Gå til innhold

Dette med utforsking av tisser i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært borti det, enten som ansatte i barnehage eller som foreldre; hvordan har dere snakket med barna om det?

Jenta mi er 4 år, og henger mye med 5-6-åringene i barnehagen. Her om dagen fortalte hun at de noen ganger viser frem tissene sine når de har bygget "hytte" på lekerommet for de store.

Vi gjorde ikke noe nummer ut av dette, bare spurte om hun hadde vist frem sin (hadde ikke), om de som viste frem sin gjorde det frivillig (det gjør de visst) og at hun skal si fra til voksne derosm de begynner å leke "ta på" eller noen ikke vil være med på leken.

Hadde dere sagt noe mer enn dette? Evt snakket med de voksne?

Anonym poster: 7b73d0ab332428b9d7e52c4a9a569349

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei gjør det i min barnehage og.

Eg heller gjør ikkje stort ut av det.

Snakker med han og spør (han svarer)

Einaste eg har sagt innimellom til han er at tissen hans er privat og at det er bare han som får lov til å ta på den. (får heller putte andre tanker i hodet på han når han blir 16 ;)

Skrevet

Har ikke så store barn selv- og gruer meg til denne problematikken.

Jeg opplevde selv som 4 åring en større jentes eksperimentering med min kropp som er overgrep.

Anonym poster: bf355f7c46179caf7750ba6a34f6ae74

Skrevet

Jeg har sagt fra til de voksne når sånne leker har dukket opp i barnehagen. Ikke fordi det ikke er lov, men fordi jeg tenker at da kan de voksne titte innom litt oftere for å forsikre seg om at ingen presses til noe. Og fordi jeg synes det da er greit å ha noen felles samtaler på avdelingen om grenser, om kjønnsforskjeller osv.

Og så har jeg spurt om hva de har sett, hva som er forskjellene, hvem som er med på leken osv. Jenta mi ble en stund stadig vekk spurt av en gutt om han kunne få se på, ta på osv. Hun sa selv at hun ikke likte det. Da snakket vi ganske mye om at hun skulle si nei, vi øvde litt og vi snakket om hvor hun skulle leke med denne gutten for å slippe "maset".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...