Gå til innhold

Flere enn meg som sliter med dobbeltnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns alltid det er så vanskelig å lære meg folks navn når de har dobbeltnavn. F eks Nina-Elisabeth, Anne Caroline, Lars Peder osv. Flere?

Anonym poster: 451ae696be03bfecb77c3ca75ce66ee9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slutta med navn, og da særlig med doble navn. Yrkesskade, tror jeg. Eller generelt lite interesse for andre folk. Hadde vært lettere om alle bare het Ola og Kari. Inkludert meg selv. Nå kalles alle rundt meg bare for Du!

Anonym poster: 235fb37ba63a88ebc18f8aacd7e59f94

Skrevet

Det er vel så og si ingen som faktisk blir kalt ved sitt fulle navn da. Så Nina-elisabeth heter jo Nina (eller elisabeth) for de rundt seg.

Skrevet

Det er vel så og si ingen som faktisk blir kalt ved sitt fulle navn da. Så Nina-elisabeth heter jo Nina (eller elisabeth) for de rundt seg.

Jøss hva du vet, altså. Basert på dine egne erfaringer i Oslo, verdens metropol, nå igjen?

Andre steder i landet er det het vanlig å bruke begge navn i et dobbeltnavn, spesielt når det er bindestrek, men også ellers.

Anonym poster: f93e5eaaf238d0c468a6b46c2aa6b7c7

Skrevet

Ja, du har virkelig peiling ja. Jeg er en av de med dobbeltnavn uten bindestrek og jeg har alltid brukt begge navnene. Om noen bruker bare det ene navnet til meg, reagerer jeg ikke, for det er liksom ikke "meg". Vet sv mange i samme situasjon og vi bor ikke nord i landet en gang (hvor jeg vet det er mer utbredt med dobbeltnavn).

Anonym poster: 3ecd29a90a6d83e3fedb48001e4c5b77

Skrevet

Kjenner mange som har dobbelt navn uten bindestrek som bruker begge.. Helt naturlig å bruke begge navnene på de. Så sliter lite med det i grunn...

Anonym poster: 7029a7858f30bb03ae7b3c4d67f3572b

Skrevet

Hmm... må være i din omgangskrets det da.

Her i huset har alle dobbelt navn, vi er 7 stk, og vi bruker alle navn. Kjenner da maaaange med dobbelt navn, som bruker begge.

Anonym poster: 0c9ee5ff466a6709e555af8ca7e85ad8

Skrevet

Huff, nå skal jeg banne i kirken her: Jeg synes dobbeltnavn er en uting. Særlig om kombinasjonen er to lange fornavn. Om man heter Ann-Kristin er saken annerledes, for et kort førstenavn kan ofte med sukksess kombineres med et lengre andre-navn. Er faktisk enig med skeptisimo her, at mange med dobbeltnavn bruker bare ett av navnene.

En jeg kjenner heter Sofie Margrete Therese + etternavn, tror dere hun bruker alle navn? Nei hun kalles bare Sofie hun, av både familie og venner. Det virker for meg som dobbeltnavn-trenden er et påskudd for foreldre å smelle ihop flere navn de synes er fine, men uten tanke for hvor tungvindt/upraktisk det faktisk er for både barnet og alle rundt.

Beklager men jeg synes det er utrolig dustete å kalle ungene flere 2-3 stavelses navn, og forvente at de rundt skal bruke hele navnet, særlig når de fleste unger får to etternavn i tillegg!

Anonym poster: 92ccd57dd8e51f1f8659cc0d78d85acf

Skrevet

Huff, nå skal jeg banne i kirken her: Jeg synes dobbeltnavn er en uting. Særlig om kombinasjonen er to lange fornavn. Om man heter Ann-Kristin er saken annerledes, for et kort førstenavn kan ofte med sukksess kombineres med et lengre andre-navn. Er faktisk enig med skeptisimo her, at mange med dobbeltnavn bruker bare ett av navnene.

En jeg kjenner heter Sofie Margrete Therese + etternavn, tror dere hun bruker alle navn? Nei hun kalles bare Sofie hun, av både familie og venner. Det virker for meg som dobbeltnavn-trenden er et påskudd for foreldre å smelle ihop flere navn de synes er fine, men uten tanke for hvor tungvindt/upraktisk det faktisk er for både barnet og alle rundt.

Beklager men jeg synes det er utrolig dustete å kalle ungene flere 2-3 stavelses navn, og forvente at de rundt skal bruke hele navnet, særlig når de fleste unger får to etternavn i tillegg!

Jeg som svarte rett under Skeptissimo. Jeg har ikke dobbeltnavn, kunna aldri gitt ungene mine dobbeltnavn og er i grunnen helt enig med deg.

Men hvor stor prosentandel av Norges dobbeltbenavnede befolkning kjenner du? Hva får Skeptissimo og du til å tro at fordi du kjenner Sofie-Margrethe som kaller seg Sofie, så er det slik for de fleste andre med dobbeltnavn også? (Ser det ikke er het det du skriver, men det er det Skeptissimo skriver, og det jeg svarte på).

Jeg kjenner flere menn som helst kler seg i dameklær i helgene. Derfor liker de fleste norske menn å kle seg i dameklær i helgene?

Men for all del, enig med deg; dobbeltnavn er upraktisk og jeg synes som regel det er enten jålete eller stygt - eller begge deler. Men hver sin lyst, mange synes mine navnepreferanser er stygge og sære også.

Skrevet

Jeg som svarte rett under Skeptissimo. Jeg har ikke dobbeltnavn, kunna aldri gitt ungene mine dobbeltnavn og er i grunnen helt enig med deg.

Men hvor stor prosentandel av Norges dobbeltbenavnede befolkning kjenner du? Hva får Skeptissimo og du til å tro at fordi du kjenner Sofie-Margrethe som kaller seg Sofie, så er det slik for de fleste andre med dobbeltnavn også? (Ser det ikke er het det du skriver, men det er det Skeptissimo skriver, og det jeg svarte på).

Jeg kjenner flere menn som helst kler seg i dameklær i helgene. Derfor liker de fleste norske menn å kle seg i dameklær i helgene?

Men for all del, enig med deg; dobbeltnavn er upraktisk og jeg synes som regel det er enten jålete eller stygt - eller begge deler. Men hver sin lyst, mange synes mine navnepreferanser er stygge og sære også.

Vel, jeg kjenner selvsagt ikke alle med dobbeltnavn i Norge, og jeg vet om flere som bruker begge navn, så her er det klart at det er variasjoner. Akkurat Sofie Margrete Therese er en nær venninne av meg, så jeg er ganske så sikker på at hun bruker bare Sofie :)

Min erfaring er vel basert i at majoriteten av dem jeg kjenner med dobbeltnavn kun bruker det ene navnet sitt. Ofte har jeg ikke visst at de hadde mer enn ett fornavn, før anledningen kommer hvor de faktisk må bruke alle navn som opprop ect. I tillegg har jeg vært lærer i en 5-6 år, og ser akkurat samme trenden blandt ungdommene jeg har undervist.....

Nå kan ikke jeg egentlig svare for skeptisimo, mitt poeng var bare at mine erfaringer understøtter hennes påstand. Jeg er også fullstending inneforstott med at folk sikkert ikke liker mitt navnevalg på ungene (korte fornavn), og alle skal selvsagt få velge det de vil.

Jeg svarer bare på HIs innlegg, og sier meg enig i at jeg finner det upraktisk, vanskelig og til dels uforståelig, npt ikke begge navna engang blir brukt ;)

Skrevet

Vel, jeg kjenner selvsagt ikke alle med dobbeltnavn i Norge, og jeg vet om flere som bruker begge navn, så her er det klart at det er variasjoner. Akkurat Sofie Margrete Therese er en nær venninne av meg, så jeg er ganske så sikker på at hun bruker bare Sofie :)

Min erfaring er vel basert i at majoriteten av dem jeg kjenner med dobbeltnavn kun bruker det ene navnet sitt. Ofte har jeg ikke visst at de hadde mer enn ett fornavn, før anledningen kommer hvor de faktisk må bruke alle navn som opprop ect. I tillegg har jeg vært lærer i en 5-6 år, og ser akkurat samme trenden blandt ungdommene jeg har undervist.....

Nå kan ikke jeg egentlig svare for skeptisimo, mitt poeng var bare at mine erfaringer understøtter hennes påstand. Jeg er også fullstending inneforstott med at folk sikkert ikke liker mitt navnevalg på ungene (korte fornavn), og alle skal selvsagt få velge det de vil.

Jeg svarer bare på HIs innlegg, og sier meg enig i at jeg finner det upraktisk, vanskelig og til dels uforståelig, npt ikke begge navna engang blir brukt ;)

Vi er i grunnen enig, jeg bare henger meg opp i statistikkbruken ;)

Selv om du og Skeptissimo til sammen skulle kjenne 1000 personer med dobbeltnavn og som kun bruker det ene navnet, så er det ikke i nærheten av representativt grunnlag for å si noe om det store bildet. I store deler av bygdenorge og langs hele kysten er dobbeltnavn kjempeutbredt, og Skeptissimos, dine og mine (jeg kjenner også mange som kun bruker første fornavn)i det store bildet få bekjentskaper med dobbeltnavn e ganske ubetydelig i den sammenhengen ;)

Skrevet

Min sønn har 4 navn, 2 for og 2 etter. Vi bruker begge navnene. Hsn har totalt i alle 4 navn 6 stavelser

Min datter har 2 navn. 1 for og 1 ettet. Hun har totalt 8 stavelser

Tror ikke sønnen min har mer tungvint navn å si selv om han har flere ;)

Anonym poster: afe25a9640bfa75f0c3b55fbba848603

Skrevet

Min sønn har 4 navn, 2 for og 2 etter. Vi bruker begge navnene. Hsn har totalt i alle 4 navn 6 stavelser

Min datter har 2 navn. 1 for og 1 ettet. Hun har totalt 8 stavelser

Tror ikke sønnen min har mer tungvint navn å si selv om han har flere ;)

Og vi bor sentralt på Østlandet selv om vi bruker begge navnene... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...