Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Hvordan er det vanlig å gjøre det, får alle som kommer på besøk på sykehuset og hjemme holde babyen? Vi var hos et nybakt foreldrepar i går, og da kjente jeg litt på det at jeg ikke visste om mor var bekvem med at besøket skulle dille for mye med den lille, så jeg spurte ikke. Har selv termin om noen uker og vet ikke hvor avslappet jeg selv kommer til å være heller... Er dette rart? Kan man si nei til at de skal holde? Og hvordan gjør dere andre med servering? Får alle kaker eller noe annet å spise? Anonym poster: 284dda3827047926a8b2bbb45d2e34c3
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Jeg ville ikke ha besøk på sykehuset, så folk kom etter noen dager hjem til oss. Moren min tok med en kake og jeg hadde sjokolade kake fra fryseren. Folk kom og ble bare en times tid....tittet på babyen og fikk et kakestykke. Noe mere enn det orket jeg ikke. Anonym poster: 1f8004c3adeb0ceeefd3a3510136144c
*Lissi* Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Mine nærmeste har heldigvis tatt veldig hensyn. Venninnen min fødte i går, og kommer ikke til å besøke henne før hun kommer hjem. Tenker at de må få tid til å bli kjent med den lille. Er fort å gå på en smell om en må styre for mye. Er mange som baker litt som de har i frysen til de som kommer på besøk. Selv forventer jeg ingenting. Kommer til å bake noe å ha med selv da jeg skal på besøk neste uke.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Det er nok ulike regler på de ulike sykehusene - de fleste anbefaler mest mulig ro for den nybakte mor. Når du kommer hjem får det være opp til foreldrene hvor mye besøk de ønsker og om gjestene skal få holde. Når det gjelder servering bør vi kunne ta opp gamle tradisjoner. Da var det vanlig at gjestene tok med noe til kaffen. Man kan da ikke forvente at de nybakte foreldrene skal diske opp heller Anonym poster: 0a2c30a3f21ae822847180fe3988d4eb
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Er det ikke vanlig at den som kommer på barselbesøk har med seg noe å bite i? Det er i alle fall vanlig i vår omgangskrets. Det skulle bare mangle, er jo ikke den nybakte mor som skal styre med dette - hun skal jo bli oppvartet Vi hadde ikke besøk på sykehuset, men ventet til vi kom hjem igjen med å ta imot besøk. De fleste sendte melding eller ringte på forhånd, så da sa vi nei hvis det ikke passet, eller vi ikke orket besøk akkurat da. Anonym poster: 5160c05f88041be1f61efcc0fba25206
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 Jeg sier alltid at den lille familien får si ifra selv når de er klare for å ta imot besøk, og da tar jeg med en gave og noe å bite i. Blir aldri lenge første gang, og lar foreldrene styre om man skal holde babyen osv. Anonym poster: 8ed88f837deaecd4f951e09087cabcad
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Jeg synes det var kjedelig på sykehuset og veldig greit å ta unna mye av de første besøkene der. Der blir ikke folk så lenge og forventer hverken kaffe eller kake Jeg lot ungen gå fra fang til fang den timen besøket varte, jeg kan jo kose med den resten av døgnet. Anonym poster: 5e66d1c7363cde777ced1a55bcbb670f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 På barselhotellet på A-Hus er det kun lov å få besøk av søsken og besteforeldre. De legger opp til at mor og barn (og far) skal få nok ro og hvile til å bli kjent med hverandre. Når venninner av meg har født så har jeg sendt gratulasjons-sms. Etter en ukes tid har jeg sendt sms hvor jeg håper at de har det bra, lurer på hvordan det går osv. Og så tar jeg det derfra. Om jeg ikke får svar eller får svar om at det er slitsomt så maser jeg hvertfall ikke om å få komme på besøk, men tilbyr meg gjerne å komme innom med en middag og være trillepike et par timer så mor kan få sovet ut. Anonym poster: b5bfe91d6a54cba55fef5eb6adc6b292
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 Er det ikke vanlig at den som kommer på barselbesøk har med seg noe å bite i? Det er i alle fall vanlig i vår omgangskrets. Det skulle bare mangle, er jo ikke den nybakte mor som skal styre med dette - hun skal jo bli oppvartet Vi hadde ikke besøk på sykehuset, men ventet til vi kom hjem igjen med å ta imot besøk. De fleste sendte melding eller ringte på forhånd, så da sa vi nei hvis det ikke passet, eller vi ikke orket besøk akkurat da. Anonym poster: 5160c05f88041be1f61efcc0fba25206 Jo, det er vanlig, og det har dett "alltid" vært. ordet barsel kommer jo av "barnsøl"., altså barns øl - fordi man bragte med seg øl og mat (ofte grøt! - barselgrøt) til den som hadde født- Og så googlet jeg litt og fant en interssant artikkel om sike tradisjoner: http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2008/Barselomsorgen-en-saldeingspost/Barselomsorg-gjennom-tidene Anonym poster: e493487bc9687cf5ee5a0902333da93b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 Er det ikke vanlig at den som kommer på barselbesøk har med seg noe å bite i? Det er i alle fall vanlig i vår omgangskrets. Det skulle bare mangle, er jo ikke den nybakte mor som skal styre med dette - hun skal jo bli oppvartet Vi hadde ikke besøk på sykehuset, men ventet til vi kom hjem igjen med å ta imot besøk. De fleste sendte melding eller ringte på forhånd, så da sa vi nei hvis det ikke passet, eller vi ikke orket besøk akkurat da. Anonym poster: 5160c05f88041be1f61efcc0fba25206 Jo, det er vanlig, og det har dett "alltid" vært. ordet barsel kommer jo av "barnsøl"., altså barns øl - fordi man bragte med seg øl og mat (ofte grøt! - barselgrøt) til den som hadde født- Og så googlet jeg litt og fant en interssant artikkel om sike tradisjoner: http://www.jordmorfo...-gjennom-tidene Anonym poster: e493487bc9687cf5ee5a0902333da93b Grøt ja.... Her har et vennepar av oss kommet med rømmegrøt og spekemat på barselbesøk etter alle tre fødslene. Veldig godt Anonym poster: 5160c05f88041be1f61efcc0fba25206
Superdolly Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 Jeg var som #7. Jeg syntes det var helt greit å få besøk på sykehuset. Da var det ingen som forventet servering, og rydding og rengjøring var ikke mitt ansvar. Visittidene var også såpass begrenset at jeg hadde rikelig tid til å hvile meg. Men jeg har hatt lette fødsler og vært i god form etterpå. Ved hjemmebesøk rett etter fødsel synes jeg ideelt sett at gjestene bør ha med seg kake selv, hvis de vil ha noe. Jeg orket ikke å bake opp et lager til fryseren rett før fødsel. Så mannen kjøpte inn noen pakker kjeks som vi hadde i skapet, så fikk gjestene klare seg med det. Jeg syntes det var helt greit å la gjestene holde mine barn når de var nyfødt. Koselig med bilder av babyen i armene til venner og slektninger.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 Jeg reiste hjem samme dag som jeg fødte, og fikk besøk av venninne som ble til dagen etter, for min mann klarte ikke komme seg hjem raskt nok. Anonym poster: 0e3304b96782847ff78fab5b2dc39b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå