Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Har en tynn og spinkel 2 åring som ikke er særlig glad i mat. Han kan fint gå hele dagen uten mat om han får bestemme. Så nå til frokosten tok han en bit og ville ikke ha mer. Jeg satte som krav at han skal spise en halv liten skive. Men, så langt bare sitter han der. Skal jeg fortsette å stå på mitt, eller må jeg gi meg? Anonym poster: c713739c87b106cf6756e42948db3952
Jettanicole Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Har litt av det samme problemet med dattera vår på 2,5 år. Hu spiser hver dag, men redd hu får i seg for lite mat. Spesielt når vi spiser middag, så spiser hu kanskje tre biter og sier hu er mett, men da vet jeg at hu bare vil gå å leke, så pleier å si at hu får spise tre biter til også forteller jeg at hu får spise mer mat før hu skal legge seg. Det pleier å funke, men i går så sa hu først at hu var sulten og ville ha brødskive på kvelden, for da ville hu ikke ha middag tidligere. Da lagde jeg en skive til hu, så har hu begynt å skal ha brødskiva delt opp i små små biter noe som bare er tull i og med at hu klarer fint å holde skiva å spise den. Så sa det at hu er kjempeflink til å holde brødskiva i hånda å spise sånn som voksne gjør og at vi ikke trenger å dele den opp så mye. Men da sa hu at hu plutselig var mett da og ville legge seg å sove, så følte ikke jeg kunne tvinge henne i noe mat da, så bare la henne. Men uff hu har blitt skikkelig tullete når det gjelder mat og spising så vi føler at vi må mase og tvinge henne i litt og litt mat for hver gang vi spiser nå nesten.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Tvang og mat hører ikke sammen! Hjelper ikke om du synes to-åringen er spinkel. Mat skal alltid være 100% frivillig og noe de må få regulere selv. Anonym poster: da7cd271cdc41aa0bad933c67ec71f91
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Jeg gikk og satte meg i stua etter hvert. Ropte på han og sa at om han ville komme ut i stua så måtte han spise maten først. Da gikk det to minutter, så hadde han spist opp og kom i stua. Men, da hadde det gått 40 minutter fra han satte seg ved bordet... Hi Anonym poster: c713739c87b106cf6756e42948db3952
Daquiry Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Jeg tenker at så lenge barnet er frisk og følger sin egen vekstkurve, skal man ikke stresse. Tilby mat til faste tider, og ta maten bort igjen etter at måltidet er ferdig. Ikke la barnet småspise mellom måltidene. Men jeg skjønner at det er vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Når dere setter dere til å spise er det greit å innføre en regel om at barna må bli sittende ved bordet til de voksne er ferdige med å spise. Hvis grunnen til at de ikke spiser er at de heller vel leke "tjener" de da ikke noe på å si at de er raskt mette. Anonym poster: 08720acd142e78633df7f22c21967ad8
Gjest Skofantomet Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Men resten av dagen da, spiser han lite da også? Min største spiser ikke frokost, max 3 biter skive. Har gitt opp å stresse med det, noen er jo bare ikke frokostmennesker
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Jeg ville heller ikke bekymret meg for om ungene spiste lite i perioder så lenge de ikke er utmagret, slutter å vokse eller liknende. La dem være sultne noen timer om de ikke vil spise til et måltid. Dropp alle mellommåltider selv om det er 2 timer til neste vanlige måltid. Det har de heller ikke vondt av. Det er ikke farlig å være sulten en stund. Da smaker bare maten bedre etterpå. Anonym poster: 08720acd142e78633df7f22c21967ad8
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 Han kan fint gå resten av dagen uten å spise noe særlig også. Det som er så vanskelig. Han er ikke utmagret, men ee for tynn i forhold til høyden. Derfor så er det så vanskelig å se på at han ikke spiser. Men, om dette blir helt feil, så skal jeg prøve og akseptere at han ikke vil ha. Hi Anonym poster: c713739c87b106cf6756e42948db3952
Raych Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 Fjern fokuset fra maten. Mat er noe vi må ha, så der skal det verken vanke "straff", tvang eller ros. Hvis fokuset blir veldig på hvor mye man har spist eller ikke spist ser jeg for meg at enhver unge kan gå litt i vranglås. Jeg mister i alle fall matlysten hvis noen sitter og kommenterer hvor mye eller lite jeg spiser Tilby han den maten dere andre spiser under måltidene, snakk om andre ting enn mat ved bordet, ikke sitt og følg med på hvor mye han spiser og ikke kommenter. Ha som regel at han må sitte ved bordet til dere andre er ferdige, slik at ikke leken frister mer enn mat. Dette vil gå seg til etter hvert. Alle har perioder hvor vi spiser mer eller mindre.
Gjest Antarctica Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Jeg hadde også en sånn. Ett av tricksene var å ha noe nytt til frokost og kveldsmat hver dag. Lomper med smør og ost, havregrynsgrøt med kanel, omelett, brødskive, yoghurt med frokostblanding, fruktsalat, knekkebrød, smoothie av frukt og yoghurt, pannekake, corn flakes, semulegrøt, speilegg, kavringer i surmelk, risengrynsgrøt (hurtigvarianter finnes!), grønnsaker i "fingerstaver", smørbrødkjeks med smøreost, maiskolber, makaronisuppe, middagsrester som f eks en pølse, eller noen stekte poteter med litt smør... alt du kan tenke deg av mat. Alt kan brukes til et vanlig frokost-, lunsj- eller kveldsmåltid for en småspist unge. Å sitte og true ham over leverposteiskiva var ikke fruktbart. Så jeg lagde noe nytt nesten hver dag, men når det var servert, var det servert. (Dvs jeg løp ikke av sted og kokte grøt etterpå, hvis jeg allerede hadde smurt en lompe han nektet å spise.) Jeg sa også høyt til meg selv hver dag: "Friske barn sulter seg ikke, hvis de jevnlig får tilbud om mat i en form de klarer å få i seg." Ble det tynt til frokost, sørga jeg for at lunsjen kom tidlig, og ble lite spist til middag, tok vi kveldsmat et par timer etterpå, men jeg sto ikke på pinne.
Gjest FinogFjong Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Har du utelukket en fysisk årsak? Noen barn kan ha store mandler eller trangt spiserør. Da er det rett og slett ubehagelig å spise. Er det bedre med "flytende" føde? -kanskje han ikke liker maten? Prøv å varier, smoothies med en neve gryn i, yogurt, grøt etc? Er det noe han liker, lur inn gryn etc i dette.
Verbena Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 Jeg har en på 7,5år som har vært sånn i flere år. Det vi har gjort nå som førte til at han endelig har begynt å legge på seg igjen, 1,5år med stillestående vekt, er å bytte ut alle lett osv produkter med hel. Altså han får helmelk i stede for lettmelk, så mye smør på skiva som han vil, så mange smørøyer i grøten som er fysisk mulig osv. Og nå er endelig vekta begynt å gå opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå