Gå til innhold

Gjerrige besteforeldre ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine, om jeg skal ta det som en fornærmelse eller om jeg skal unskylde besteforeldrene med at det ikke vet bedre ..... Har akkurat feiret 1 års dagen til vår lille sønn. Jeg kommer fra en familie hvor vi alltid har pleid å feire bursdager og gi hverandre gaver ... jeg synes også at en 1 års dag er litt spesiell siden dette er barnets første bursdag. Vi hadde derfor bedt faddere og besteforeldre på middag på bursdagen hans i forrige uke. Vi brukte omtrent hele dagen på å dekke langbord og ordne til selskapet .... satte frem gavene, og leste opp kortene og hadde gaveåpning foran alle ... overaskelsen ble derfor litt stor da vi åpnet gaven fra besteforeldrene som var en topakning med strømpebukser fra HogM med prislapp på - kr.99. - går det ann å gi en så liten gave ? Dette er fra foreldrene til min samboer, som tydelig ble flau, og automatisk begynt å dysse ned de andre gavene, noe som jeg syntes var dårlig gjort for de andre som hadde kjøpt fine gaver. Ikke enkelt å bortforklare dette med at de kanskje har dårlig råd heller, for det var jo heller ikke lagt noe omtanke i valg av gave..... er jeg utaknemlig, eller viser dette at de rett og slett ikke bryr seg særlig...

Anonym poster: 7b1f6bf5452c5483ae41854452d080cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei tenkte vel at eittåringen ikkje forstår konseptet gåve enda?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Var gaven til barnet eller var gaven til dere som takk for alt arbeidet dere hadde lagt ned i selskapet?

Gjest sug lut
Skrevet

De var der for å feire med dere, de hadde med gave, gaven var praktisk og anvendelig. Hva mer kan du kreve?

Skrevet

Jeg synes dere gjorde veldig mye ut av en ettårsdag??? Høres jo nesten ut som en dåp spør du meg!

Det kunne nok ikke dine svigerforeldre vite på forhånd, de hadde nok sett for seg en mer vanlig barnebursdag. Så jeg synes du har deg selv å skylde, med de skyhøye forventningene du har.

Anonym poster: 2a6ffb7fc653caae3f3448e2a803f604

Skrevet

Tror du bryr deg mer enn barnet gjør. De tenkte sikkert på hvor viktig det var for deg å få flotte gaver.

Skrevet

Jeg synes personlig det er litt kleint å ha felles gaveåpning med opplesning av kort etc, dere legger jo opp til at forskjellen skal bli tydelig. Kanskje er det ting i dine svigerforeldres økonomi du ikke vet noe om?

Ja, det er mindre enn hva feks mine foreldre og svigers har gitt, men det trenger ikke bety at de ikke bryr seg. Jeg synes du virker utakknemlig.

Anonym poster: a08f624a94966fc8c817cf8151b1bc73

Skrevet

Familier har veldg ulike tradisjoner når det gjelder gaver. I noen familier er en slik gave du beskriver helt vanlig og "riktig" i andre familier betyr det at man ikke bryr seg. I min familie har for eksempel pengegaver vært uhørt, selv om summen var ganske stor. Hos oss ville det blitt oppfattet som at man virklig ikke brydde seg og bare ville kjøpe seg fri om man kom med 3000,- i gave. Et enkelt klesplagg ville derimot være "godkjenet" selv om det ikke kostet mange kronene. I min manns familie er det motsatt.

Anonym poster: 9710a7c51a4868e187f604381a45a27c

Skrevet

Jeg er enig med deg HI. Synes dette var en rar gave å gi barnebarnet sitt. Jeg kjøper ikke så lite til mine venninners barn engang!

Aner virkelig ikke hva de har tenkt når de har gitt gaven! Er de over 70? Har inntrykk av at ofte blir folk ganske egoistiske når de runder 70.

Anonym poster: 2f2b8aa058b3bb4ac810ca722844d106

Skrevet

Betyr prisen på gaven så mye altså? Hvis de ikke hadde brydd seg så ville de ikke kommet.

Skrevet

Jeg synes det var en stusslig gave å gi. Ikke at vi er så kravstore, men tror aldri noen av barna har fått kun strømpebukser av noen.

Mulig mine er bortskjemte da ;)

Anonym poster: 46650c8ea37485e8f6b9ce70cc7daaa4

Skrevet

Synes også at felles gaveåpning og kort opplesing er litt "kleint" i en barnebursdag, men synes også at det å gi enn dobbel pack strømpebukser til barnebarnet sitt 1 års dag er "kleint"... Ikke bare pga prisen, men er jo bare en kjip gave å få av besteforeldre ; ) Hadde det vært en liten leke sammen med strømpene hadde det veid opp for mye!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bare vent, det kommer en tid hvor du helst vil ha strømpebukse i gave!

Ja, du er litt kravstor. .,

Skrevet

Folk er forskjellige, det er ikke mer å si om den saken! Du kan sette ned forventningene dine til dine svigerforeldre noen hakk, ikke verre enn det ;)

Vi har det på ca samme viset. Mine foreldre er superbesteforeldre. Moren min kommer innom med strømpebukser eller ny ytterjakke når hun føler barnet trenger det. Da barnet var nyfødt kom hun med en stor pappeske full av klær som hun hadde kjøpt på en butikk som skulle legges ned. Det var opptil 70% på ull og andre babyklær/kluter/tepper osv.

Hun hadde brukt 1500 kr på denne esken :)

Hos fars familie fikk vi et plagg kjøpt på Rema.

Til ett års dag kjøpte min mor noe til ca 500 kr(leke)

Hos svigermor ble det 2 bodyer.

Sånn har det vært i alle år etter også ;) Bare lev med det!

Anonym poster: e2eda618eab06950de72403ce2f7ab06

Skrevet

Jeg er enig med begge parter her jeg.

Jeg er også et slikt "monster" som faktisk forventer at besteforeldrene kommer med en skikkelig gave til barnebarna sine når de har bursdag. Strømpebukser er både praktisk og bra det, men ja, også jeg ville helt klart blitt skuffet over dette dersom jeg visste at de hadde god råd. Og jeg tror helt oppriktig at mange av dem som kaller HI bortskjemt og fæl her nok egentlig, om de virkelig gikk i seg selv, også ville blitt skuffet om to strømpebukser var alt barnet fikk til bursdagen sin av sine besteforeldre. Men her skal man jo være så politisk korrekt at det er til å spy av...

På den annen side synes jeg nok det var en ubehagelig måte å åpne gavene på. Vi har også en i familien som absolutt skal lese kort høyt og åpne en og en gave og kommentere og takke høylytt, og jeg får helt frysninger nedover ryggen av hele konseptet. Det er kjempekleint! Og antagelig innså vel besteforeldrene der og da at de kanskje hadde bommet litt på gaven sin og synes nok ikke noe om at det i tillegg skulle bli så tydelig at de bare hadde gitt noen strømpebukser.

Skrevet

Så mye greier for en 1 års dag? Gaveåpning og lese kortene høyt? Kjenner jeg blir flau på dine vegne...! Haha! Enig i at strømpebukser ikke er en stor og flott gave, men det blir jo bare ekstra pinelig når du gjør så stort nummer ut av det. flaut for deg altså! ungen blir jo 1 år, og behovet for større gaver kommer senere. Ungen bryr seg jo ikke.

Anonym poster: 8af0842551614bd98e19089c151d8fb8

Skrevet

Du kan jo til neste gang ytre hva dere ønsker til barnet.

Skrevet

Jeg er enig med deg jeg,hi :)

Jeg hadde blitt litt skuffet om min "bare" hadde fått strømpebukser til bursdagen.

Skrevet

Min fikk en strikkesokker til jul og ingenting til bursdagen.. Synes ikke synd på deg :-p

Anonym poster: 89301c652c6a7dc721ef666eb2819ce3

Skrevet

Jeg er også et slikt "monster" som faktisk forventer at besteforeldrene kommer med en skikkelig gave til barnebarna sine når de har bursdag. Strømpebukser er både praktisk og bra det, men ja, også jeg ville helt klart blitt skuffet over dette dersom jeg visste at de hadde god råd. Og jeg tror helt oppriktig at mange av dem som kaller HI bortskjemt og fæl her nok egentlig, om de virkelig gikk i seg selv, også ville blitt skuffet om to strømpebukser var alt barnet fikk til bursdagen sin av sine besteforeldre. Men her skal man jo være så politisk korrekt at det er til å spy av...

På den annen side synes jeg nok det var en ubehagelig måte å åpne gavene på. Vi har også en i familien som absolutt skal lese kort høyt og åpne en og en gave og kommentere og takke høylytt, og jeg får helt frysninger nedover ryggen av hele konseptet. Det er kjempekleint! Og antagelig innså vel besteforeldrene der og da at de kanskje hadde bommet litt på gaven sin og synes nok ikke noe om at det i tillegg skulle bli så tydelig at de bare hadde gitt noen strømpebukser.

Siterer alt her ;)

Skrevet

Hos oss får vi også mer fra den ene siden enn den andre. Jeg er riktignok en sånn som helst ikke vil ha leker, men noe nyttig som en dress eller redningsvest, og det får vi gjerne fra mine foreldre. (Leker får de fra venner og andre som ikke har spurt hva de ønsker seg.) Mannens foreldre har bodd 22 år + i Afrika og er ikke vant til å bruke så mye penger på gaver, så derfra får vi litt billigere ting, gjerne ting fra Afrika eller ting på tilbud. Men de bryr seg masse.

Men det er forskjell på folk. Min mor har gaver som kjærlighetsspråk mens det har ikke jeg, min mann eller min svigerfamilie. Kanskje derfor jeg selv tenker at de første årene skjønner ikke barna så mye av gaver og det er bedre å gi noe som faller i smak hos foreldrene. Fra de er 3 kan de kanskje synes det er gøy med en leke, men like gøy med noe til 20 kr som noe til 500 kr. Da kan resten brukes til noe nyttig.

Anonym poster: 6694626585adbacaa368b2d8c6dd9feb

Skrevet

Siterer alt her wink.png

Ja, du så vi jo at du gjorde...

Men du mente kanskje "signerer"? :D:P;)

Skrevet

Jeg er enig med deg HI!

For en skuffende gave fra svigers.

Og at du ønsker å skape spenning og blest rundt barnets bursdag skjønner jeg godt!

Dette er en dag i året som barnet skal glede seg masse til, og bursdager blir hva vi voksne gjør det til.

Syns du lagde en fin bursdag jeg!!

Synd kjipe gaver fra gjerrige besteforeldre skulle ødelegge ved at pappaen blei brydd!!!

Anonym poster: 822a726afb56d842e8d8f00df9af4b71

Skrevet

jeg syntes det var en litt liten gave fra besteforeldre. Hadde de hatt mange barnebarn så er det en ting og da betyr ikke pengene så mye ettersom det blir veldig dyrt med alle gavene. Menn 100 kr. er litt lite uansett egentlig. Her har vi blitt eneige om en sum fra besteforeldre, tanter og onkler. Oldeforeldre får styre det selv ettersom der er det veldig stor forskjell på antall oldebarn. Her får alle barne 500 kr. fra besteforeldre og 300 kr. fra tanter og onkler. Er veldig greit å bli enige om slike ting på forhånd.

Skrevet

Jeg er enig med hi. Syns det var en kjip gave fra besteforeldre. Sånne gaver får vi fra "gammeltanter" ol. Kanskje mine barn er bortskjemte..? Syns du laget et flott selskap for din lille. Men høytlesning av kort/åpning av gaver var kanskje litt "over the top" for min del. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...