Gå til innhold

Utenlandstur 6 uker før termin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Risikosport? Hva er reglene for flyselskapene? Destinasjon er ikke planlagt enda. Er via jobben til gubben.

Anonym poster: 8a5a4e289a74fb067f48de69ae8a30e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er d sant at vannet kan gå av trykket i kabinen?

Skrevet

Risikosport? Hva er reglene for flyselskapene? Destinasjon er ikke planlagt enda. Er via jobben til gubben.

Du må nesten sjekke med flyselskapet det ender opp med, for det er så mange forskjellige regler. Fløy nettopp med Norwegian og der er grensen 36 uker.

Her er en grei side:

http://www.startour.no/reise-med-star-tour/fly-informasjon/Jeg-er-gravid/

Skrevet

Haha, så var jeg ikke anonym lengre. :-D

Skrevet

Haha, så var jeg ikke anonym lengre. :-D

Jaja, det var da ikke så fryktelig flaut det du spurte om? ;)

Skrevet

Nei, var jo ikke d. Men folks reaksjon vet en jo aldri. Hehe. :-D

Skrevet

Jeg hadde ikke turt. Men jeg er ikke så glad i å ta fly, skal vedde på fødselen hadde startet pga jeg var litt nervøs for flyvingen.

Anonym poster: cc8e50e1038f91e23eb5a7ad7b613f99

Skrevet

Tror ikke jeg hadde tatt sjansen, kanskje med unntak av Danmark og Sverige. Tenk hvis du må føde i et land hvor du ikke kan språket, de har kanskje tvilsomme hygieneforhold, osv. Hvilket statsborgerskap får et barn født i utlandet?

Skrevet

Tidligere ville jeg nok sagt ja, selvfølgelig! God tur :-)

Nå... Huff, har selv nå følt på kroppen hvor mye komplikasjoner man kan få helt uten forvarsel så ville rett og slett ikke turt å sitte i et fremmed land såpass langt ut i svangerskapet....

Ta iallefall en samtale med legen om dette først. Sjekk også om du må ha tillatelse av legen til å reise såpass sent med flyselskapet :-)

Skrevet

Jeg hadde ikke orket..... sykt hvor stor forskjell det plutselig er å være gravid når man kommer til 5-6 uker før termin, iallfall for meg.

Nå må jeg legge meg kl 1900 for å orke jobb dagen etter (jeg har 5 uker til termin nå).

Utenlandstur akkurat nå... ikke aktuelt om det snødde tusenlapper!

Men om flyselskapet og legen sier ja, OG du er forberedt på å måtte oppsøke sykehus i utlandet så fødes det jo unger der også.

Husk støttestrømper til flyturen, drikk masse vann og beveg deg i kabinen. Selve flyturen går sikkert fint om det ikke er så veldig langt du skal. Og sjekk en ekstra gang hva reiseforsikringen dekker. Sikkert lurt å melde seg inn i norsk luftambulanse også? Så er dere sikret å bli hentet om du plutselig føder før tiden! Ikke så gøy å bli liggende i ukesvis i et annet land med prematur baby.

Anonym poster: 839b50493af9b175c9aa458646f1ae70

Skrevet

Om du drar så sjekk nøye med flyselskapet at du får fly, også hjem igjen. Sjekk også reiseforsikkringen din i forhold tilkomplikasjoner. Forværring av tilstander du hadde før du dro hjemmefra er ofte ikke dekket. Snakk med legen om flygning og fare for blodpropp og andre mulige problemer ved å reise så sent.

Anonym poster: 9be5c0fa0c8db3ed58ae52fe34e5ea17

Skrevet

Flyturen er nå én ting, jeg hadde ikke reist et sted de ikke var like flinke med syke nyfødte som her i Norge. De fleste land klarer vel å få barnet ut, men tilbudet til for tidlig fødte og syke nyfødte er veldig variert.

Anonym poster: 02ccb021c855e6c1291ca0ac36a10f3f

Skrevet

Jeg hadde tenkt å reise på storbyweekend i uke 34, men ble frarådet av venninner. Hovedargumentene var at "du aldri vet hvordan formen er i uke 34". Derfor la vi reiseplanene på is, men jeg ser jo i ettertid at jeg fint kunne reist da formen har vært super, men selvfølgelig hadde jeg måtte tatt det litt mer med ro enn jeg vanligvis ville gjort. Jeg hadde nok mer bekymret meg for tidlig fødsel og diverse komplikasjoner som kan oppstå med babyen og fødselsattest (var nylig en sak i media om en norsk kvinne som fødte i Spania, der babyen ikke får fødselsattest). Jeg ville nok sett an reisemålet og programmet, er stor forskjell på hvor gravidvennlige stedene er. Selv angrer jeg ikke på at vi ikke reiste, men selv i uke 36 er helsa mi så fin at jeg fint kunne reist (er heldig) :)

Anonym poster: 2768616690580d3fbcd92d0b122b9509

Skrevet

Jeg er gravid med nummer tre og her reiser vi på ferie hele gjengen i to uker til kypros når jeg er 32 uker på vei :) Må ha med legeerklæring på engelsk (ikke norsk flyselskap) men ellers var det ikke noe problem :)

Anonym poster: 472952a216af19886463c65d461f69e7

Skrevet

Helt uaktuelt for min del, støtter meg til de andres argumenter mot.

Anonym poster: 4d87378437214ea89e3d993aca034c12

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Kabintrykket kan IKKE få vannet til å gå. De fleste flyselskap opererer med 3 til 4 uker før termin som grense. Det bør gå helt fint.

Er flyturen veldig lang, kan man jo huske på det de sier til alle passasjerer, at man reiser seg og vandrer rundt med jevne mellomrom.

(Og barn født på ferie får ikke automatisk noe annet statsborgerskap enn foreldrene, hvis det skulle være en bekymring.... ;) )

Endret av Pashla
Skrevet

Oi, får gå i tenkeboksen. Flyreisen er jo det minste problemet. Er hvis fødsel starter det blir problemer. :o Jo, mer jeg tenker på det, jo mindre aktuelt blir det. Men takk for alle tips og meninger. :-D

Skrevet

Ville dere latt gubben en reist aleine da?

Skrevet

Ja, hvis han hadde lyst.

Anonym poster: 9be5c0fa0c8db3ed58ae52fe34e5ea17

Skrevet

Jeg hadde ikke turt selv. Både fordi formen min er elendig, og jeg er litt sånn "hva om" person, og tar ikke "risikoer" jeg ikke mener er verdt de potensielle konsekvensene. Men her er alle forskjellige. Uansett, vær 100% komfortabel med valget du tar :)

Skrevet

Ja, såklart. Stusser til og med på at du skriver "latt ham." ;-)

Skrevet

Ja hvorfor ikke reise? Så lenge du mener at du er i form, du ikke reiser til et avsides sted uten god sykehusdekning og lege og flyselskap godkjenner det.......Jeg dro på langhelg til Stockholm da jeg var omtrent 35 uker. Slitsom tur, men la inn ekstra mange hvilepauser. Norwegian godtar frem til uke 36 uten legeerklæring, men tror SAS krever det fra uke 34 (men sjekk dette om på nettsidene deres)

Skrevet

Litt feil formulering med å latt han reise da. ;-)

Skrevet

Jeg fødte i uke 35, så....... Normalfødsel kan skje alt fra uke 37-42.

Hvis mannen kan unngå å reise, så tror jeg det er det beste. Det er risikosport å reise med fly når man er gravid. Faren for blodpropp er ganske så høy og du vil ikke være noe annet enn nær hjemmet om det skulle bli fødsel eller komplikasjoner.

Greit nok at man skal leve som "normalt" og at graviditet "ikke er en sykdom", men det er faktisk lov å bruke hodet.

Tror aldri jeg ville tilgitt meg selv om jeg hadde lagt ut på en slik reise og det ikke hadde gått bra selv om det samme kunne ha skjedd om jeg var hjemme.

Anonym poster: 21322cca2766155e63fbe8d48a2ad04f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...