Gå til innhold

Etternavn valg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en skjønn jente på 3 fra et tidligere forhold som har fått mitt todelte etternavn (XXXX-YYYY), skal gifte meg til sommeren med drømmemannen og skal bytte mitt eget etternavn til XXXX-ÆÆÆÆ... Hva gjør jeg med navnet til datteren min? Jeg tar jo vare på den første delen av etternavnet jeg har i dag og mannen tar den første delen av etternavnet mitt... Skal jeg endre hennes navn til det navnet jeg tar? Eller skal hun få navnet til sin far, eller bare la det være? Vil ikke at hun skal føle seg "utelatt" av noe.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde endret til samme navn som deg.. Søskenbarnet mitt fikk etternavnet til tante som var alene, da tante giftet seg fikk hun samme etternavn som tante. Hennes + hans..

Skrevet

Hadde latt det være. Det vil si, jeg hadde antagelig latt være å endre mitt eget også, men jeg synes ikke det er logisk at din datter skal ha din nye manns etternavn.

Kjenner ellers mange familier der bortimot alle har ulike etternavn, og tror ikke noen opplever det som spesielt problematisk i forhold til inkludering.

Skrevet

Har hun normal kontakt med far? Da syns isåfall jeg det høres mest naturlig ut å enten beholde det hun har eller få far sitt. Snakk med barnefaren, han har vel også en mening.

Om hun har null kontakt med far så ville jeg latt det stå og heller ventet til hun er gammel nok til å velge det selv mtp å ta etternavnet til din nye mann.

Skrevet

Enig med Gjør plass.... Jeg hadde spurt barnefarne hvis dere har kontakt, jeg syns det blir litt unaturlig at hun får navnet til sin stefar.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt henne navnet til stefaren. Hva om du dropper det samme navnet som du tar bort i ditt eget. Da har hun kun et etternavn, som du fortsatt har i navnet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...