Gå til innhold

Begynte på sykepleierutdanning i høst, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå kjenner jeg at jeg begynner å få litt kalde føtter med tanke på fremtiden. Jeg har ei datter på litt over året, og er sammen med barnefar. Vi har det veldig fint sammen, men så begynner jeg jo å tenke på hvordan det skal bli om det plutselig blir slutt mellom oss. Det er vel ikke lett å få seg en 8-4 jobb med den utdanningen og hva skjer isåfall om jeg blir alene med datteren min og jeg jobber turnus?...

Har ikke tenkt så mye over det før nå egentlig, men vet med sikkerhet at det er denne veien jeg vil gå. Drømmer jo selvfølgelig om et langt og lykkelig liv sammen med samboeren, men som alle vet kan jo alle forhold gå i dass.

Dere som er alenemødre og er utdannet sykepleiere, hvordan løser dere det isåfall? Jobber dere turnus, eller har dere klart å skaffe dere en dagjobb? Isåfall hvor? :P

Tenker at det er litt greit å vite alternativer og se litt fremover allerede, just in case ;)

Anonym poster: 4f6644723cc037506e236444659ec689

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår tankegangen din godt. Jeg er ikke sykepleier, men har en sosialfaglig utdanning, og ser at det finnes slike stillinger også for sykepleiere. Det er jo ikke helt det utdannelsen dreier seg om, men også sykepleiere kan jobbe på NAV-kontor, arbeidsrettede tiltak, osv... egentlig alltid steder hvor du jobber med mennesker på et eller annet vis. Noen av disse stedene er jo stort sett dagtidsjobber. Eller du kan ta etterutdanning som helsesøster e.l. og jobbe dagtidsjobb på kontor, men da er karakterer viktig for å komme inn, har hørt at det ofte er vanskelig. Men som du sier selv så er jo sannsynligheten stor for turnusarbeid, og det er sikkert en utfordring med barn om man ikke har en mann. Men om det er dette du virkelig vil så får du det helt sikker til uansett, kjenner sykepleiere som får det til jeg, selv om de er aleine, selv om de må ha hyppig brukte barnevakter ;)

Anonym poster: 281e2b15c0b215b17a544b7a8ec0c838

Skrevet

Jeg jobber nattevakter og når jeg jobber, så har faren barna. Dette går opp-i-opp med samværsavtalen. På denne måten merker heller aldri barna at jeg faktisk jobber. Jeg har alltid fri når de er hos meg, hvilket jeg opplever som et pluss. Faren jobber 8-15:30 og dermed er det jo alltid et 'jag og mas' på morgenen når de er hos ham.

Anonym poster: d9c92fa3121ff923d047d07784b0a507

Skrevet

Jeg måtte slutte på sykepleien pga brudd med bf :( Det er veldig vanskelig å få 8-16 jobb som sykepleier.

Men du, ikke ta sorgene på forskudd. Du er sammen med bf, og du kan ikke tenke "hva hvis" gjør ferdig utdannelsen din hvis det er det du vil!

:)

Skrevet

Jeg var heldig å ha ønsketurnus og familie rundt som passet barnet. Vanskelig å få dagjobb og enda verre å komme inn på videreutdanninger som gir dagjobb (du må ha mange års praksis som sykepleier tilsvarende fulltid for å få bra nok poeng). I dag angrer jeg litt på at jeg tok sykepleierutdanning. Både jeg og mannen er spl og han er den eneste som jobber som det i dag. Jeg har byttet yrke. Lønna som spl er dårlig. Man ofrer familielivet for turnus. Det er for meg ikke verdt det.

Anonym poster: 2beda94b884eda5240302c0d3c638a0f

Skrevet

Jeg forstår tankegangen din godt. Jeg er ikke sykepleier, men har en sosialfaglig utdanning, og ser at det finnes slike stillinger også for sykepleiere. Det er jo ikke helt det utdannelsen dreier seg om, men også sykepleiere kan jobbe på NAV-kontor, arbeidsrettede tiltak, osv... egentlig alltid steder hvor du jobber med mennesker på et eller annet vis. Noen av disse stedene er jo stort sett dagtidsjobber. Eller du kan ta etterutdanning som helsesøster e.l. og jobbe dagtidsjobb på kontor, men da er karakterer viktig for å komme inn, har hørt at det ofte er vanskelig. Men som du sier selv så er jo sannsynligheten stor for turnusarbeid, og det er sikkert en utfordring med barn om man ikke har en mann. Men om det er dette du virkelig vil så får du det helt sikker til uansett, kjenner sykepleiere som får det til jeg, selv om de er aleine, selv om de må ha hyppig brukte barnevakter ;)

Helsesøsterutdanning kan du bare glemme å komme inn på før du er 40, har mange års praksis og annen videreutdanning i tillegg.

Skrevet

Helsesøsterutdanning kan du bare glemme å komme inn på før du er 40, har mange års praksis og annen videreutdanning i tillegg.

Er det virkelig så vanskelig å komme inn på helsesøster? :(

Har vurdert helsesøster og jordmor som etterutdanning, men vil jo ikke vente i 20 år for å samle alderspoeng!

HI

Skrevet

Jeg tok drittvaktene når barnet var hos barnefar. Fikk ordet det slik at jeg også gikk mest nattevakter for å tjene bedre og for å ha fri når hun var hos meg.

Om du videreutdanner deg har du iallefall flere muligheter til dagjobb; kirurgisk poliklinikk, dagkirurgi, kreftpol, helsesøster, dialysen, forskning ol.

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å komme inn på helsesøster? :(

Har vurdert helsesøster og jordmor som etterutdanning, men vil jo ikke vente i 20 år for å samle alderspoeng!

HI

Du får ikke alderspoeng. Men det er så mange søkere til det studiet at det fører til meget høy poenggrense, særlig på deltidsutdanningene. Jordmor er litt enklere å komme inn på, men det fins ikke så mange dagstillinger for jordmor, så turnus må påregnes.

Skrevet

Kjære HI

Jeg ville først og fremst fokusert på om du har lyst til å bli sykepleier :) Er det en jobb du tror du kommer til å trives med hvor du liker arbeidsoppgavene?

Det er fint å være realistisk, og tenke på eventualiteter, men du kan jo ikke planlegge for alle uforutsette hendlser, og jeg tror, når det gjelder arbeid er det alfa-omega å trives :)

Om du og barnefar dkulle gå fra hverandre (bank i bordet) så finner dere sikkert en løsning selv om du er sykepleier. Det er som mange nevner flere etterutdannelser som gir deg turnusfri.

Lykke til ;)

Skrevet

Vil ikke bli sykepleier, men vil videreutdanne meg til noe hvor jeg kan jobbe med små barn. Har ikke lyst til å bli førskolelærer. Så jeg må nesten gå sykepleien for å ha noe å bygge på senere, når jeg klarer å bestemme meg for hvor jeg vil gå videre :)

Skrevet

Jeg er operasjonssykepleier og jobber 80 % (selvvalgt deltid) på et dagkirurgisk senter. Veldig koselig, spennende og barnevennlig jobb :-) Husk at som sykepleier kommer du alltid til å få jobb uansett hvor du bor. Det kan ta noen år før drømmejobben kommer men slik er det jo for alle :-) I tillegg kan en sykepleier som regel velge å jobbe deltid, ta ekstravakter om hun trenger ekstra penger, kun jobbe netter (50% natt er vel ti netter i mnd og gir vel rundt 20 000 utbetalt?) Osv. Få jobber er då fleksible og barnevennlige som sykepleierjobber ;-)

Anonym poster: 79cd669a7bb56e9e075acb2be2ecf6f8

Skrevet

Vil ikke bli sykepleier, men vil videreutdanne meg til noe hvor jeg kan jobbe med små barn. Har ikke lyst til å bli førskolelærer. Så jeg må nesten gå sykepleien for å ha noe å bygge på senere, når jeg klarer å bestemme meg for hvor jeg vil gå videre smile.png

Seriøst?

Du tar en fagutdanning men vil ikke jobbe som det du faktisk utdanner deg som. Hva i all verden tenker du å jobbe som da?

Det er faktisk ikke SÅ mange alternativer til å bygge på sykepleierutdanningen hvis målet ditt er arbeid med barn....

Anonym poster: b6992708e2b74c84062c70de4c06db6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...