Gå til innhold

Gjerrige besteforeldre ...

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Ungene mine pleier riktignok å få mer enn strømpebukser av besteforeldre.

Men det storslagne selskapet med eget "gavebord" på en ettårsdag ligner vel mer en konfirmasjon? Jeg skjønner HIs begrunnelse for å slå stort på det; ettårsdagen er liksom en milepæl - men det handler mer om mors egen relasjon til barnet og hennes egne forventninger, enn om gjestenes. Å gå i barnebursdag er jo morsommere for gjestene når ungen fyller 4 eller 5 og løper rundt og prater. Ettårsdagen er mer foreldrenes avskjed med spebarnstida. Man kan ikke forvente at andre skal føle det slik, ikke en gang besteforeldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med begge parter her jeg.

Jeg er også et slikt "monster" som faktisk forventer at besteforeldrene kommer med en skikkelig gave til barnebarna sine når de har bursdag. Strømpebukser er både praktisk og bra det, men ja, også jeg ville helt klart blitt skuffet over dette dersom jeg visste at de hadde god råd. Og jeg tror helt oppriktig at mange av dem som kaller HI bortskjemt og fæl her nok egentlig, om de virkelig gikk i seg selv, også ville blitt skuffet om to strømpebukser var alt barnet fikk til bursdagen sin av sine besteforeldre. Men her skal man jo være så politisk korrekt at det er til å spy av...

På den annen side synes jeg nok det var en ubehagelig måte å åpne gavene på. Vi har også en i familien som absolutt skal lese kort høyt og åpne en og en gave og kommentere og takke høylytt, og jeg får helt frysninger nedover ryggen av hele konseptet. Det er kjempekleint! Og antagelig innså vel besteforeldrene der og da at de kanskje hadde bommet litt på gaven sin og synes nok ikke noe om at det i tillegg skulle bli så tydelig at de bare hadde gitt noen strømpebukser.

Siterer alt her ;)

Signerer denne! En pakke med strømpebukser var en litt merkelig gave fra besteforeldre til bursdag.

Felles åpning av gaver og høytlesning av kort syns jeg ikke noe om. Jeg takker og viser min takknemlighet personlig, men ville aldri i plenum understreket hvem som hadde kjøpt hva.

Nektet å gjøre dette i bryllupet vårt også, til svigermors forundrelse. Syns det er på grensen til ufint.

Skrevet

syns ungen var heldig jeg. Her har ungene fått matboks til 50 kr eller votter til 50 kr til sin bursdag. vi har aldri sagt noe. dette er besteforeldrene til barna,. de har god økonomi, kunn to barnebarn. min mor derimot kjøper inn til 1000 kr til bursdag og 1000 til jul.

Anonym poster: e89f59e4465834e15fa79dbae3f54118

Skrevet

Jeg lurer da på om forklaringen kan være at disse besteforeldrene er gamle? Besteforeldrene til vår (svigerfamilie) er gamle, dårlige til beins og har svekket helse, de kjøper småting hele tiden for å vise at de bryr seg, de har alltid litt snop liggende, de inviterer oss ofte på middag og baker kaker - det forbinder jeg med besteforeldre og ikke hva de gir i gave i en bursdag!!

Nei de kjøper ikke trehjulssykkel eller sånne litt store og praktiske ting, men vet du hva? Det skjønner jeg utrolig godt, de er gamle og har nok med sitt og ikke helt oppdatert på nymotens trehjulssykler, duplo osv. Så prøv å se det litt fra deres perspektiv også da!

Dessuten syntes jeg var det var utrolig egoistisk å ha en slik åpning av gaver med kortlesning i en barnebursdag. De fleste som dro i den bursdagen var ikke forberedet på det og hvilken glede hadde din 1-åring av det? Jeg hadde blitt irritert om jeg kom i bursdag til et barn der gaven som jeg har kjøpt til barnet skulle pakkes opp under alles oppmerksomhet og kortet skulle leses. Det kortet og gaven er til barnet, ikke til gjestene. Men alt til sin smak.

Anonym poster: fedc4c866b8d0fc131714057880ad574

Skrevet

Synes også at felles gaveåpning og kort opplesing er litt "kleint" i en barnebursdag, men synes også at det å gi enn dobbel pack strømpebukser til barnebarnet sitt 1 års dag er "kleint"... Ikke bare pga prisen, men er jo bare en kjip gave å få av besteforeldre ; ) Hadde det vært en liten leke sammen med strømpene hadde det veid opp for mye!

..det er jeg enig i, er ikke prisen som var den største feilen. En leke til samme pris hadde vært helt ok ! ...men at de ikke engang gadd ta av prisen er jo merkelig i seg selv !!! viser noe om at de ikke brydde seg noe særlig....

Anonym poster: 7b1f6bf5452c5483ae41854452d080cd

Skrevet

Min fikk en strikkesokker til jul og ingenting til bursdagen.. Synes ikke synd på deg :-p

Anonym poster: 89301c652c6a7dc721ef666eb2819ce3

..men er du fornøyd med det da???

Skrevet

Jeg synes du er litt "kravstor" i den grad at ungen faktisk bare er ett år. Og synes du hadde styrt ut av proporsjoner med hele bursdagen, og felles gaveåpning? Nei, det synes jeg ikke passet.

Om de fortsetter å gi en dobbeltpakke med strømpebukser når ungen blir eldre, og fårstår konseptet gave bedre, så forstår jeg det heller. Men nå er ungen bare ett år!

Her er det vanlig at man gir litt mindre når barna er så små, så kan man heller "spare" de pengene til ungene blir eldre, eller til noe annet. Er ingen vits å gi gaver til 3-500 kr til en ett-åring, bare fordi foreldrene forventer det.

Her har vi også heldigvis et mer moderat nivå på verdien av gavene. Besteforeldre pleier nok gi for rundt 300 til bursdager og jul, mens tanter og onkler gir for rundt 150. Synes det er flott at ungene ikke blir overlesset med dyre gaver.

Og bare så det er sagt, så kan ungene bli like glade for strømpebukser som leker også. Min mellomste ble overlykkelig for et par ullsokker til jul, for det var jo AKKURAT det han trengte! :)

Anonym poster: 89973db2b50e7d5672bbbf9192b11de7

Skrevet

Men det storslagne selskapet med eget "gavebord" på en ettårsdag ligner vel mer en konfirmasjon? Jeg skjønner HIs begrunnelse for å slå stort på det; ettårsdagen er liksom en milepæl - men det handler mer om mors egen relasjon til barnet og hennes egne forventninger, enn om gjestenes. Å gå i barnebursdag er jo morsommere for gjestene når ungen fyller 4 eller 5 og løper rundt og prater. Ettårsdagen er mer foreldrenes avskjed med spebarnstida. Man kan ikke forvente at andre skal føle det slik, ikke en gang besteforeldre.

syns ungen var heldig jeg. Her har ungene fått matboks til 50 kr eller votter til 50 kr til sin bursdag. vi har aldri sagt noe. dette er besteforeldrene til barna,. de har god økonomi, kunn to barnebarn. min mor derimot kjøper inn til 1000 kr til bursdag og 1000 til jul.

skjønner ...,men kan du virkelig si at du synes det er helt greit? Jeg gir ikke så lite til barn i barnebursdgager engang, og synes vel at besteforeldre burde spandere litt mer på barnebarna sine...

Skrevet

Altså det var jo en utrolig kjip gave, ingen tvil om det.

Men det var en voldsom feiring av ettåringen og syns jeg:)

Gjest Antarctica
Skrevet

skjønner ...,men kan du virkelig si at du synes det er helt greit? Jeg gir ikke så lite til barn i barnebursdgager engang, og synes vel at besteforeldre burde spandere litt mer på barnebarna sine...

Det er giveren som bestemmer hva gaven skal være. Man kan ikke kommentere at man syns noe "ikke er greit" når det gjelder en gave. Riktignok er det ikke veldig generøst å gi en matboks til 50 kr, men det går ikke an å si at man syns det er "greit" eller ikke. Det er som å si "Det er ikke greit at broren min aldri kjøper gave, for det skal han!". Han bestemmer sjøl om han vil gi noe eller ikke. Mottakeren kan ikke sanksjonere det.

Skrevet

Hei igjen - mange interresante svar her, særlig at så mange kritiserte gaveåpningen. Kan jo til dels være enig i det da nå, hadde jo ikke forutsett at det skulle fremheve noen forskjell. Kommer ikke til å gjøre det slik neste gang. Det er også flere som skriver at de får lite/billige gaver også, og at det ikke er det som er viktig - har litt vanskelig for å tro at dere som beskriver gaver fra besteforeldre til 50kr egentlig synes dette er helt greit..... ... Men for å være politisk korrekt jeg også: er egentlig ikke opptatt av prisen i seg selv, men omtanken som ligger bak ... en leke/rangle eller et par hjemmelagde sokker hadde vært noe helt annet. Her så det ut som noe de hadde røsket med seg i farta ... Nå skal det sies at de heller aldri ellers har gitt noe til barnet, selv ikke da de kom på sykehuset da han ble født. Da kom de uten noe som helst - det kan da ikke være vanlig ???

Skrevet

Jeg er enig med begge parter her jeg.

Jeg er også et slikt "monster" som faktisk forventer at besteforeldrene kommer med en skikkelig gave til barnebarna sine når de har bursdag. Strømpebukser er både praktisk og bra det, men ja, også jeg ville helt klart blitt skuffet over dette dersom jeg visste at de hadde god råd. Og jeg tror helt oppriktig at mange av dem som kaller HI bortskjemt og fæl her nok egentlig, om de virkelig gikk i seg selv, også ville blitt skuffet om to strømpebukser var alt barnet fikk til bursdagen sin av sine besteforeldre. Men her skal man jo være så politisk korrekt at det er til å spy av...

På den annen side synes jeg nok det var en ubehagelig måte å åpne gavene på. Vi har også en i familien som absolutt skal lese kort høyt og åpne en og en gave og kommentere og takke høylytt, og jeg får helt frysninger nedover ryggen av hele konseptet. Det er kjempekleint! Og antagelig innså vel besteforeldrene der og da at de kanskje hadde bommet litt på gaven sin og synes nok ikke noe om at det i tillegg skulle bli så tydelig at de bare hadde gitt noen strømpebukser.

Siterer alt her wink.png

Ja, du så vi jo at du gjorde...

Men du mente kanskje "signerer"? :D:P;)

Se der ja! Godt det er helg :D haha!

Skrevet

...selvfølgelig bestemmer alle hva og om man ønsker å gi gaver og for hvor mye,...men at andre ikke mener noe om det, og ikke kan si noe om det,..der tror jeg du tar feil...

Skrevet

Her ser vi og forskjeller på gaver. Svigers dyrere og flere gaver. Men så har de bare ett barnebarn og. :-D

Gjest Antarctica
Skrevet

...selvfølgelig bestemmer alle hva og om man ønsker å gi gaver og for hvor mye,...men at andre ikke mener noe om det, og ikke kan si noe om det,..der tror jeg du tar feil...

Poenget mitt er ikke hva andre mener om en gave de får. Poenget er at du syns du har rett til å mene noe, og føler at det ligger en plikt i gaven. Det er der dine forventninger kræsjer med virkeligheten.

Skrevet

Poenget mitt er ikke hva andre mener om en gave de får. Poenget er at du syns du har rett til å mene noe, og føler at det ligger en plikt i gaven. Det er der dine forventninger kræsjer med virkeligheten.

Skrevet

ja, forventningene kræsjer med virkeligheten, - synes fortsatt både prisen for gaven og omtanken i valget av gaven er dårligere enn det jeg hadde forventet av besteforeldrene....

Skrevet

Det var sært, men folk er forskjellig. Her er det forskjellsbehandling av barnebarna som er et problem: Min manns eldste sønn får til bursdag og jul for mange 1000 kr, mens de 2 minste kan få ei strømpebukse og en bil til 50 kr. Ikke mye "tanken som teller der nei".

Anonym poster: a2a22a0cc4ec625c959c78a3c88f51b5

Skrevet

Forstår jo at du reagerer, men gave er en gave...og kanskje de tenkte at barnet deres har alt fra før av og at strømpebukser er en grei ting fordi dem brukes mye???

Anonym poster: 690fed7d72186c360761342c29566e9d

Skrevet

Forstår jo at du reagerer, men gave er en gave...og kanskje de tenkte at barnet deres har alt fra før av og at strømpebukser er en grei ting fordi dem brukes mye???

Anonym poster: 690fed7d72186c360761342c29566e9d

ja, skal man tenke de best tanker om alle kan man jo tenke slik .... tenkte jeg skulle kjøpe en underbukse til svigermor til jul...hihi

Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine, om jeg skal ta det som en fornærmelse eller om jeg skal unskylde besteforeldrene med at det ikke vet bedre ..... Har akkurat feiret 1 års dagen til vår lille sønn. Jeg kommer fra en familie hvor vi alltid har pleid å feire bursdager og gi hverandre gaver ... jeg synes også at en 1 års dag er litt spesiell siden dette er barnets første bursdag. Vi hadde derfor bedt faddere og besteforeldre på middag på bursdagen hans i forrige uke. Vi brukte omtrent hele dagen på å dekke langbord og ordne til selskapet .... satte frem gavene, og leste opp kortene og hadde gaveåpning foran alle ... overaskelsen ble derfor litt stor da vi åpnet gaven fra besteforeldrene som var en topakning med strømpebukser fra HogM med prislapp på - kr.99. - går det ann å gi en så liten gave ? Dette er fra foreldrene til min samboer, som tydelig ble flau, og automatisk begynt å dysse ned de andre gavene, noe som jeg syntes var dårlig gjort for de andre som hadde kjøpt fine gaver. Ikke enkelt å bortforklare dette med at de kanskje har dårlig råd heller, for det var jo heller ikke lagt noe omtanke i valg av gave..... er jeg utaknemlig, eller viser dette at de rett og slett ikke bryr seg særlig...

Høres ut som min svigermor. Hun gadd ikke kjøpe noe skikkelig hverken til barselgave, dåpsgave, første og andre julegave og ettårsdag. Unnskylding: Han skjønner ikke dette med gaver enda... Herregud, det er vel ikke DET som er poenget med gaver til de små heller? Gjerrigskinn.

Anonym poster: 9003f28962aef4668869c3af097bfe47

Skrevet

Sånn er min familie rar også. Jeg får gjerne 12000 kr av min far til min bursdag, mens barna mine får en jakke eller leke til 200 kr.

Anonym poster: 0cd593e32473f47b4962f8bdd2e78d4b

Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine, om jeg skal ta det som en fornærmelse eller om jeg skal unskylde besteforeldrene med at det ikke vet bedre ..... Har akkurat feiret 1 års dagen til vår lille sønn. Jeg kommer fra en familie hvor vi alltid har pleid å feire bursdager og gi hverandre gaver ... jeg synes også at en 1 års dag er litt spesiell siden dette er barnets første bursdag. Vi hadde derfor bedt faddere og besteforeldre på middag på bursdagen hans i forrige uke. Vi brukte omtrent hele dagen på å dekke langbord og ordne til selskapet .... satte frem gavene, og leste opp kortene og hadde gaveåpning foran alle ... overaskelsen ble derfor litt stor da vi åpnet gaven fra besteforeldrene som var en topakning med strømpebukser fra HogM med prislapp på - kr.99. - går det ann å gi en så liten gave ? Dette er fra foreldrene til min samboer, som tydelig ble flau, og automatisk begynt å dysse ned de andre gavene, noe som jeg syntes var dårlig gjort for de andre som hadde kjøpt fine gaver. Ikke enkelt å bortforklare dette med at de kanskje har dårlig råd heller, for det var jo heller ikke lagt noe omtanke i valg av gave..... er jeg utaknemlig, eller viser dette at de rett og slett ikke bryr seg særlig...

Høres ut som min svigermor. Hun gadd ikke kjøpe noe skikkelig hverken til barselgave, dåpsgave, første og andre julegave og ettårsdag. Unnskylding: Han skjønner ikke dette med gaver enda... Herregud, det er vel ikke DET som er poenget med gaver til de små heller? Gjerrigskinn.

hvordan er forholde dere mellom da? Merker på meg selv at småligheten og gjerrigheten deres gjør noe med forholdet mitt til dem...

Skrevet

Hva er det som er poenget med gave til de små da? Jeg skjønner heller ikke helt vitsen når de ikke skjønner det. Har jo gave siden jeg skjønner at det er forventet, men vil heller gi noe som er nyttig

Anonym poster: 6694626585adbacaa368b2d8c6dd9feb

Skrevet

hvordan er forholde dere mellom da? Merker på meg selv at småligheten og gjerrigheten deres gjør noe med forholdet mitt til dem...

Har du lest kjærlighetens fem språk av Gary Chapman? Kan høres ut som ditt kjærlighetsspråk er gaver mens det ikke er det for dine svigerforeldre. Kan være du får det bedre med dem hvis du finner ut hva deres kjærlighetsspråk er og ser at de uttrykker omsorg for sitt barnebarn på sin måte. Da vil du også få mer respons fra dem hvis du viser omsorg for dem ved å gjøre det de setter pris på framfor å gi dem gaver. For min del vet jeg at hvis jeg får en gave tenker jeg at noen prøver å være hyggelige, men jeg glemmer det like fort som jeg fikk det. Hvis noen derimot prioriterer meg og bruker tid og gode ord på oss er det noe som sitter lenge og jeg ønsker å gjøre noe hyggelig tilbake. Noen trenger gode klemmer og bekreftende klapp på skulderen mens andre igjen setter aller mest pris på tjenester.

Anonym poster: 6694626585adbacaa368b2d8c6dd9feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...