Gå til innhold

er så bekymret for mine foreldres helse:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå snart 30 år, men har helt siden jeg var lita bekymret meg for mine foreldres helse. De er overvektige begge to.. spiser veldig mye usunt. Mye fete sauser, ekte smør på skiven, lite grønnsaker, mye chips og sjokolade, dessert... det er så utrolig frustrerende å se på. Jeg har snakket (helst med pappa fordi han ikke tar seg så nær) med dem flere ganger om dette. De sier de er enige.. men det skjer ingenting. Nå begynner de å nærme seg 60 år, og jeg er redd formen deres vil bli betraktelig forverret med alderen ettersom de er så usunne og ikke trener. Jeg blir så lei meg.. spesielt fordi jeg har fått en liten datter som jeg ønsker skal få oppleve sine besteforeldre så lenge sommmulig... jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å få dem til å innse at denne livsstilen kan føre til for tidlig død:( min far har også vert sykemeldt opp til flere ganger grunnet utbrendthet... han lever for jobben. Noe som heller ikke hjelper på... noen med råd?

Anonym poster: a71e3769d3597c72c540d02a70fe354c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje på tide med en alvorsprat. Hjelper ikke med hinting her tydeligvis.

Anonym poster: 61089d80847a71f1ea50434633a9c050

Skrevet

De må ville det selv.

Jo mer du maser og bekymrer deg, jo mindre sjanse for å de gjør noe med det. Det eneste du oppnår er at de blir "trassige", de er da tross alt voksne mennesker og bestemmer selv hvordan de vil leve.

Ingen råd dessverre, de må bare erfare selv at livskvaliteten blir dårlig og ønske gjøre noe med det.

Anonym poster: fdc59db5844d8715b4ab7af6a78f791e

Skrevet

Skjønner du tenker på dette, men forstår ikke helt at du har vært opptatt av dette siden du var liten? Tenker at du har en litt unormal beskyttertrang overfor foreldrene dine(om dette virkelig plager deg), som må være tung å bære.

Uansett er det lite du kan gjøre... Du kan eventuelt ta kontakt med fastlegen deres og uttrykke din bekymring. Om de står i helsefare, kan jo legen gi dem en oppvåkning. Legen har taushetsplikt, så du vil uansett ikje få noen tilbakemelding.

De er voksne mennesker og det er ikke spesielt hyggelig å bli fortalt hva man skal spise av andre. Du kan jo lage gode, sunne middager når de spiser hos deg. Det går an å etterlyse litt grønnsaker til middagen osv.

Anonym poster: edfbb77c0dd1d960190b12b53234ab98

Skrevet

takk for svar. jeg vet at det egentlig må være opp til dem. men det er bare så frustrerende å se på.. jeg ser liksom at de sakte men sikkert dreper seg selv... for det er jo det de gjør.... jeg har sagt ganske hardt i fra til min far, og bedt han om å tenke over konsekvensene... og han sier han er enig... men det skjer ingenting... jeg vet ikke om måten jeg takler dette på er normalt eller ikke... vet bare at det har plaget meg i alle år.. og vertfall nå når jeg ser de skranter litt pga alder også.. men det er jo de som må ta tak.. jeg kan ikke gjøre det for dem :( hi

Anonym poster: a71e3769d3597c72c540d02a70fe354c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...