Gå til innhold

Jeg tror fireåringen min har soleksem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han fikk det i påsken. Vi var forsiktige med solen synes jeg. Vi var i skyggen eller inne deler av dagen, smurte godt, brukte caps osv... Men på dag tre utviklet han sterk rødme i kinnene + hovne vabler. Han har tidligere reagert allergisk på solkrem, så jeg trodde det var det. Jeg smurte derfor med hydrokortison og ga zyrtec-dråper... Hevelsen og vablene gikk da ned noe, men har blusset opp igjen iløpet av dagen flere dager på rad nå... Nå googlet jeg forskjellige ting, og syntes plutselig at det ligner veldig på soleksem... Det hadde jeg egenltig ikke tenkt på....

Vet ikke om jeg bør holde han hjemme fra bhg?! Hva hadde dere gjort? Bestilt legetime? Smurt? Holdt hjemme fra bhg?..

Anonym poster: add3ca411185f56a35808d5222e0ad99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du brukt hydrokortison i solen?

Anonym poster: 749ee63ef7779d8976def48adcdfbec2

Skrevet

smør med et tynt lag hydrokortison.. jeg sliter veldig med soleksem, får ikke engang sove om nettene når jeg har det, så jeg ville sett an formen til gutten. om han er ekstra trøtt og sutrete, så hadde jeg holdt han hjemme. soleksem er et mareritt uten like.

Anonym poster: 8e03e8e34004972c87e1aa993b9faf8e

Skrevet

Han fikk det i påsken. Vi var forsiktige med solen synes jeg. Vi var i skyggen eller inne deler av dagen, smurte godt, brukte caps osv... Men på dag tre utviklet han sterk rødme i kinnene + hovne vabler. Han har tidligere reagert allergisk på solkrem, så jeg trodde det var det. Jeg smurte derfor med hydrokortison og ga zyrtec-dråper... Hevelsen og vablene gikk da ned noe, men har blusset opp igjen iløpet av dagen flere dager på rad nå... Nå googlet jeg forskjellige ting, og syntes plutselig at det ligner veldig på soleksem... Det hadde jeg egenltig ikke tenkt på....

Vet ikke om jeg bør holde han hjemme fra bhg?! Hva hadde dere gjort? Bestilt legetime? Smurt? Holdt hjemme fra bhg?..

Tenker legetime og bytte av solkrem. Anbefaler Coop anglamark sin barnesolkrem. Er eneste solkremen mine barn tåler.

Anonym poster: 718518a7335114489cd2c417846a39b4

Skrevet

Har du brukt hydrokortison i solen?

Anonym poster: 749ee63ef7779d8976def48adcdfbec2

Nei, såklart ikke. De siste påskedagene ble innedager pga utslettet hans.

Han har som sagt reagert på solkrem tidligere, og vi har prøvd mye forskjellig. I fjor fant vi endelig en solkrem han ikke reagerte på... Ett eller annet posay.. eller noe.. husker ikke navnet dessverre... Men, derfor syntes jeg det var rart at han plutselig reagerte på kremen igjen når han ikke gjorde det i fjor sommer... Men, når jeg tenker etter nå kan det jo tenkes at det er soleksem han har hatt hele tiden - og ikke en allergisk reaksjon overfor solkrem...

Han er nok litt ekstra sutrete og vanskelig å ha med å gjøre om dagen. I går fløy han opp og ned til klokken var halv ti, og virket tufs og gråt om at han ikke fikk sove..

Men, noen som vet hva man kan gjøre med soleksem?

Skrevet

Så synd han har fått soleksem, når en først har hatt det en gang blir det aldri borte. Husk å være veldig nøye med smøring, og generelt eksponere han minst mulig for sol desverre.... Jeg fikk soleksem en gang i tjueårene, og har siden da måttet være utrolig nøye med å smøre meg ofte nok, og passe på å ikke bli det minste brent... Det er utrolig ubehagelig det eksemet når jeg først får det, klør!! Ville holdt ham hjemme fra barnehagen om han har en del. Hydrokortison hjelper, men salven er noe skikkelig kliss.

Anonym poster: 9a133bbfbb3b81e99194a8e07aaf561e

Skrevet

allergivaksinasjon kan hjelpe, kortisonsprøyte (vet ikke om de gir det til små barn)..

men den ene tingen som har hjulpet meg er å ta e-vitamin. Om jeg er flink til å spise e-vitamin hver dag fra tidlig vår, så får jeg nesten ikke soleksem. +at jeg må smøre meg med faktor 40-50, jeg bruker La roche Posay (eller hva den heter..) eneste solkremen jeg tåler.

Anonym poster: 8e03e8e34004972c87e1aa993b9faf8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...