Gå til innhold

Gjerrige besteforeldre ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper du lærer til neste bursdag at kanskje ikke høytlesning og felles gaveåpning er lurt?

Hva om svigers sliter økonomisk, men ikke har fortalt det til deg? Hva om de synes faktisk det er nok med en pakke strømpebukser til en ettåring? Kanskje alle de andre barnebarna har fått det samme?

Dere styrte og ståket for bursdagen og forventer å få gaver til flere hundre kroner? Hvilke signaler sender det ut?

Kanskje svigers ville av gavehysteriet og har begynt å kjøpe rimeligere gaver?

Anonym poster: e159cefd2bb26891fdb2f24a29072633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine, om jeg skal ta det som en fornærmelse eller om jeg skal unskylde besteforeldrene med at det ikke vet bedre ..... Har akkurat feiret 1 års dagen til vår lille sønn. Jeg kommer fra en familie hvor vi alltid har pleid å feire bursdager og gi hverandre gaver ... jeg synes også at en 1 års dag er litt spesiell siden dette er barnets første bursdag. Vi hadde derfor bedt faddere og besteforeldre på middag på bursdagen hans i forrige uke. Vi brukte omtrent hele dagen på å dekke langbord og ordne til selskapet .... satte frem gavene, og leste opp kortene og hadde gaveåpning foran alle ... overaskelsen ble derfor litt stor da vi åpnet gaven fra besteforeldrene som var en topakning med strømpebukser fra HogM med prislapp på - kr.99. - går det ann å gi en så liten gave ? Dette er fra foreldrene til min samboer, som tydelig ble flau, og automatisk begynt å dysse ned de andre gavene, noe som jeg syntes var dårlig gjort for de andre som hadde kjøpt fine gaver. Ikke enkelt å bortforklare dette med at de kanskje har dårlig råd heller, for det var jo heller ikke lagt noe omtanke i valg av gave..... er jeg utaknemlig, eller viser dette at de rett og slett ikke bryr seg særlig...

Anonym poster: 7b1f6bf5452c5483ae41854452d080cd

Høres ut som min svigermor. Hun gadd ikke kjøpe noe skikkelig hverken til barselgave, dåpsgave, første og andre julegave og ettårsdag. Unnskylding: Han skjønner ikke dette med gaver enda... Herregud, det er vel ikke DET som er poenget med gaver til de små heller? Gjerrigskinn.

Anonym poster: 9003f28962aef4668869c3af097bfe47

hvordan er forholde dere mellom da? Merker på meg selv at småligheten og gjerrigheten deres gjør noe med forholdet mitt til dem...

Har du lest kjærlighetens fem språk av Gary Chapman? Kan høres ut som ditt kjærlighetsspråk er gaver mens det ikke er det for dine svigerforeldre. Kan være du får det bedre med dem hvis du finner ut hva deres kjærlighetsspråk er og ser at de uttrykker omsorg for sitt barnebarn på sin måte. Da vil du også få mer respons fra dem hvis du viser omsorg for dem ved å gjøre det de setter pris på framfor å gi dem gaver. For min del vet jeg at hvis jeg får en gave tenker jeg at noen prøver å være hyggelige, men jeg glemmer det like fort som jeg fikk det. Hvis noen derimot prioriterer meg og bruker tid og gode ord på oss er det noe som sitter lenge og jeg ønsker å gjøre noe hyggelig tilbake. Noen trenger gode klemmer og bekreftende klapp på skulderen mens andre igjen setter aller mest pris på tjenester.

Anonym poster: 6694626585adbacaa368b2d8c6dd9feb

har ikke lest boken, men har lest litt om denne teorien om kjærlighetens 5 språk ... fant ikke noen språk der som kunne passe ..dessverre, kanskje derfor jeg er så skuffet over dem ...

Skrevet

Håper du lærer til neste bursdag at kanskje ikke høytlesning og felles gaveåpning er lurt?

Hva om svigers sliter økonomisk, men ikke har fortalt det til deg? Hva om de synes faktisk det er nok med en pakke strømpebukser til en ettåring? Kanskje alle de andre barnebarna har fått det samme?

Dere styrte og ståket for bursdagen og forventer å få gaver til flere hundre kroner? Hvilke signaler sender det ut?

Kanskje svigers ville av gavehysteriet og har begynt å kjøpe rimeligere gaver?

Anonym poster: e159cefd2bb26891fdb2f24a29072633

..helt feil at vi forventet gaver til fler hundrekroner, noe hjemmelaget eller gitt av kjærlighet er mye mer verdt enn dyre ting.... det heter jo at det er tanken som teller, noe jeg tror på, men problemet her var vel at jeg følte at det var tanken som ikke var der ... Og selvfølgelig har jeg lært, ikke bare av gaven, men nå skal det sies at de ikke sa noe om maten eller noe positivt om noe annet heller.... har lært ja, neste år blir det nok bursdagsfeiring uten felles pakkeåpning men med 2 gjester mindre .... er så lei av småligheten deres, ja, de har nok dårlig råd til å kjøpe noe til andre siden de bruker alt de har på seg selv, men gjerrigheten og likegyldigheten deres er fortsatt størst ....

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg hadde reagert mer på gaven enn prisen. Det er jo igrunn ikke hva det koster som teller. Men en pakke med strømpebukse var en litt kjedelig gave til 1 års dagen. Og kanskje ikke lagt så mye omtanke bak.

Men syntes det var litt rart med gave bord og høytlesing av kortene i en bursdag.

Skrevet

De har nok et eller flere kjærlighetsspråk, men det er kanskje vanskelig å oppdage, kanskje spesielt fordi de er av den eldre garde. Ikke gi opp enda. Hvis du har funnet språket og også ser at de ikke bruker det på dere skjønner jeg at du blir skuffet.

Skrevet

ja, hvilke signaler sender vi ut om vi forventer mer av besteforeldre enn av gamle tanter og naboer ... ikke vet jeg, kan de som kommenter det slik forklare meg det?

Skrevet

..ang kjærlighetsspråk ...det kan jo hende at det faktisk ikke er noe kjærlighet der i det hele tatt - ikke alle mennesker som har så mye omtanke og kjærlighet å gi til andre dessverre - blir bare vanskelig når dette mangler i familiære relasjoner hvor dette er forventet...

Gjest Antarctica
Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine, om jeg skal ta det som en fornærmelse eller om jeg skal unskylde besteforeldrene med at det ikke vet bedre ..... Har akkurat feiret 1 års dagen til vår lille sønn. Jeg kommer fra en familie hvor vi alltid har pleid å feire bursdager og gi hverandre gaver ... jeg synes også at en 1 års dag er litt spesiell siden dette er barnets første bursdag. Vi hadde derfor bedt faddere og besteforeldre på middag på bursdagen hans i forrige uke. Vi brukte omtrent hele dagen på å dekke langbord og ordne til selskapet .... satte frem gavene, og leste opp kortene og hadde gaveåpning foran alle ... overaskelsen ble derfor litt stor da vi åpnet gaven fra besteforeldrene som var en topakning med strømpebukser fra HogM med prislapp på - kr.99. - går det ann å gi en så liten gave ? Dette er fra foreldrene til min samboer, som tydelig ble flau, og automatisk begynt å dysse ned de andre gavene, noe som jeg syntes var dårlig gjort for de andre som hadde kjøpt fine gaver. Ikke enkelt å bortforklare dette med at de kanskje har dårlig råd heller, for det var jo heller ikke lagt noe omtanke i valg av gave..... er jeg utaknemlig, eller viser dette at de rett og slett ikke bryr seg særlig...

Høres ut som min svigermor. Hun gadd ikke kjøpe noe skikkelig hverken til barselgave, dåpsgave, første og andre julegave og ettårsdag. Unnskylding: Han skjønner ikke dette med gaver enda... Herregud, det er vel ikke DET som er poenget med gaver til de små heller? Gjerrigskinn.

Anonym poster: 9003f28962aef4668869c3af097bfe47

Hva er det som er poenget med gave til de små da? Jeg skjønner heller ikke helt vitsen når de ikke skjønner det. Har jo gave siden jeg skjønner at det er forventet, men vil heller gi noe som er nyttig

Poenget HER var i alle fall at HI selv skulle føle at familien ble verdsatt på ett eller annet vis. At det som var en stor begivenhet for henne også skulle være det for andre. Så det dreier seg nok ikke bare om de små, det dreier seg om de stores behov også...

Skrevet

Jeg synes ikke HI er kravstor.

I alle dager. Jeg hadde blitt fornærmet om mine foreldre eller mannen min sine foreldre hadde kommet med kun to strømpebukser. Selv om jeg selvsagt synes det er flott å få sånt i gave også.

Om noen av dem har dårlig råd, så hadde jeg satt mer pris på at de kjøpte en billig bok eller bamse. Da kan man iallfall si at denne fikk du av bestemor og bestefar. Strømpebukser er forbruk og blir kastet.

Skrevet

Så mye greier for en 1 års dag? Gaveåpning og lese kortene høyt? Kjenner jeg blir flau på dine vegne...! Haha! Enig i at strømpebukser ikke er en stor og flott gave, men det blir jo bare ekstra pinelig når du gjør så stort nummer ut av det. flaut for deg altså! ungen blir jo 1 år, og behovet for større gaver kommer senere. Ungen bryr seg jo ikke.

Anonym poster: 8af0842551614bd98e19089c151d8fb8

Herregud. tuller du ? Det er IKKE flaut for HI. Latterlig å si sånn.

En 1 års dag i min familie er en kjempe stor ting. Vi leide lokale og hadde catering og alt. ballongbue og deko. Dette er det første året til ungen min. Ja det er noe å feire ja !

Vi også leser opp kort og pakker opp foran alle. Er ganske normalt det,

Kjempe dårlig gave av besteforeldre.

Men kanskje de ikke vet bedre og angret seg. Håper det.

Jeg forventer litt mer av besteforeldre ja.

Anonym poster: 5d2fe69a11322ad347cabe65637d4355

Gjest Antarctica
Skrevet

Så mye greier for en 1 års dag? Gaveåpning og lese kortene høyt? Kjenner jeg blir flau på dine vegne...! Haha! Enig i at strømpebukser ikke er en stor og flott gave, men det blir jo bare ekstra pinelig når du gjør så stort nummer ut av det. flaut for deg altså! ungen blir jo 1 år, og behovet for større gaver kommer senere. Ungen bryr seg jo ikke.

En 1 års dag i min familie er en kjempe stor ting. Vi leide lokale og hadde catering og alt. ballongbue og deko. Dette er det første året til ungen min. Ja det er noe å feire ja !

Men da handler det jo om DERE voksne, ikke om en ettåring! Barnet gir vel katten i om dere leier Nidarosdomen til barnedåp og universitetets Aula til ettårsdagen?

Skrevet

Men da handler det jo om DERE voksne, ikke om en ettåring! Barnet gir vel katten i om dere leier Nidarosdomen til barnedåp og universitetets Aula til ettårsdagen?

Det handler om at vi som familie feirer dette nye barnet vi har vært så heldig og fått inn i familien ja !!!

Er det noe galt med det ? Ungen får se på bilder senere.

Og hvorfor er det sååå fælt om vi voksne nyter en barnebursdag ?

Jeg har faktisk tatt vare på dette barnet et år nå og jeg fortjener en fest. Er da litt min dag også !

Skrevet

DU må gjerne ha fest, men å bestemme at gaver fra andre skal være av en viss verdi og standard det kan du faktisk ikke. Hva om de synes 100 kr er nok å bruke på en ett-åring? Kanskje de tenkte at de ville kjøpe noe nyttig (hva trenger egentlig en ettåring i dag)?

De kom på festen din og deltok. Du høres utakknemlig og fjasete ut. Mener du virkelig at besteforeldrene til ungen ikke skal bes i 2-årsdagen, fordi de gav en (etter din mening) for liten og stusselig gave til ettårsdagen? Da har du noen usle verdier i livet ditt.

Anonym poster: 96fd15d46f4edbf86b65c062ba5716fb

Skrevet

Synes du har helt rett hi, en 1 årsdag er en spesiell dag og man legger ofte litt ekstra i både fest og gaver. Jeg synes våre barns besteforeldre er Gjerrige som gir bare for rundt 500,-. Hadde noen kommet med bare en strømpebukse til 99,- hadde jeg fått sjokk. Synes det er direkte frekt hvis man ikke har svært dårlig økonomi, og i så tilfelle hadde jeg heller kjøpt noe annet til 100,- en en strømpebukse.

Anonym poster: a8c1777c79b54edc267c575c5d3fa7fc

Skrevet

Synes du har helt rett hi, en 1 årsdag er en spesiell dag og man legger ofte litt ekstra i både fest og gaver. Jeg synes våre barns besteforeldre er Gjerrige som gir bare for rundt 500,-. Hadde noen kommet med bare en strømpebukse til 99,- hadde jeg fått sjokk. Synes det er direkte frekt hvis man ikke har svært dårlig økonomi, og i så tilfelle hadde jeg heller kjøpt noe annet til 100,- en en strømpebukse.

Anonym poster: a8c1777c79b54edc267c575c5d3fa7fc

"Man legger..." Feil. NOEN legger ekstra i fest og gaver. For veldig mange er det èn bursdag, av mange. Stor stas selvsagt, men ikke noe som feires tre dager til ende heller.

Skrevet

...for å sette dette litt i perspektiv, sett at jeg var bedt på middagsselskap hos ei venninne, selv da ville jeg tatt med meg en flaske vin, blomst eller lignende som en vertinnegave, og bare det hadde nok vært for mer enn 100kr......

Skrevet

DU må gjerne ha fest, men å bestemme at gaver fra andre skal være av en viss verdi og standard det kan du faktisk ikke. Hva om de synes 100 kr er nok å bruke på en ett-åring? Kanskje de tenkte at de ville kjøpe noe nyttig (hva trenger egentlig en ettåring i dag)?

De kom på festen din og deltok. Du høres utakknemlig og fjasete ut. Mener du virkelig at besteforeldrene til ungen ikke skal bes i 2-årsdagen, fordi de gav en (etter din mening) for liten og stusselig gave til ettårsdagen? Da har du noen usle verdier i livet ditt.

nei, ikke pga gavens verdi, men for at TANKEN SOM TELLER (!) ikke var der, ingen ros for all jobben vi la i mat og selskap heller, nei fordi hele deres tilstedeværelse og valg av gave egentlig viste at de egentlig ikke brydde seg i det hele tatt. Synes det var dårlig gjort, særlig når de helt sikkert la merke til hvor viktig vi selv syntes denne dagen var for oss, og vår lille familie. Det å da ikke vise at man bryr seg er jo bare i seg selv slemt nok til at jeg ikke gidder lage selskap med dem senere ...

Gjest Antarctica
Skrevet

Det handler om at vi som familie feirer dette nye barnet vi har vært så heldig og fått inn i familien ja !!!

Er det noe galt med det ? Ungen får se på bilder senere.

Og hvorfor er det sååå fælt om vi voksne nyter en barnebursdag ?

Jeg har faktisk tatt vare på dette barnet et år nå og jeg fortjener en fest. Er da litt min dag også !

...ja, da er det på EGNE vegne man er fornærmet da. Ikke vits i å dytte babyen foran seg og si det er besteforeldre-relasjonen det er noe feil på. Da er det jo svigerforeldrenes anerkjennelse for henne som svigerdatter hun ikke er tilfreds med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...