Gå til innhold

Sambor flytter ut bare på grunn av Nav...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er frilanser og tjener minst 16000 kr i mnd, men vanligvis tjener jeg 25000 kr i mnd. Søkte sykepenger etter at jeg fikk svangerskapskvalme fra helvete. Da krevde Nav inntekt opplysninger+ lønn og trekksoppgaver med en gjennomsnitt lønn. Jobben regnet gjennomsnitt lønnen for 22 000 kr

Etter 3 mnd fikk jeg sykepenger og beløpet var 12 000 kr etter skatt!!!! Og dette var for 3 mnd!!! Jeg ble sjokkert og fikk beskjed om at de har beregnet det etter kjønn!!

Har søkt foreldrepenger og fikk samme summen. Altså 4000 kr i mnd!! Da bestemte vi oss om å flytte fra hverandre og ikke ha kontakt ett år fremover for å få overgangstønad og da skal jeg prøve å få så mye som mulig fra mine skattepenger som jeg har betalt alle de årene!!

Sambor er student og har en deltidsjobb hvor han tjener kun 6000 kr i mnd og dette er er ikke nok!

Jeg skal tilbake på jobb etter 2 og skal utnytte systemet ganske godt!

Anonym poster: cd47222e5082cb9d4fa240902f523a34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 år skulle det stå.

Skrevet

Er dere teite?

Om NAV beregner etter skjønn (med s, for all del) betyr det at de mangler opplysninger. Da må du ta kontakt med dem og sjekke hva de mangler, og sørge for at dette leveres (igjen), og at du får kvittering på det.

Om vedtaket er feil klager dere selvsagt.

Du troller.

Anonym poster: 3c2d1d4ac3f770ab978d72179d708ca7

Skrevet

Beregnet det etter kjønn??

Anonym poster: 1adaa25e57a2fdcc38a43db9b1f9abb5

Skrevet

Er dere teite?

Om NAV beregner etter skjønn (med s, for all del) betyr det at de mangler opplysninger. Da må du ta kontakt med dem og sjekke hva de mangler, og sørge for at dette leveres (igjen), og at du får kvittering på det.

Du troller.

Det er faktisk slik at de beregner grunnlaget etter skjønn og de tre siste år inntekt. Sånn er det å være selvstendig næringsdrivende. Vi har det dessverre ikke som alle andre. Jeg har selv vært der. Vil anbefale deg å ta kontakt med en revisor som kan hjelpe deg med å sette riktig inntekt,for så å klage.

Anonym poster: c1a0849ce4e0b1a73046bff30bef03e7

Skrevet

Beregnet det etter kjønn??

Anonym poster: 1adaa25e57a2fdcc38a43db9b1f9abb5

Hva feiler?

Anonym poster: 64b81a832c600c54597aa5ce7e77c221

Skrevet

skam deg! bare de som faktisk er alene med barn skal ha overgangssønad....

Skrevet

Er dere teite?

Du troller.

Det er faktisk slik at de beregner grunnlaget etter skjønn og de tre siste år inntekt. Sånn er det å være selvstendig næringsdrivende. Vi har det dessverre ikke som alle andre. Jeg har selv vært der. Vil anbefale deg å ta kontakt med en revisor som kan hjelpe deg med å sette riktig inntekt,for så å klage.

Anonym poster: c1a0849ce4e0b1a73046bff30bef03e7

Det betyr jo virkelig ikke at NAV har anledning til å skjønnsberegne noe som ikke ligner på reell inntekt.

Men selvfølgelig, det er mye enklere å fake aleneforelder enn å klage på et vedtak ...

Skrevet

Svarer på generelt grunnlag jeg, da jeg ikke har peiling på hva man har rett på av penger når man jobber sånn som HI.

Og jeg skjønner veldig godt at folk blir fristet/"tvunget" til å flytte fra hverandre i noen situasjoner!

Det er svært lite hjelp å få når man er i et forhold. Var der selv for noen år siden og vi pratet om å flytte hver for oss sånn at jeg skulle få penger. (Vi gjorde det ikke, men det var jaggu trangt en stund)

Nav ser kun på inntekt og ikke på gjeld og div.

Og man bør da for pokker ha like mye rett til å klare seg enten man er i et forhold eller alene. Blir litt lei av at alle drar fram alenemor-kortet og at det kun er de som fortjener noe ekstra i en dårlig periode.

Jeg sier ikke at det er GREIT å gjøre det, men litt forståelse har jeg faktisk.

Anonym poster: 55670d20e34b1e57ffabecba31fdb5de

Skrevet

Dere er jo ikke alene om å gjøre det slik, vi er flere som er uheldige å havner under NAV, hvor pengene da ikke strekker til, her måtte vi velge: flytte fra hverandre og ikke ha noe kontakt nesten for en stund, eller ikke klare å forsørge barnet vi ventet.. Det er ikke så lett for alle, noen tror man bare bytter en adresse og/eller flytter ut, og sanker penger, men så lett er det ikke, vi har nesten ikke mulighet til å bevare forholdet vårt lenger, fordi vi ikke kan møtes stort, vi har kontakt pr tlf, men det holder jo ikke i lengre periode, jeg vet ikke om vi sitter igjen som en familie etter dette, eller om avstanden er blitt for stor, men når uhellet var ute, så ble dette eneste funksjonelle løsning for oss.. Vi bor i liten bygd, så det ville kommet fort frem om vi møttes ofte.. Det å glede seg til å bli familie, og ende opp som alenemor i 1 år for å klare utgifter og holde mat på bordet, det er ikke en dans på roser det heller.

Anonym poster: 4bb1b6a026370e4887a7616c1ecd482d

Skrevet

Uff, stakkars dere, #10; er det slitsomt å være svindler?

Sikkerhetsnettet NAV tilbyr gir alle anledning til å klare seg. På et minimum. Vil man ha mer enn minimum anbefales å planlegge økonomi før man lager barn.

Skrevet

Fy faen jeg blir så forbannet på slike som dere som snylter på staten. Skam dere.

Anonym poster: 6907f11fc07a5dccba527de32fc4853f

Skrevet

Du er rapportert!! Det er strengt forbudt å svindle NAV!

Anonym poster: 0e5f9e39f2e034ae222f07bf8579ae03

Skrevet

Og så sier man at aleneforeldre er de som snylter på staten.....hjelpes!!!

Skrevet

Kan forstå at det er kjipt å gå fra over 20 000 i mnd til 4000kr i mnd, men det må da gå an å klage ? Det kan vel ikke være rett at det skal være slik?

Jeg var heldig ser jeg nå. Jeg hadde 25 000kr brutto i mnd, så ble jeg gravid ( hadde to jobber, ene var 70% og andre var 35% stilling) da jeg fant ut jeg var gravid jobbet jeg mye ekstra, mange dager jobbet jeg dobbelt, jobbet slik fra jeg var 4-6 mnd på vei. Ble så sykemeldt 100% ut svangerskapet. Når jeg søkte om foreldre penger så de bare på siste lønnslipp og når får jeg 44 000 brutto i mnd!

Anonym poster: f6f2088bab85c25281581fe45cd474f9

Skrevet

Det kan du få svi for ved skatten for 2 år frem i tid, du som får 44000 utbetalt!

Anonym poster: 914b82dcaba26730c874db9114f29ff1

Skrevet

Du har ikke rett på stønader som enslig forsørger, dersom dere planlegger å flytte sammen i fremtiden.... Midlertidig adskillelse uansett grunn teller ikke for å være enslig forsørger.

Mange idioter rundt omkring......

Blir dere tatt for denne svindelen, så kan det virkelig koste dyrt. Fengselsstraff og tilbakebetaling.... 5 måneders svindel er nok til fengselsstraff.

Anonym poster: 36afa4006fbae0db5ac8dc21c4f03beb

Skrevet

Klag klag klag, det kan jo ikke være rett at du skal leve for 4000kr i mnd.

Har selv en venninne som flytter fra mannen for å få hele permisjonen slik at de ikke taper på det, men det er bare for tre mnd og hun skal bo hos sin familie. Hun kommer ikke til å søke om OS for hun flytter jo tilbake rett etter ent permisjon. Men dette er jo pga fedrekvoten da. Og faktisk ikke ulovlig, men et smutthull i loven.

Anonym poster: 95a3538e355b7b6f393a47b8dc820335

Skrevet (endret)

Hvorfor tar ikke bare faren til ungen ut alle ukene med permisjon. Du må bare ha 6 uker tilsammen du. Resten kan faren ta.

Endret av Øyne som ser!!
Skrevet

Det kan du få svi for ved skatten for 2 år frem i tid, du som får 44000 utbetalt!

Hvordan kan jeg få svi for det?

Hadde skatteklasse 2 i 2012 og får det nye( husker ikke navnet) men det som tilsvarer skatteklasse 2 i år.

Skrevet

Hvorfor tar ikke bare faren til ungen ut alle ukene med permisjon. Du må bare ha 6 uker tilsammen du. Resten kan faren ta.

Ikke HI , men her hadde det vært vanskelig, umulig faktisk. Amming og tilknytting. Merker godt at det er stor forskjell på mor og far når ungen er så liten, og det gjorde far også. Klarte ikke pumpe og ungene mine ville ikke ta flaske heller.

Permisjon er for ungen, ser ut til at man glemmer det.....!

Skrevet

Jeg er ikke svindler og har ikke tenkt å svindle, men nå ser jeg at det står noe om at det ikke er lov når man planlegger å flytte sammen ettervert. Men hvordan skal vi da klare oss økonomisk?? Mannen har kun ett år igjen på skolen og etter det kan han jobbe. Det er vanskelig å utsette det :(

Han må evt utsette studie for å kunne få heltidsjobb frem til ungen er ca. 1 år.

Til dere som sier at jg ikke har klagd, jo jeg har gjort det, men må vente 6 mnd for å få svar!

HI

Skrevet

Hvordan kan jeg få svi for det?

Hadde skatteklasse 2 i 2012 og får det nye( husker ikke navnet) men det som tilsvarer skatteklasse 2 i år.

Dette er ikke meg altså ikke Hi, dette kan dere se på anonym nr helt nederst på innlegget.

Hi

Skrevet

Jeg er ikke svindler og har ikke tenkt å svindle, men nå ser jeg at det står noe om at det ikke er lov når man planlegger å flytte sammen ettervert. Men hvordan skal vi da klare oss økonomisk?? Mannen har kun ett år igjen på skolen og etter det kan han jobbe. Det er vanskelig å utsette det :(

Han må evt utsette studie for å kunne få heltidsjobb frem til ungen er ca. 1 år.

Til dere som sier at jg ikke har klagd, jo jeg har gjort det, men må vente 6 mnd for å få svar!

HI

med denne inntekta må du vel ha krav på sosialstønad i påvente av at klaga blir handsama?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...