Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Heisann, lurer på om noen av dere som HAR fått diagnosen kan fortelle meg hvordan det utarter seg hos dere, og om det er noe man kan gjøre for og "bli bra". Mitt problem er at jeg trener en del, og er normalvektig. Jeg har brent bort livmorslimhinner pga kraftig og uregelmessig mens, og blør derfor ikke mer pga dette. Jeg går på p-piller så syklusen ville ha vært stabil om jeg blødde (pluss minus 3-4 dager), Det som er problemet er at jeg plages mer og mer med vondt i magen, både noe som kjennes som vanlige magesmerter, og mer typiske "mens/livmor" smerter. Videre ser jeg økt "dunvekst" i ansiktet,- og jeg legger på meg på MAGEN fremfor rumpe/lår når jeg har perioder emd vektoppgang....Jeg som alltid har vært pærfasong, og fått hvert et gram på rumpa og låra....Siste er ikke stort problem, for jeg har hatt jevn vekt de site 7-8 år...Men i perioder som sagt,så "slakker" jeg litt av Det største problemet er dunet i ansiktet og magesmertene. Magesmertene er så infernalske at jeg går krokbøyd i perioder. FØler ikke det er på bestemte "tidspunkt" i syklusen de dukker opp heller...Hvrodan er dette hos dere med PCOS? Må man bli litt overvektig om man får dette,- og kan man "bli frisk"? Jeg lever jo rimelig sundt, og trener og er ikke overvektig, så har ingenting og "gå på" på det området..... Anonym poster: 8f1ca97eca6e9036f493e452f6f9959f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Jeg har inntrykk av at PCOS har mer sammenheng med karbohydrater enn med overvekt. Overvekt forverrer det selvsagt, men jeg gikk ned fra 130 kg til normalvekt uten å bli bedre. Mens jeg hører om mange som blir mye bedre og tilnærmet symptomfrie på lavkarbo. Nei, man MÅ ikke bli overvektig, men det er lettere for at man blir det, ofte fordi man samtidig er insulinresistent og tåler karbohydrater dårlig. Frisk blir du vel ikke i den forstand at du blir helt kvitt det tror jeg, men du kan holde det i sjakk og bli kvitt mye av symptomene hvis du er heldig. Magesmerter i forbindelse med PCOS har jeg ingen erfaring med, visste ikke at man kunne få det. Hårvekst har jeg derimot masse erfaring med, og er flittig med voks og høvel. Men ville ikke bekymret meg for dun, her er det ordentlig bart. Mange med PCOS har god nytte av Metformin, også de som er normalvektige og uten insulinresistens, uten at man vet helt hvorfor (sist jeg sjekket). Ellers kan p-pillen Diane også hjelpe til å dempe noen av symptomene hos en del. Anonym poster: ed4c77ae447beb5eafc6ce0f3096828b
Medulla Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Jeg har bortimot symptomfri PCOS, kun cystene og idiotiske sykluser.. Det tok fem år å bli gravid, og det som gjorde det for meg var Frøyaklinikken i Oslo. Der fikk jeg fotsoneterapi og akupunktur, samt kostholdsråd. Tydeligvis er sukker og hvitt mel kryptonitt for oss med PCOS. Så etter én måned med veldig mye mindre sukker og to behandlinger der var syklusen på plass, og etter 6 mnd ble jeg gravid. Har hørt flere som blir kvitt PCOS etter behandlinger hos Frøyaklinikken, men det kommer visst lett tilbake hvis man ikke er flink med kostholdet.. Jeg har alltid spist masse sukker siden jeg ikke legger på meg, men er det ikke det ene, så er det det andre:P
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Jeg har bortimot symptomfri PCOS, kun cystene og idiotiske sykluser.. Det tok fem år å bli gravid, og det som gjorde det for meg var Frøyaklinikken i Oslo. Der fikk jeg fotsoneterapi og akupunktur, samt kostholdsråd. Tydeligvis er sukker og hvitt mel kryptonitt for oss med PCOS. Så etter én måned med veldig mye mindre sukker og to behandlinger der var syklusen på plass, og etter 6 mnd ble jeg gravid. Har hørt flere som blir kvitt PCOS etter behandlinger hos Frøyaklinikken, men det kommer visst lett tilbake hvis man ikke er flink med kostholdet.. Jeg har alltid spist masse sukker siden jeg ikke legger på meg, men er det ikke det ene, så er det det andre:P Man blir aldri "kvitt" PCOS, man kan kun forbedre symptomene. Anonym poster: 71d3600e116b57208eb9dd392db09128
Medulla Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Jeg har bortimot symptomfri PCOS, kun cystene og idiotiske sykluser.. Det tok fem år å bli gravid, og det som gjorde det for meg var Frøyaklinikken i Oslo. Der fikk jeg fotsoneterapi og akupunktur, samt kostholdsråd. Tydeligvis er sukker og hvitt mel kryptonitt for oss med PCOS. Så etter én måned med veldig mye mindre sukker og to behandlinger der var syklusen på plass, og etter 6 mnd ble jeg gravid. Har hørt flere som blir kvitt PCOS etter behandlinger hos Frøyaklinikken, men det kommer visst lett tilbake hvis man ikke er flink med kostholdet.. Jeg har alltid spist masse sukker siden jeg ikke legger på meg, men er det ikke det ene, så er det det andre:P Man blir aldri "kvitt" PCOS, man kan kun forbedre symptomene. Anonym poster: 71d3600e116b57208eb9dd392db09128 Mye mulig man ikke blir kvitt det, men man kan jo bli "kvitt" det. Jeg syns det blir rett å si at man blir "kvitt" det om symptomene forsvinner. Forresten leste jeg noe om at noen opplever at det brenner ut etter 35-års alderen. Blir ikke de "kvitt" det heller..?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 Jeg har bortimot symptomfri PCOS, kun cystene og idiotiske sykluser.. Det tok fem år å bli gravid, og det som gjorde det for meg var Frøyaklinikken i Oslo. Der fikk jeg fotsoneterapi og akupunktur, samt kostholdsråd. Tydeligvis er sukker og hvitt mel kryptonitt for oss med PCOS. Så etter én måned med veldig mye mindre sukker og to behandlinger der var syklusen på plass, og etter 6 mnd ble jeg gravid. Har hørt flere som blir kvitt PCOS etter behandlinger hos Frøyaklinikken, men det kommer visst lett tilbake hvis man ikke er flink med kostholdet.. Jeg har alltid spist masse sukker siden jeg ikke legger på meg, men er det ikke det ene, så er det det andre:P Man blir aldri "kvitt" PCOS, man kan kun forbedre symptomene. Anonym poster: 71d3600e116b57208eb9dd392db09128 Mye mulig man ikke blir kvitt det, men man kan jo bli "kvitt" det. Jeg syns det blir rett å si at man blir "kvitt" det om symptomene forsvinner. Forresten leste jeg noe om at noen opplever at det brenner ut etter 35-års alderen. Blir ikke de "kvitt" det heller..? Brenner ut? Hva mener du? Må jo være tidlig overgangsalder i såfall. Anonym poster: 71d3600e116b57208eb9dd392db09128
Medulla Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Jeg har bortimot symptomfri PCOS, kun cystene og idiotiske sykluser.. Det tok fem år å bli gravid, og det som gjorde det for meg var Frøyaklinikken i Oslo. Der fikk jeg fotsoneterapi og akupunktur, samt kostholdsråd. Tydeligvis er sukker og hvitt mel kryptonitt for oss med PCOS. Så etter én måned med veldig mye mindre sukker og to behandlinger der var syklusen på plass, og etter 6 mnd ble jeg gravid. Har hørt flere som blir kvitt PCOS etter behandlinger hos Frøyaklinikken, men det kommer visst lett tilbake hvis man ikke er flink med kostholdet.. Jeg har alltid spist masse sukker siden jeg ikke legger på meg, men er det ikke det ene, så er det det andre:P Man blir aldri "kvitt" PCOS, man kan kun forbedre symptomene. Anonym poster: 71d3600e116b57208eb9dd392db09128 Mye mulig man ikke blir kvitt det, men man kan jo bli "kvitt" det. Jeg syns det blir rett å si at man blir "kvitt" det om symptomene forsvinner. Forresten leste jeg noe om at noen opplever at det brenner ut etter 35-års alderen. Blir ikke de "kvitt" det heller..? Brenner ut? Hva mener du? Må jo være tidlig overgangsalder i såfall. Anonym poster: 71d3600e116b57208eb9dd392db09128 Nei.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Jeg fikk diagnosen PCOS for 12 år siden. Ble satt på merformin og endret livvstil - gikk da ned 65 kg. Men jeg har fortsatt PCOS og insulinresistens, det er ikke noe man blir kvitt, men symtomene blir mindre merkbare. For to år siden begynte jeg å leve etter lavkarbo prinsippe, og merket stor forskjell på kroppen min. Sukker, stivelse og mel er ikke noe for en pcos`er å få i seg. nå er jeg gravid i 36 uke og spiser vanlig mat med karbo, men fy som jeg gleder meg til ungen er ute og jeg kan spise lavkarbo igjen. Har mye mere hårvekst nå når jeg spiser vanlig karbo mat enn når jeg ikke spiser det. Jeg går til kontroll på rikshospitalet og endokrinologisk avdeling en gang i året. Anonym poster: 23f68ae09bb18ee4726dabe6ca90092b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå