Gå til innhold

Hvordan starter en kropp fødselen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier att ungen kjem når den er klar.

Men gjør den egentlig det?

Kommer den ikke når kroppen vil ha den ut ?

Ungen min er klar til fødsel, er nå i uke 36, fant ut på UL att den puster fint og den er helt ferdig.

Men hvorfor kommer den ikke da om den er klar ?

Anonym poster: df3f3d8766ab51ed3979f39832791878

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange sier att ungen kjem når den er klar.

Men gjør den egentlig det?

Kommer den ikke når kroppen vil ha den ut ?

Ungen min er klar til fødsel, er nå i uke 36, fant ut på UL att den puster fint og den er helt ferdig.

Men hvorfor kommer den ikke da om den er klar ?

Anonym poster: df3f3d8766ab51ed3979f39832791878

Den vil gjøre entre? :P

De fleste babyer er "klare" rundt uke 36 i den forstand at alt det essensielle er ferdigutviklet, men de blir likevel liggende i omtrent fire uker til for å legge på seg omtrent 200 g i uken. Det kommer godt med når man ikke er så flink til å holde på varmen.

Skrevet

Det stemmer nok at babyene er ferdig i uke 36, men klar er de ikke. Den siste tiden legger de mye på seg. Dette er fett som er godt å ha å tære på før mors melkeproduksjon kommer igang.

Hva som gjør at fødselen starter sånn ca rundt uke 40, at kroppen finner ut at NÅ er babyen klar, det vet jeg ikke. Jeg tror det er en blanding av at kroppen oppfatter at babyen er klar, samt at mors kropp er klar.

Skrevet

Så vidt meg bekjent er dette en av de tingene man ikke helt har funnet svaret på. Altså hvilke mekanismer som slår inn som gjør at fødsel starter.

Skrevet

Jeg tror min kropp (og baby) skjønte at jeg var klar da jeg fikk totalt sammenbrudd fordi jeg var så LEI av å være gravid. Dagen etter gikk vannet, jeg rakk akkurat å kjøpe julehjerte til vinduet.

Skrevet

Så vidt meg bekjent er dette en av de tingene man ikke helt har funnet svaret på. Altså hvilke mekanismer som slår inn som gjør at fødsel starter.

Det stemmer dette. Hadde man vist dette, kunne man sansynligvis og kunne funnet mer eksakt fødselstidspunkt og.

Skrevet

Når man går gravid produserer kroppen progesteron. Progesteron får barnet til å vokse. Når barnet begynner å stresse med å komme ut tar binyrene over, og produksonen av kortisol (stresshormonet) starter. Da hemmes progesteron produksjonen, kostisol fremmer rier, og barnet blir etter en stund født.

Veldig forenklet forklaring, men alt har med hormoner i kroppen å gjøre. Hvorfor noen barn kommer før andre er usikkert. Og noen fødsler starter jo som følge av infeksjoner.

Anonym poster: 1bb4f9af35fdf8f13c0006c49f039d79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...