Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok.. Mange vil helt sikkert reagere på det eg skal si men D får bare være..

, eg vil ikkje amme, virkelig ikkje!! Men ka sier en på føden, bare nei D vil eg ikkje vips så får du flaske med mme?? Eller vil de prøve "tvinge" deg til å prøve??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke, hadde bestemt meg. Men ble plaaaget på føden, presset til jeg gav etter:( Melka kom, den flømmet og jeg ble dømt til å være melkeku noe jeg HATET!! Ammet i vei, gikk inn i en depresjon fordi jeg ikke klarte trappe ned/slutte (hatet puppene mine og isolerte meg hjemme med melkespreng og gjentatte betennelser), var så redd for ungen, han skulle jo få det beste osv. Er selv plaget ed astma/allergi og turte ikke annet enn å fortsette....Typen sa til slutt stopp, og hjalp meg med avvenningen. Plutselig hadde vi en glad mamma og en unge som var mett, glad og sov natten igjennom:)

Skrevet

Du burde prøve, hvis det ikke er noe for deg er det bare å slutte:) ammet min i 4 mnd før det ble tomt for melk, syntes det var herlig å ikke amme lengre, og er usikker på om jeg vil amme nestemann... Men det tar jeg når den tid kommer :) du bestemmer over din egen kropp, ingen kan tvinge deg til å gjøre noe du ikke vil!

Skrevet

Jeg skal ikke amme nestemann;) Hehe, orker ikke begynne all over igjen, tok mange mnd å bli kvitt melken:(

Skrevet

Jeg skal ikke amme denne gangen. Kommer til å ta med MME i slike små ferdigkartonger til barsel, samt egne flasker. Dette etter å ha sett hvordan de tilbereder morsmelkerstatning der forrige gang ... (det ble blandet opp digre kagger som stod hele dagen, rimelig langt fra anbefalingene for erstatning).

Mas vet jeg ikke, siden jeg ammet forrige gang, men jeg opplevde ikke at noen var spesielt opptatt av det, egentlig. Det er jo uansett bare å si nei, og eventuelt fike til folk som tar deg på puppene uten å ha spurt om lov. :)

Skrevet

Jeg ville ikke, hadde bestemt meg. Men ble plaaaget på føden, presset til jeg gav etter:( Melka kom, den flømmet og jeg ble dømt til å være melkeku noe jeg HATET!! Ammet i vei, gikk inn i en depresjon fordi jeg ikke klarte trappe ned/slutte (hatet puppene mine og isolerte meg hjemme med melkespreng og gjentatte betennelser), var så redd for ungen, han skulle jo få det beste osv. Er selv plaget ed astma/allergi og turte ikke annet enn å fortsette....Typen sa til slutt stopp, og hjalp meg med avvenningen. Plutselig hadde vi en glad mamma og en unge som var mett, glad og sov natten igjennom:)

Hvilket sykehus var dette?? Har hørt om lignende historier der folk så og si blir tvunget til å amme, kjenner jeg får frysninger og har lyst og gjemme meg i en mørk krok bare noen nevner amming..

Skrevet

Jeg kommer forresten til å ha med Parlodel-tabletter for å hemme melkeproduksjonen. Disse skriver fastlegen ut for meg, så slipper jeg å diskutere det med noen på barsel. De har i grunn ikke noe med hvorfor jeg ikke skal amme, selv om det er medisinske årsaker til det.

Skrevet

Takk for svar dere :) føler at der e så mange som ser ned på deg når du sier nei amming det e ikkje noe for meg, litt kjekt å lese at flere velger å ikkje amme :)

Eg bare sliter litt med hvordan fortelle til min kjære at dette er noe eg ikkje vil, han ser nemlig ikkje problemet, altså selvsagt gjør han ikkje det, han e ikkje dame ;) ;) han har en unge fra før, og hu hi ammet, og hadde ingen problemer med tanken eller utførelsen..

men i fam vår er amming egentlig ikkje noe tema siden nesten alle har melk som kunne vært vatten, men alle har jo prøvd først da.. Men då kommer neste spørsmål, kommer melken av seg selv, eller må en ha en baby som suger den fram om dere skjønner hva jeg mener ??

Skrevet

Jeg kommer forresten til å ha med Parlodel-tabletter for å hemme melkeproduksjonen. Disse skriver fastlegen ut for meg, så slipper jeg å diskutere det med noen på barsel. De har i grunn ikke noe med hvorfor jeg ikke skal amme, selv om det er medisinske årsaker til det.

Oysj, ringe fastlegen med en gang ;)

Skrevet

Det varierer. Hos mange vil den nok komme av seg selv selv om man ikke stimulerer melkeproduksjonen ved å gjøre ammeforsøk. Det er ganske hormonelt betinget.

Skrevet

Har hørt at babyen må ta tak og få ut råmelk de første dagene før produksjonen i puppene begynner.

Du kan vel få kjøpt råmelk også? Er jo viktig de første dagene.

Jeg har også hørt snakk om en tablett/medisin som stopper prod. av melken.

Da jeg fikk nr 1 og var helt grønn på alt fikk jeg aldri spørsmål om jeg ønsket å amme eller ikke. Tror sykehusene er ganske enstemmig når det gjelder mor og amming.

Jeg fikk også store problemer pga for mye melkeprod. og fikk store smerter som jeg trengte hjelp med tilslutt.

Skrevet

Hvilket sykehus var dette?? Har hørt om lignende historier der folk så og si blir tvunget til å amme, kjenner jeg får frysninger og har lyst og gjemme meg i en mørk krok bare noen nevner amming..

Ringerike! hehe, de sa at her skal du amme! Fryktelig press, har flere lignende historier fra veninner og egen mor. Jeg veit det er best for barnet osv, men blir litt galt å nermest fortelle at barnet tar direkte skade av å ikke få mm. Legger et enormt press på oss mødre. Min mor opplevde (klarte ikke amme) å få min søster lagt gråtende i fotenden av sengen for å trigge melkeproduksjonen. Der får ikke barna annet så lenge man er på sykehuset dersom de ikke er helt sinnsyke årsaker til at mor ikke kan amme....;( Jeg synes amming er fint og koselig derso barnet og mor trives med det. Men ikke til enhver bekostning. Mange sitter gråtende og ammer med brystvorter som er som kjøttkaker, lite melk, sultent barn osv. Når vi i et Land som Norge har andre alternativer. Jeg hadde masse melk og alt det der, men for oss her hjemme funket det ikke og det var en befrielse for meg å slutte, men og for barnet som da ble mye mer forøyd:)
Skrevet

Bare til info, piller som stopper elkeproduksjon har enorme bivirkninger. Frarådes brukt.. Tåler melkespreng noen dager. Frem med bandasjene og pakk inn puppene steinhardt.

Amming er ig blir en privatsak uavhengig av hva sykepleierne sier.

Skrevet

Bare til info, piller som stopper elkeproduksjon har enorme bivirkninger. Frarådes brukt.. Tåler melkespreng noen dager. Frem med bandasjene og pakk inn puppene steinhardt.

Det er forsåvidt riktig, men det gjelder helst når man bruker piller til å stoppe melkeproduksjon etter å ha ammet en stund. Da kreves det en lengre kur og man vil ofte få bivirkninger.

Når formålet er å ikke få melkeproduksjon etter fødsel, vil det vanligvis holde med et par piller og det er sjelden noe problematisk.

Skrevet

Ikke for å være frekk eller noe sånn, er bare nysgjerrig..

Hva er det som gjør at dere ønsker å ikke amme? Skjønner der det er medisinske årsaker, men der hvor det meste skulle ligge til rette for amming så hadde det vært interessant å høre hvorfor ikke amme. :-)

Jeg har kun prøvd amming, og da med et barn. Og syns det var veldig lettvint, og ser for meg at det er et mye større styr med erstatning, så derfor er jeg veldig nysgjerrig på hva som gjør at noen ikke ønsker dette. :-) og som sagt øverst så er ikke dette ment hverken kritisk eller for å tråkke noen på tærne.

Skrevet

Ringerike! hehe, de sa at her skal du amme! Fryktelig press, har flere lignende historier fra veninner og egen mor. Jeg veit det er best for barnet osv, men blir litt galt å nermest fortelle at barnet tar direkte skade av å ikke få mm. Legger et enormt press på oss mødre. Min mor opplevde (klarte ikke amme) å få min søster lagt gråtende i fotenden av sengen for å trigge melkeproduksjonen. Der får ikke barna annet så lenge man er på sykehuset dersom de ikke er helt sinnsyke årsaker til at mor ikke kan amme....;( Jeg synes amming er fint og koselig derso barnet og mor trives med det. Men ikke til enhver bekostning. Mange sitter gråtende og ammer med brystvorter som er som kjøttkaker, lite melk, sultent barn osv. Når vi i et Land som Norge har andre alternativer. Jeg hadde masse melk og alt det der, men for oss her hjemme funket det ikke og det var en befrielse for meg å slutte, men og for barnet som da ble mye mer forøyd:)

Uff det hørstes grusomt ut, de burde jo få passe påskrevet på det sykehuset,skal jo ikkje være sånn, må være forferdelig!! kjenner eg er glad eg bor laaaang unna det sykehuset ;) (Bergen) men så er jo din og dine sine erfaringer det eg frykter skal skje da, men får vel bare håpe det ikkje er sånn på Haukeland..

Skrevet

Ikke for å være frekk eller noe sånn, er bare nysgjerrig..

Hva er det som gjør at dere ønsker å ikke amme? Skjønner der det er medisinske årsaker, men der hvor det meste skulle ligge til rette for amming så hadde det vært interessant å høre hvorfor ikke amme. :-)

Jeg har kun prøvd amming, og da med et barn. Og syns det var veldig lettvint, og ser for meg at det er et mye større styr med erstatning, så derfor er jeg veldig nysgjerrig på hva som gjør at noen ikke ønsker dette. :-) og som sagt øverst så er ikke dette ment hverken kritisk eller for å tråkke noen på tærne.

Hehe, vel det handler nok om meg og mine grenser, som kanskje er litt ekstreme.. Det er vel gjerne ikkje ett kjempe godt svar, men eg vet ikkje helt hvordan eg skal forklare det ;)

Skrevet

Amming er ig blir en privatsak uavhengig av hva sykepleierne sier.

Hvilke bivirkninger??

Stemmer det at der finnes en nesespray som og gjør at melkeproduksjonen stopper/hemmes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...