Gå til innhold

Ekstremt sint 2 åring. Tips, råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår ble 2 i desember. Hjemme går alt somregel veldig bra. Han kan bli ekstremt sint og ikke tilsnakkenes hvis ting ikke går hans vei. Men er somregel lett å avlede. Ved måltider hjemme spiser han bra, og får hå ifra når han er ferdig. Han er ganske utålmodig når han har bestemt seg for at han er ferdig:)

I barnehagen derimot, sliter de. Han klikker ofte ved matbordet, kaster ting i bakken og skriker. "ødelegger" mat-ro og orden for de andre. Utbruddene kommer vist ofte og raskt. Hvordan skal vi takle dette? Virker som de i bhg synes det er unormalt og de har vanskelig med å takle ham. Vondt for oss foreldre, og siden vi ikke er der er det tøft.

Noen som har vært bort i noe slikt? Noen råd?

Anonym poster: e253649a1cc551d877f247948b0213d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ut i fra hva du forteller, så sier du egentlig at dere har en helt annen rutine hjemme, enn barnehagen har ved sine måltid... for du sier at hjemme spiser han bra, og får gå i fra når han er ferdig, for han blir fort utålmodig....

I bhg er det flere barn, og ikke alltid det lar seg gjøre at barna går i fra bordet når de er ferdige å spise, av prak,tiske grunner som at det ikke er nok voksne tilstede....

så jeg tenker kanskje du også skal prøve å holde gutten din litt lenger ved bordet, og ta noen kamper, så barnehagen slipper å ta hele oppdragerrollen... det står i rammeplanen for bhg at det er foreldrene som skal oppdra barna, og ikke personalet i bhg....

kanskje dere også får opp øynene litt ved å ta noen av "kampene" på hjemebane og.... 2åringer er ofte veldig egosentriske.. de utvikler jo egoet i den perioden, og de ser bare seg selv! det er foreldrene sin jobb å lære de å se andre også....

Anonym poster: 520fe9d2a9dc05f2114803b6a561d33e

Skrevet

Takk for innspill! Får virkelig prøve å ha han lenger ved bordet hjemme. er det å forvente av en to åring å sitte ved bordet til alle er ferdig? Han må sitte til storesøster er ferdig. Vi får jobbe med saken hjemme også.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart at han utagerer i barnehagen.. Mine erfaringer (bare med mine egne unger da) er at ungene er engler i barnehagen og troll hjemme..

Jeg tror jeg hadde bedt om en samtale med ped-leder for å snakke om saken, og høre om det er noe de tenker at dere kan gjøre hjemme for å bedre situasjonen.

Anonym poster: d715735fad62659ff261a05ae8d13186

Skrevet

Takk for innspill! Får virkelig prøve å ha han lenger ved bordet hjemme. er det å forvente av en to åring å sitte ved bordet til alle er ferdig? Han må sitte til storesøster er ferdig. Vi får jobbe med saken hjemme også.

synes ikke du bør forlange at han sitter til alle er ferdig, men la han få sitte litt lenger enn du tror han klarer... og være sterk :) ikke la han vinne hver gang... man blir svak for sine egne barn vet du... og ikke la han vinne bare for å få fred i huset liksom...

kanskje kan det hjelpe å være mer sosial med andre barn også... så får du se skikkelig hvordan han er i samspill med andre barn?

evt hvis du kommer litt tidlig for å hente han i bhg, bruke tid til å være der litt sammen med han, og bare observere han litt i samspill med de andre... helst uten at du blander deg....

snakk litt med personalet i bhg og... kanskje de har noen inspill? ofte har de jo hatt slike barn før :)

Ønsker deg lykke til!

Anonym poster: 520fe9d2a9dc05f2114803b6a561d33e

Skrevet

Problemet er at de ikke har erfaring med dette... Som ord.leder sa at de trodde det skulle gå over om de var konsekvente i er tid. Men han lar seg ikke lære at det er slik måltidene skal være.. Jeg tenkte automatisk at han kanskje har ADHD eller atferdsvansker. Han hadde en periode der han beit andre barn, men dette gikk over da språket ble bedre. Han fungerer bra med andre barn, er aktiv og elsker å løpe,klatre, leke ned ball, sandkasse osv. Faktisk kun måltidene i bhg der han er vanskeligere enn andre barn. Noe trass forekommer selvfølgelig, men ikke mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...