Gå til innhold

Skinndrektig tispe..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror min søsters tispe er skinndrektig, men er det vanlig at de får en enorm mage? Hun oppfører seg merkelig og har melk i pattene. Men har ikke adoptert noen leker o.l...?

Anonym poster: 983a5dc6fef4a16d69137102eebf6ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tispen min adopterte ikke leker, men fikk melk og oppførte seg rart. Men magen ble ikke større....sikker på at hun ikke er drektig?

Skrevet

tispen min adopterte ikke leker, men fikk melk og oppførte seg rart. Men magen ble ikke større....sikker på at hun ikke er drektig?

-Hun har bestilt time til vetrinæren. Så blir spennende å se om det har vært en frier på besøk. Er 7-8 uker siden hun hadde løpetid. Hvor lenge varer en falsk drektighet?

HI

Anonym poster: 983a5dc6fef4a16d69137102eebf6ca8

Skrevet

De synlige tegnene på innbilt drektighet pleier å dukke frem omtrent én til to måneder etter løpetiden. Rent fysisk kan tispen gå opp i vekt, og hun blir da gjerne oppsvulmet rundt buken. Hun kan bli hoven rundt juret og produsere melk eller et tynt sekret i juret. Spiseforstyrrelser er også helt normalt. Ofte vil ikke tispa spise i det hele tatt i en periode, og da er det selvsagt viktig at du passer på at hun i alle fall får i seg vann. Noen tisper får derimot økt appetitt.

Tispens atferd kan også bli påvirket. Hun kan få en utpreget morsatferd; hun gjør klar sengeleie og bygger bo. Hun kan også generelt være rastløs og urolig. Det hender også at tispa adopterer alle slags ting, for eksempel kosedyr og sko, som sine unger. Disse surrogatvalpene bør man ta bort fra tispen, fordi de kan stimulere innbilt drektighet.

http://www.agria.no/hund/artikkel/innbilt-drektighet-hos-tisper

Agria sier at de kan legge på seg, og de vet jo hva de snakker om, så...

Anonym poster: 04826cbf02010db99e4955640307e9dc

Skrevet

Kommer an på. Tispa vår har som regel falsk drektighet etter hver løpetid faktisk....Når det først har skjedd en gang, så skjer det ofte igjen og igjen. Da er det å ta bort alt som kan "stimulere" videre "drektighet" (slik som bamser, men det var jo ikke noe problem hos denne hunden) ikke ta på området rundt patter (typisk for å sjekke at det er melk der). Da vi ikke lot henne styre så mye rundt kurven sin og ikke klappet henne så mye på magen men heller hodet og ryggen, så gikk det over av seg selv etter et par uker. Men har hørt om hunder som er falsk drektig i optil en mnd

Skrevet

Tispa vår har alle de klassiske trekkene som er nevnt ove her, foruten kosedyrene. Eller, hun adopterte en gang en gummifrosk, men den tok vi fra henne ganske raskt når vi skjønte tegninga. Men apetitt har ikke endret seg hos vår tispe, så det er vel litt ulikt fra hund til hund

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...