Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man forvente av språk hos en 2-åring?

For 3 uker siden ble vi oppringt av barnehagen som ville ha et møte med oss ang. språket til vår datter som akkurat har blitt to år. På møtet fortalte ped. leder at de var bekymret for uttalen hun har på ordene. Det eneste eksemplet de hadde var at hun sier bille til ei som heter mille. Hun sa også at datteren vår var utålmodig ved påkledning når de skulle ut, og mente at det virket som hun ikke fikk med seg beskjeden om at nå skal de ut og kles på i puljer. Hun mente vi burde ta kontakt med ppt-tjenesten for å få tatt en hørselstest. Alt dette overrasket oss veldig. Jenta vår sier mange ord, ganske mange helt rent. Ja, hun er utålmodig, men hvilken 2-åring er ikke det?

Resultatet av møtet ble at vi skulle ta kontakt med helsesøster for å høre hva hun mente, og evt. videre med ppt.

Et par dager etter ringer jeg til helsesøster, og hun holder nesten på å dette av stolen når jeg forklarer hva barnehagen sier. Hennes reaksjon er: Jammen hun er jo så liten, hvis hun hadde vært 3,5-4 år kan man tenke på uttalen av ord. Dette er ingenting å bekymre seg for, men hun skal jo snart på 2-års kontroll så vi ser på det da. Jeg ringer umiddelbart til ped.leder og forteller hva helsesøster har sagt. Jeg sier at vi som foreldre er beroliget etter det helsesøster sa, og at vi vil avvente videre tiltak til etter 2-årskontrollen. Jeg får følelsen av at ped.leder virker litt snurt.....

I dag blir vi oppringt av barnehagen igjen. De vil tydeligvis ikke gi seg på dette, og ønsker at vi skal gi samtykke til at barnehagen kan få snakke med helsesøster. Det virker som om de ikke tror på at vi har snakket med helsesøster.

Jeg blir så oppgitt over dette, og har mest lyst til å ikke gi de samtykke.

Hva synes dere om denne saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her det nok barnehagen som er på bærtur ja. Min erfaring er at man ikke er bekymret for språket før de er hvertfall 2,5 år.

Hvis ditt barn har dårlig språk så må det stå svært dårlig til med min 2 åring, For hun snakker ikke like godt som din høres det ut som. Det er riktignok i ferd med å løsne hos henne, men av erfaring kan dette lett stagnere en stund også

Min eldste var sen med å snakke(over 2,5 år), nå er han 4 og har fortsatt slike feil som du sier, blander/bruker feil konsonanter. Vi var hos audiopedagog i høst pga mistanke om dårlig hørsel etter ørebetennelse, og der tok jeg opp dette med konsonantene. Ingenting å bekymre seg for, det er helt normalt for alderen fikk jeg beskjed om. Var også nylig på 4 årskontroll og der nevnte helsesøster det, men ikke noe bekymringsverdig mente hun. Han sier riktig når vi korrigerer han, men så glemmer han seg igjen.

Hørselen var forøvrig normal.

Tror ikke jeg hadde latt barnehagen styre showet her. Hadde gitt de beskjed om at dere heller tar oppfølging via helsestasjonen.

Endret av Babyønske - har 2 små gull
Skrevet

Jeg er gift med pedagog som sier at det ikke er før på fireårskontrollen man griper inn med tanke på dette med uttale osv. Dette er nok en sannhet med modifikasjoner, og hvert barn må ses individuelt, men barnehagen høres ivrig ut.

Sønnen min fylte to for et par måneder siden. Han har aldri vært tidlig ute med språk. Nå etter jul har ting løsnet veldig, men han uttaler nesten det meste feil, synes jeg. Setter sammen to, tre og noen ganger fire ord, men bøyer ikke riktig og har ikke preposisjoner. Snakker ofte bare med ett ord. Hans mest avanserte setning er noe sånn som: Mor gega (leke) bi (bil) mei (her spør han om jeg, mor, vil leke med biler med ham). Han sier leppa for eple og hjelpe, pette for teppe, tog er fortsatt tut-tut, brannbil er fortsatt bu-bæ, han sier bise for spise, djikke for drikke og babler fortsatt en god del uforståelig. Har aldri tenkt at dette er unormalt, bare en normalvariasjon, og ingen fagpersoner har noen gang kommentert det. Jentene på avdelingen hans, flere av dem et halvt år eldre, har snakket mye bedre lenge, fra de var to, men jeg har ikke opplevd at noen sammenligner dem. Barn er enormt forskjellige i denne alderen.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon. Kanskje lett overbærende la dem få snakke med helsesøster, slik at de selv oppdager at språket ikke er noe å stresse med? Dette med beskjeder og hørsel kan jo være greit å sjekke, det er tross alt personalet som opplever datteren din i disse situasjonene daglig. Men jeg vet ikke.

Skrevet

Jeg kjenner jo ikke saken din, men kan informere deg om noe som skjer på 2-årskontrollen (som skjer ved 27 mnd). Da fikk ihvertfall vi et skjema som vi måtte fylle ut ifht språk. Det var svært elementært. Det mest "avanserte" punktet var "hvis barnet ditt har sagt en hel setning - kan du skrive ned den lengste"

Husker dette fordi det medførte latterbrøl og mye morsomt hos oss da vi hadde en svært veltalende ung dame.

Når det gjelder utålmodighet - det er faktisk barnehagen som må sørge for at de barna som må vente har noe å gjøre (sette dem i gang med aktivitet). Du kan ikke forvente at en toåring skal sitte stille og vente i evigheter. Spør barnehagen hva de gjør!

Når du ikke gjennom hos ped.leder - ta kontakt med styrer.

Skrevet

Vår gutt på 3,5 år snakker heller ikke rent. De harde konsonantene sliter han med, og sier f.eks dutt istedenfor gutt. R kan han i alle fall ikke si, og mange andre ord. Men verken vi eller barnehagen er bekymret.

Syns barnehagen her virker både overivrige og lite orienterte om barns normale utvikling. Hvis de ikke gir seg så kanskje de bare skal få ta kontakt med helsesøster selv, så kan de jo lære et og annet av henne ;)

Skrevet

Min er 2 år og 2 mnd, og snakker lite. Har kanskje 10 ord med dyrelyder, setter ikke sammen noe. På 2 års kontrollen var ikke HS bekymret i det hele tatt. Bhg sier at det ennå er tidlig, men har henvist til ppt da det kan være lang ventetid. Synes det er helt greit, plutselig løsner det tenker jeg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Herregud. Min eldste hadde bare 5-6 orda han brukte aktivt fram til han var 2,5. Men han forsto spørsmål o.l., hadde et godt passivt ordforråd. Aldri noen som reagerte elelr ville rette på noe der. Du kan jo øve intensivt hjemme på ordet Mille, og spørre hva mer de er ute etter ;)

Skrevet

I barnehagen hvor vårt barn går har vi en ganske ivrig pedagog som har bekymret seg både for matallergi og hørselen til vår toåring. Selv har vi ikke oppfattet at barnet har problemer med dette.

Tilslutt tok jeg likevel med ungen til legen og snakket om barnet, barehagens bekymring og det at vi selv ikke så noe problem. Fastlegen fikk dermed registrert barnehagens bekymring, tatt en kvitt titt på ungen og hørt vårt syn.

Vi kunne ta dette med tilbake til bhg og berolige dem med at vi tok deres bekymring på alvor. Etter dette har ting faktisk roet seg og jeg slipper det jeg oppfattet som et "stadig mas" fra den pedagogen.

Skrevet

Be bhg el hs å ta SATS (språkkartlegging av 2 åringers språk)! Da får både dere og bhg et godt bilde av hvor barnet ligger.

Skrevet

Det høyres ut som barnehagen er litt vel ivrige, eine vår laga nesten berre dyrelydar på det tidspunktet, men det har løsna skikkeleg seinare. Likevel ville eg gjeve dei lov til å snakke med hs, slik at dei føler de samarbeidar. Mest sansynleg vil dei jo bli roa ned dersom hs er einig med deg.

Me var i ein liknande situasjon der bhg ville drøfte noko med ppt som me foreldre meinte ikkje var noko problem. Dei roa seg ned etter å ha fått drøfta det og erfart at ppt var einig med oss. Uansett vil jo alle partar det beste for barnet, og om dei finn det nødvendig med hørselstest, så skadar det vel ikkje å gjennomføre det.

Ein skal jo heller ikkje lukke augene for at personale i bhg sit med erfaring og kompetanse på å sjå ting som ikkje me foreldre har erfaring med, så det kan jo i enkelte tilfelle lønne seg å høyre på dei og sjekke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...