Gå til innhold

inspirert: besøk og nyfødt baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har overhodet ikke lyst på masse besøk etter fødselen. Jeg har lyst å være bare oss og styre natt og dag selv. Nå har noen i familien sagt at de tar en uke ferie og kommer til oss rundt termin. Jeg har sagt jeg ikke ønsker å si ja til det nå, men da var jeg visst veldig urimelig. Er jeg det? Snakk om en hel familie som må bo her en hel uke...

Anonym poster: 2405934eec2efebbc4578b7797d5a394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde stått på mitt. Hadde aldri i verden vært aktuelt å ha noen boende her en uke rundt termin..... Nå skal det sies at vi omtrent kjedet oss litt etter fødslene ettersom ungene våre har vært veldig rolige og sovet masse, så besøk har gått greit. Det blir likevel noe annet å ha noen boende hos seg.... Dere vet jo ikke når du føder heller, så kanskje er de der 1 uke før fødselen, 1 uke midt i fødselen, 1 uke etter fødselen etc.

Anonym poster: cb060dc23eb6056373f43c28df2d4cfc

Skrevet

Nei, nei nei. Bare å si i fra at det ikke er aktuelt, med god samvittighet.

Her hadde vi svigermor og foreldrene mine på besøk når fødselen skjedde. Men kun fordi vi bodde et stykke unna og måtte ha barnepass. Og jeg fødte den dagen mine foreldrekom for å avløse svigermor. Svigermor ble til vi kom hjem fra sykehuset så hun fikk hilse på den lille. Mine foreldre ble noen dager til, men de holdt seg i bakgrunnen og var god avlastning med eldstemann.

Men sånn ellers hadde jeg ikke godtatt overnattende besøk i tiden rundt fødsel

Anonym poster: dfdc40e124bce381fc861a706e91062d

Skrevet

Nei ikke sant. Jeg vet jo ikke hvordan babyen blir. Har to fra før, første sov ikke, andre gjorde ikke annet.. De har slingringsmonn på 3 uker da, uka før, under eller etter termin. Kjenner jeg blir stressa bare av tanken!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her er det du som er gravid, du som skal gjennom fødselen, og du som kommer til å få mest å gjøre i barselen, så da bør din mening komme først her.. Om du ikke ønsker de der, så si ifra at det passer dårlig, og du vil heller at de kan komme når dere har kommet inn i rutiner med en liten en i huset. Blir de sure for det, så får det være deres problem!

Skrevet

Ja de ble sure når jeg sa at jeg ikke ønsket det, og hvertfall at jeg ikke ville ta stilling til det nå.

Mannen er ikke så negativ (hans familie) men han forsvarer de alltid da.

De bor så langt unna at de ikke kan komme på dagstur.

Skrevet

Si det og hold fast ved det; folk kan komme på små dagsbesøk (2-3 timer holder i MASSEVIS) de første ukene. Men den første uken er forbeholdt mor og far for å bli kjent med baby :) (du kan velge å få små barselbesøk altså, men større besøk bør vente til babyen er noen uker gammel og dere har begynt å bli kjent :)

Anonym poster: c3138f0a0d703f5b41587eb8ba918f5a

Skrevet

Si det og hold fast ved det; folk kan komme på små dagsbesøk (2-3 timer holder i MASSEVIS) de første ukene. Men den første uken er forbeholdt mor og far for å bli kjent med baby :) (du kan velge å få små barselbesøk altså, men større besøk bør vente til babyen er noen uker gammel og dere har begynt å bli kjent :)

Anonym poster: c3138f0a0d703f5b41587eb8ba918f5a

Ja det er det jeg og tenker. Jeg orker ikke å ha folk oppå meg til vanlig. Langt mindre når alt blir opp ned. ..

Skrevet

Du er mor, og du som skal føde, så du bestemmer besøk og lengde.. De får bare bli sure da. Her kom svigers en uke etter fødsel for å bo hos oss noen dager, det var deilig avlastning at de var her da, de lagde mat og tok sg av 3åringen, men hadde aldri takket ja den første uken, eller om vi ikke hadde et bra forhold.

Anonym poster: 10790154cb516d43ad535ba447850be0

Skrevet

Du kan be di ta inn på hotell feks ingen så kan bestemma om du sga ha besøk sjå deg rett rundt fødsel å jaffal ikke noken som blir sure for du sier du ikke vil tenke på det nå

Anonym poster: 6416d08545306bc83ec35b0a36c08c47

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg venter mitt første barn i juli og har sagt at jeg ikke ønsker besøk før ca 14 dager etter fødsel, selv om folk bor langt unna og er avhengig av å overnatte hos oss.

Hadde de kunnet komme innom på sykehuset eller være på besøk noen timer så ok, men ikke å bo hos oss rett etter fødsel.

Den tiden er min, barnets og min manns og vi trenger tid til å bli kjent og komme inn i rutinene.

Der er jeg ikke nådig og familien får bare respektere dette!

Gjest Antarctica
Skrevet

Hadde nektet.

Og går ikke det, ville jeg ha tatt babyen med til noen jeg stoler på og som gir meg fred og ro.

Skrevet

Å, kjære vene! Å ta i mot besøk når man har nyfødt er helt greit, men å skulle ha en haug overnattingsgjester skjønner jeg godt at du ikke orker eller har lyst til. Samme hvor snille, hyggelige, hjelpsomme og nære i slekt de er.

Jeg synes ikke det er urimelig i det hele tatt å ville ha huset for seg selv det meste av døgnet i starten. Man trenger tross alt litt alburom, muligheten til å sove litt på dagtid og slippe å være vertinne.

Skrevet

Hadde nektet.

Og går ikke det, ville jeg ha tatt babyen med til noen jeg stoler på og som gir meg fred og ro.

Tenkte det samme.

Skrevet

I all verdens rike! Selvsagt skal dere ikke ha besøk rundt termin! Av en familie i en uke!

Anonym poster: 2803ad38b4492b22e192f4552f89fc5e

Skrevet

Ha? Urimelig?

Det som er urimelig er at de vil flytte inn hos deg ved termin.

Det er ikke tidspunktet for å ha gjester!

Skrevet

Ja det er nettopp det. Jeg vil ligge på sofaen når jeg ønsker, spise når jeg ønsker, amme når jeg må (klarer ikke amme når andre ser på) sove når jeg vil, osv osv. Det er rimelig umulig med da 4 voksne og 5 barn i huset. Disse har og en tendens til å uffe og akke hvis jeg ber mannen min om noe... kjenner ikke et sted i kroppen at det kommer til å bli hyggelig.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Forresten vet de jo ikke om du har født en gang, eller om alt er gått bra til den tid! Kan jo hende du ligger på sykehuset fortsatt, eller ennå går gravid og bekkenløs omkring? Eller ligger med preeklampsi, eller har keisernitt-arr og ikke kan stå opp? Eller føder prematurt og får beskjed om ikke å ta imot folk pga infeksjonsfare... og så videre. Ikke for å male fanden på veggen, men å LEGGE PLANER om ting som skal skje ved termindatoen er vel bare tåpelig.)

Skrevet

(Forresten vet de jo ikke om du har født en gang, eller om alt er gått bra til den tid! Kan jo hende du ligger på sykehuset fortsatt, eller ennå går gravid og bekkenløs omkring? Eller ligger med preeklampsi, eller har keisernitt-arr og ikke kan stå opp? Eller føder prematurt og får beskjed om ikke å ta imot folk pga infeksjonsfare... og så videre. Ikke for å male fanden på veggen, men å LEGGE PLANER om ting som skal skje ved termindatoen er vel bare tåpelig.)

Akkurat det jeg sa og. Svaret jeg fikk? "Jammen det gjør ikke oss noe"....

Skrevet

Sier jo sitt om de at de foreslår det!! Her burde mannen din være " den slemme" og si til de at det er helt uaktuelt, isteden for å la deg ta støyten alene. Stå på ditt!

Anonym poster: 85a292e8df7acefa4c6de530ce47f130

Gjest Antarctica
Skrevet

Akkurat det jeg sa og. Svaret jeg fikk? "Jammen det gjør ikke oss noe"....

"Det gjør derimot MEG noe."

Skrevet

Tenk på deg selv og si nei hvis du ikke vil ha dem der, ikke ha dårlig samvittighet for det. De får alltids sett babyen senere :)

Anonym poster: 482c68fe93d21e6b0f9a3655ab914b1e

Skrevet

Jeg hadde nekta plent! Ikke søren om det hadde vært aktuelt i det hele tatt. Så får de bli så sure de bare vil. De må jo ha forståelse for at du ønsker den tiden for deg selv, uansett hvordan ting ligger an da. Nei, for noen usympatiske folk. Blir provosert på dine vegne kjenner jeg.

Skrevet

Takk for støtten. Godt å se jeg ikke er den urimelige her.

Men hva sier man til de som har et svar på alt? Følte jeg sa greit ifra at jeg ikke ville ta stilling til det, da begynte de å mase om at de ikke var velkomne, og ting som "Åja, vi er bare i veien vi da. Godt å vite hvor vi står" osv. Syns det er kjempevanskelig...

Skrevet

Du er ikke urimelig, denne familien går over streken.

Si nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...