Gå til innhold

4 åring som nekter å bæsje på do


blomst08

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 4 år nekter å bæsje på do/ potte. Han spør etter bleie, når han må, så han har ingen uhell. Holder seg i barnehagen, og spør gjerne etter bleie, så fort han kommer hjem. Han er egentlig verdens skjønneste, der han står helt naken i bare bleie, når han har inntatt bæsjeåosisjon:-)

 

Klarte seg en uke i sommer, før ferie på hytte uten vannklosett, men vi har ikke fått det til etter det. Forsøkt premiering og rosing, de få gangene han har fått det til. Blir med den ene gangen. Noen som har noen råd? Har ikke ville mase for mye på han, siden jeg er redd det ville gjøre vondt verre. Hadde jo vært fint og fått han helt bleiefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, her er jeg nok av den onde typen. Jeg hadde forklart ham at i morgen er det ikke flere bleier igjen og da må han bæsje på do, eller potte. Han er fire år, og stor gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsøkt det også. Stod og gråt og var tydelig fortvilet. Ble egentlig helt desperat. Fikk så vondt av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cilla&Ian

Beklager nå er jeg litt tøff.

 

Jeg skiftet min siste skitbleie for 2 mnd siden og jeg kunne ikke vært mere lykkelig. Sønnen min er 3 år og jeg ga ham beskjed om at nå er det slutt påå bleia, og så kastet jeg bleiene slik at han skulle forstå at bleiene var borte, jeg tok frem truse og var veldig positiv og forklarte at hans 3 menning (som han er knyttet til) bruker truser og er stor gutt, han var villig til å gå med truse og var veldig flink med en gang til å si ifra når han måtte tisse. Det ble noen uhell, så han besjet i trusa, men vi "maset" på ham, på en fin men bestemt måte at han måtte løpe på do når han kjente at han måtte besje, og nå går alt som en drøm, han har ikke hatt uhell på ukevis. Vi brukte ett belønningssystem med klistremerker når han hadde vært på do, hver gang :) Håper det ordner seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på her. Vi har samme problem og jeg vet ikke hva vi skal gjøre. Han har full kontroll på både bæsjing og tissing, tisser på do, men må ha bleie når han skal bæsje. Han får panikk hvis jeg prøver meg med at han må bæsje på do. Har diskutert litt med både helsesøster og barnehage og de sier at vi IKKE må presse han. Slik har det vært et års tid nå og på et eller annet tidspunkt må han jo slutte med dette, men han er ikke interessert i å prøve engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt med det samme problemet. Vi er ikke helt i mål ennå, men det som har virket for oss, er å feste en bleie under doringen (barnedoring). Da bæsjer jenta vår ned i bleien, og bæsjen "faller" ikke skummelt ned i do, men ender i bleien. Da er det bare å vende bleien etterpå slik at bæsjen faller i do. Det liker hun å se på ;) Da sitter hun i alle fall på do, når hun bæsjer og er ikke helt avhengig av å stå i en krok ett eller annet sted. Vi får også tørket henne normalt, slik en ville gjort om hun ikke hadde hatt en bleie som "tar av for fallet" :D Som sagt så er vi ikke helt i mål, men vi er kommet et kraftig skritt videre. Nå er det bare bøygen med å fjerne bleien helt som gjelder. Det får ta den tid det vil. Det har heller ikke virket å presse vår datter. Da har vi risikert forstoppelse og vi har måttet bite i gresset og gi henne bleie så hun ikke skulle få større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

Dette er er noe veldig mange barn sliter med og det er utrolig vanskelig for foreldre å vite hva man skal gjøre. For noen kan det fungere å pushe litt ekstra "Nå er du stor og sånn er det" mens for andre gjør det ting bare enda verre. Når de enkle tingene blir vanskelig (tisse, bæsje, spise, sove, kle på seg etc.) så må man ofte bare ta tiden til hjelp. Jeg bruker ofte barnelitteratur som hjelp, dvs at jeg gjerne leser for mine barn om tema som for de kan være vanskelige. Da er det lettere å prate om det. Jeg har selv skrevet en bok om bæsjerutiner, jeg vet at den har inspirert barn til å finne sin rutine. Dere kan lese mer om boka "Jo vil ikke bæsje på do" her.

 

Jeg har veldig troa på å være åpen om dette med bæsjerutiner, la barnet få prøve seg frem til å finne sin egen rutine. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det er viktig at barnet har fast runtine på do besøk når det bæsjing

1 avtal med barne om fast do besøk. Der barnet får sitte på do oh bæsje oh tisse i do  

2 det er viktig at man bæsjer hver dag. Vinnar ikke bæsjer for man forstoppelse og og barnet har problemer og bæsje 

 

det man kan gjøre er og la barnet sitte med iPad  sånn at barnet for ro i kroppen 

 

lag fiken syltetøy. Med svisker,fiken og rosiner til banet ditt

legge alt i en bolle Moss alt  legge det i brød poser og legg i fryser ta opp etter hvert man trenger det 

fiken syltetøy hjelper veldig og da bæsjer barnet ditt masse og du får tømt deg ganske fort  i do det skal jeg love deg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...