Gå til innhold

permisjons spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan blir det når far jobber offshore, og mor er langtidssykemeldt (og arbeidsledig)??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrepermisjonen? Dersom mor er så syk at hun ikke kan ta hånd om barnet, vil hun kunne sykmeldes fra permisjon og far ta over.

Skrevet

Foreldrepermisjonen? Dersom mor er så syk at hun ikke kan ta hånd om barnet, vil hun kunne sykmeldes fra permisjon og far ta over.

klarer å ta vare på både meg og barnet. men lurer på om han mister sine uker da jeg på en måte ikke har rett på permisjon

Skrevet

Det er jeg ganske sikker på at han ikke gjør, så lenge du er aktivt arbeidssøkende eller sykmeldt fra dette. Men jeg skal ikke garantere det 100%, altså.

Skrevet

Om du er sykemeldt opparbeider du deg jo rett til foreldrepenger på lik linje som om du var i jobb. Så lenge du får rett på foreldrepenger får også far rett på fedrekvoten..

Skrevet

Far har ikke rett på ferdekvote dersom du ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, men han kan få foreldrepenger som han har tjent opp selv. Men da settes det krav gtil at mor gjør et av følgende mens far har permisjon:

Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten

• arbeide helt eller delvis
  • ta godkjent utdanning på heltid
  • ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid
  • være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon
  • delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere
  • delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne

Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid.

Kilde: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Skrevet

jeg har vært 100% sykemeldt siden november 11, i en stilling som ikke lengre eksisterer.

står som arbeidsledig hos nav,. var i tiltak via nav noen uker i februar mars, men dette måtte avsluttes grunnet helsen min.

graviditeten vil gjøre helsen delvis verre, men med håp for bedring etter graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...