noe jeg er villig til å risikere, om jeg bare kan føle meg rolig når mannen gir meg fysisk kontakt igjen.. Det å oppføre meg som om han er en overgriper, eller at han skal føle at jeg behandler han som det er verre enn denne risikoen. Når det går så langt at man må gå til psykolog fordi man har fått nervesammenbrudd av at mannen ønsker at vi prøver sex igjen, da er det meste bedre enn det livet man lever. Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Dytter litt på denne Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Musemora Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 Det koster ca 6000 kr. Selve operasjonen er laparascopisk og det tar ca 20 min i opr tid. De brenner og suturerer over tubene dine og fjerner ikke noe, så du kommer ikke i overgangsalderen. Kroppen produserer hormoner som før og du har eggløsning som normalt. Pga gassen kan du få litt vonde skuldre noen dager etter opr, men de fleste er raskt i form igjen. Her jeg jobber gjøres det dagkirurgisk. Du møter på morgenen, blir operert og reiser igjen ett par timer etter operasjonen. Dette går fint. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 Det koster ca 6000 kr. Selve operasjonen er laparascopisk og det tar ca 20 min i opr tid. De brenner og suturerer over tubene dine og fjerner ikke noe, så du kommer ikke i overgangsalderen. Kroppen produserer hormoner som før og du har eggløsning som normalt. Pga gassen kan du få litt vonde skuldre noen dager etter opr, men de fleste er raskt i form igjen. Her jeg jobber gjøres det dagkirurgisk. Du møter på morgenen, blir operert og reiser igjen ett par timer etter operasjonen. Dette går fint. Lykke til :-) Vet du noe om hvor lang ventetid det pleier å være? Og er det noe ekstra ventetid pga alder?? Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Det koster ca 6000 kr. Selve operasjonen er laparascopisk og det tar ca 20 min i opr tid. De brenner og suturerer over tubene dine og fjerner ikke noe, så du kommer ikke i overgangsalderen. Kroppen produserer hormoner som før og du har eggløsning som normalt. Pga gassen kan du få litt vonde skuldre noen dager etter opr, men de fleste er raskt i form igjen. Her jeg jobber gjøres det dagkirurgisk. Du møter på morgenen, blir operert og reiser igjen ett par timer etter operasjonen. Dette går fint. Lykke til :-) Vet du noe om hvor lang ventetid det pleier å være? Og er det noe ekstra ventetid pga alder?? Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987 Hvis man skal sterilisere seg pga helsa så kan man prøve å få det dekket og få kortere ventetid. Anonym poster: d22e91b01fdcae3af81550b5bc806a1c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Det koster ca 6000 kr. Selve operasjonen er laparascopisk og det tar ca 20 min i opr tid. De brenner og suturerer over tubene dine og fjerner ikke noe, så du kommer ikke i overgangsalderen. Kroppen produserer hormoner som før og du har eggløsning som normalt. Pga gassen kan du få litt vonde skuldre noen dager etter opr, men de fleste er raskt i form igjen. Her jeg jobber gjøres det dagkirurgisk. Du møter på morgenen, blir operert og reiser igjen ett par timer etter operasjonen. Dette går fint. Lykke til :-) Vet du noe om hvor lang ventetid det pleier å være? Og er det noe ekstra ventetid pga alder?? Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987 Hvis man skal sterilisere seg pga helsa så kan man prøve å få det dekket og få kortere ventetid. Anonym poster: d22e91b01fdcae3af81550b5bc806a1c Tror du min ortid med svangerskap, og problematisk kropp nå, kan hjelpe på ventetiden? Utgiften ser jeg ikke som et problem. Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Gjest @---;- Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 og du kommer jo inn i en slags overgangsalder, gjør man ikke? Det er en risiko for det, men det er en komplikasjon, det er ikke slik at alle gjør det. Det er uansett noe jeg er villig til å risikere, om jeg bare kan føle meg rolig når mannen gir meg fysisk kontakt igjen.. Det å oppføre meg som om han er en overgriper, eller at han skal føle at jeg behandler han som det er verre enn denne risikoen. Når det går så langt at man må gå til psykolog fordi man har fått nervesammenbrudd av at mannen ønsker at vi prøver sex igjen, da er det meste bedre enn det livet man lever. Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987 Du kommer ikke i noen form for overgangsalder. Eggstokkene beholder du. De fortsetter produksjonen av egg og hormoner som vanlig. Du vil fortsatt ha mensen som vanlig. Det de gjør er å kappe egglederene. Så de eneste bivirkningene du kan få er de som følger med et laproskopisk inngrep. Jeg er selv sterilisert. Fikk dette ifm keisersnitt. Så pris og ventetid kan ikke jeg hjelpe med. Men, hos oss var det på samme viset. Det var jeg som ikke ønsket flere barn. Og når jeg da i tilleg las at det var en økt risiko for prostata kreft for mannen ved sterilisering var valget enkelt. Men, tenk deg godt om. Jeg har ikke angret, men er tilgjengelig 10 år eldre en deg.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 og du kommer jo inn i en slags overgangsalder, gjør man ikke? Det er en risiko for det, men det er en komplikasjon, det er ikke slik at alle gjør det. Det er uansett noe jeg er villig til å risikere, om jeg bare kan føle meg rolig når mannen gir meg fysisk kontakt igjen.. Det å oppføre meg som om han er en overgriper, eller at han skal føle at jeg behandler han som det er verre enn denne risikoen. Når det går så langt at man må gå til psykolog fordi man har fått nervesammenbrudd av at mannen ønsker at vi prøver sex igjen, da er det meste bedre enn det livet man lever. Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987 Du kommer ikke i noen form for overgangsalder. Eggstokkene beholder du. De fortsetter produksjonen av egg og hormoner som vanlig. Du vil fortsatt ha mensen som vanlig. Det de gjør er å kappe egglederene. Så de eneste bivirkningene du kan få er de som følger med et laproskopisk inngrep. Jeg er selv sterilisert. Fikk dette ifm keisersnitt. Så pris og ventetid kan ikke jeg hjelpe med. Men, hos oss var det på samme viset. Det var jeg som ikke ønsket flere barn. Og når jeg da i tilleg las at det var en økt risiko for prostata kreft for mannen ved sterilisering var valget enkelt. Men, tenk deg godt om. Jeg har ikke angret, men er tilgjengelig 10 år eldre en deg. Takk for svar.. Jeg har tenkt nøye over dette i 2 år nå, testet ut prevensjon osv, men uansett hva jeg har prøvd, har jeg blitt gravid, jeg tørr ikke ha sex med mannen så lenge det er slik. Etter 2 år føler jeg at dette er rett for meg, og for ungene mine, om jeg må gjennom enda et svangerskap som de to, så vil det bety at de har en mor som ikke er der for de i det heletatt i flere mnd.. Anonym poster: b14ea9d3f4f95072a518fd0c534bb987
Anonym bruker Skrevet 6. april 2013 #15 Skrevet 6. april 2013 Hvis du skal sterilisere deg i Oslo så er det lang ventetid. Du kan sjekke ut nettside med fritt sykehusvalg og se ventetider til de forskjellige sykehusene. I Oslo bruker de noe som heter Essure, da blir det via livmoren satt inn små implantater i egglederene. Jeg har gjort dette og det gikk veldig greit. Anonym poster: a3ef71bce2c2619387c2e7208233fb6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå