Gå til innhold

Har eldre veldig stor respekt for ammende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt på et stellerom i går og ammet. Inne på stellerommet er det også et toalett for barn som en eldre dame og en liten gutt kom for å bruke. Når hun så meg ble hun helt ifra seg, og beklaget seg veldig for at de kom hit og plaget meg når jeg ammet! De gikk så inn på toalettet, og når hun kom ut igjen beklaget hun seg igjen før det gikk ut. Har opplevd liknende flere ganger tidligere òg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok at den eldre garde ser på amming som en veldig privat ting. Det var sikkert derfor hun beklaget seg. Hun følte muligens at hun innvaderte din private sfære?

Skrevet

Tja... min erfaring er at kvinner som selv har hatt utfordringer rundt ammin har større respekt for andre i en ammesituasjon. Kanskje hadde hun selv en baby som bare drakk i stille rom, eller noe.

Skrevet

Det er mitt inntrykk ihverfall. Både det at de ikke vil forstyrre og at de blir mektig imponert over at man ammer og har nok melk :) Noe som sikkert bunner i at deres generasjon ofte mistet melka tidlig fordi ungene skulle ikke ha mat før det hadde gått minst 4 timer (3 timer for nyfødte), legene mente at hyppigere amming kunne være grunnen til at en del babyer ble syke og fikk magevondt. I tillegg fikk de bare gi fra et bryst av gangen... Leste en bok fra 50 tallet om graviditet, fødsel, babytid, amming osv hvor dette sto. Veldig glad for at man har lært mye siden den gang :)

Skrevet

Vet ikke? Er fra en bondefamilie på landet, og alle eldre damer i min familie var oppvokst med melkekyr og holdningen at alt som dreide seg om melking og dyrestell var kjerringarbeid. Så de gjennomskuet straks alle de feilaktige rådene fra leger og andre. Rådene for å lykkes med ammingen og spare på melka var faktisk samme oppskrift som de brukte for å "sine ned" melkekyr som ikke lenger skulle melkes, fortalte farmor meg. Melk kua sjeldnere og sjeldnere, kutt ut halvparten av melkingene, melk bare i maks 10 min og ta bare halvparten av spenene -og voila, kua mister all melka etter ca en uke!

Så kjerringene i min familie ammet slik de selv syntes var best de, og hadde ingen store problemer. Synes de har mindre respekt for flaskemating, der var det lite positivt å høre ("LATSKAP", fnyste farmor!). Huff...

Anonym poster: 35e84839166781331bac4f209bfdc4e8

Skrevet

Eldre er en sammensatt gruppe :-) Noen synes det er privat, noen synes ikke det. Men genereltvar det nok mindre offentlig pupp for 60 år siden.

Skrevet

Amming er privat, omtrent som å gå på do for mange eldre.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at eldre er overstadig unnskyldende uansett hva det gjelder.

Anonym poster: 798ccbe1dc2632e927672a9c71c0244b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...