Gå til innhold

Brystene "brenner"....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brystene mine brenner, kjennes i hvert fall sånn ut. Baby er litt hvit på tunga, men ikke mye. Ikke noe belegg på brystvortene. Ingen sår, sprekker eller lignende. Men smerter ved de første sugetakene til babyen.

Noen som har hatt det sånn? Babyen er 2 uker gammel.

Anonym poster: aadca6e13256bded922a16bf5086ea86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smerter ved utdrivning? Det har jeg, og det er veldig vondt. Ellers kan det kanskje være betennelse?

Anonym poster: 837cb1ade1fc1c29792f53e041a2e688

Skrevet

sopp?

Jeg har mest trolig fått det, vises heller ikke noe på puppene.. men svir/brenner og stikker i puppen ved amming (4,2mnd gammel baby..)

Babyen har bare pittelitt hvitt på tunga, men jeg skal begynne med kur nå, i tilfelle det er sopp som kan til det..

Anonym poster: 26272ac1ee30d1d80ea1cd6e83d3c088

Skrevet

Smerter ved utdrivning? Det har jeg, og det er veldig vondt. Ellers kan det kanskje være betennelse?

Anonym poster: 837cb1ade1fc1c29792f53e041a2e688

Ja ved utdrivning. Sinnsykt vondt, må bite tenna sammen for å orke å amme. Men går over etter 30-60 sekunder.

Anonym poster: f207b4fb3af543e4ce5f648b3e711fc5

Skrevet

Ja, jeg hadde det slik. Det viste seg at både jeg og babyen hadde fått sopp.

Skrevet

Høres ut som sopp, enten "vanlig" trøske eller bryst betennelse. Om du får feber i tillegg er det betennelse og du må mest sannsynlig få antibiotika.

Ta kontakt med fødeavdelingen, i inntill 2 eller 3 uker etter fødsel har de ansvaret for deg og bebyen, der kan de se hva som "galt" med deg.

Jeg fikk selv brystbetennelse etter 8 dager med min nummer 2, det var drit vondt og kjentes akuratt ut som om brystene brant. I tillegg var de knudrete, det kjentes ut som om det var en ertepose inni dem.

Husk å tømme puppene for melk slik at det ikke blir verre betennelse!

Er det "bare" trøske kan du pensle munnen til barnet og dine brystvorter med Corsodyl munnskyllemiddel som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Dette pleier hjelpe for mange, om det ikke hjelper må du selvfølgelig kontakte legen din.

Lykke til!

Skrevet

sopp?

Jeg har mest trolig fått det, vises heller ikke noe på puppene.. men svir/brenner og stikker i puppen ved amming (4,2mnd gammel baby..)

Babyen har bare pittelitt hvitt på tunga, men jeg skal begynne med kur nå, i tilfelle det er sopp som kan til det..

Dro du til legen eller kan man behandle det selv? Er ikke vondt under hele amminga, og det brenner bare innimellom og aldri mens babyen ammer.

Skrevet

Hva ble gjort? Måtte du kutte ut amminga mens dere fikk behandling? Redd for å miste melka :/

Skrevet

De første sugetakene her gjør også grisevondt, var slik forrige gang også, gjennom hele ammeperioden.. I tillegg gjør det også vondt når utdrivniga kommer i gang... Vesla er bare 3 mnd så jeg har en god stund igjen med vondt. Heldigvis gjør det ikke vondt gjennom hele matinga og vesla spiser ikke mer enn ca 10 min på hver pupp så jeg overlever :)

Skrevet

sopp?

Dro du til legen eller kan man behandle det selv? Er ikke vondt under hele amminga, og det brenner bare innimellom og aldri mens babyen ammer.

Da kan det hende det "bare" er utdrivningen? jeg har vondt litt utti ammingen og spessielt på slutten og etterpå..

Dro til helsestasjonen, soppmiddelet kjøpes uten resept, helsesøsteren anbefalt canesten.

Skrevet

De første sugetakene her gjør også grisevondt, var slik forrige gang også, gjennom hele ammeperioden.. I tillegg gjør det også vondt når utdrivniga kommer i gang... Vesla er bare 3 mnd så jeg har en god stund igjen med vondt. Heldigvis gjør det ikke vondt gjennom hele matinga og vesla spiser ikke mer enn ca 10 min på hver pupp så jeg overlever smile.png

fått sjekka om dere har rett teknikk? skal jo ikke være vondt etter du har ammet en stund..

Skrevet

Høres ut som sopp, enten "vanlig" trøske eller bryst betennelse. Om du får feber i tillegg er det betennelse og du må mest sannsynlig få antibiotika.

Ta kontakt med fødeavdelingen, i inntill 2 eller 3 uker etter fødsel har de ansvaret for deg og bebyen, der kan de se hva som "galt" med deg.

Jeg fikk selv brystbetennelse etter 8 dager med min nummer 2, det var drit vondt og kjentes akuratt ut som om brystene brant. I tillegg var de knudrete, det kjentes ut som om det var en ertepose inni dem.

Er det "bare" trøske kan du pensle munnen til barnet og dine brystvorter med Corsodyl munnskyllemiddel som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Dette pleier hjelpe for mange, om det ikke hjelper må du selvfølgelig kontakte legen din.

Lykke til!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg tømmer brystene ofte. Klarer ikke babyen tømme de så pumper jeg resten. Og masserer brystene mens jeg pumper så jeg har ingen klumper.

Er trøske og sopp det samme ? Skal prøve, hvis det ikke hjelper kontakter jeg lege eller barsel :)

Skrevet

Hva ble gjort? Måtte du kutte ut amminga mens dere fikk behandling? Redd for å miste melka :/

Begge fikk behandling og jeg ammet som normalt under behandling.

Skrevet

Ja, har rett teknikk, fått det sjekket, men har noe som heter Rayneuds? fenomen, som gjør at blodkarene trekker seg sammen og skaper smerter, får hvite flekker på vortene under amming, og de kan bli blålilla etterpå... Dessverre noe jeg bare holde ut. Man kan vist få noe blodtrykksenkende medisin som kan hjelpe, men jeg har såpass lavt blodtrykk i utgangspunktet at jeg ikke tør ta den...

Skrevet

De første sugetakene her gjør også grisevondt, var slik forrige gang også, gjennom hele ammeperioden.. I tillegg gjør det også vondt når utdrivniga kommer i gang... Vesla er bare 3 mnd så jeg har en god stund igjen med vondt. Heldigvis gjør det ikke vondt gjennom hele matinga og vesla spiser ikke mer enn ca 10 min på hver pupp så jeg overlever :)

Gjennom hele ammeperioden ? Huff! Hørt det skal gå over temmelig raskt :/

Skrevet

sopp?

Da kan det hende det "bare" er utdrivningen? jeg har vondt litt utti ammingen og spessielt på slutten og etterpå..

Dro til helsestasjonen, soppmiddelet kjøpes uten resept, helsesøsteren anbefalt canesten.

Vil canesten hjelpe på soppen i babyens munn? Hvis det er sopp. Regner med canesten er til å smøre på brystvortene, ikke behandle baby?

Skrevet

Begge fikk behandling og jeg ammet som normalt under behandling.

Så bra :)

Skrevet

Gjennom hele ammeperioden ? Huff! Hørt det skal gå over temmelig raskt :/

Hos meg er det nok Rayneuds fenomen som gjør at det er vondt hele ammeperioden, for som ei sa over her så skal det ved rett teknikk ikke gjøre vondt. Det er ikke uvanelig at de første takene kjennes litt ømt, men vondt skal det ikke være. Men så har du de som meg da som har vondt uansett pga andre årsaker enn feil teknikk, brystbetennelse eller sopp som kan heldigvis kan fikses :) Du kan jo bestille time på ammepoliklinikken på sykehuset eller ta en tur på helsestasjonen og la de se på det :)

Skrevet

Jeg hadde slike smerter da vi fikk sopp/trøske. Så ingenting på puppen men babyen var litt hvit i munnen. Når hun sugde seg fast kjentes det ut som noen dro en piggtråd ut av puppen, smerten strålte oppover i brystet...

Jeg smurte cansesten på vorten rett etter amming og tørket av den før jeg ammet igjen, dryppet litt farris i munnen til ungen (farris er et kjærringråd). Er det mye i munnen til ungen kan du få soppmiddel på resept som er til å dryppe i munnen til ungen, men da må du til lege.

http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Anonym poster: 590f92067616ebc6eb0da08a6ebed75c

Skrevet

Lykke til!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg tømmer brystene ofte. Klarer ikke babyen tømme de så pumper jeg resten. Og masserer brystene mens jeg pumper så jeg har ingen klumper.

Er trøske og sopp det samme ? Skal prøve, hvis det ikke hjelper kontakter jeg lege eller barsel :)

Om du ikke har noen klumper er det nok mest sansynlig trøske. Jeg er ikke lege eller noe, men tror trøske er det samme som sopp bare ett annet ord.

Jeg fikk betennelse i brystet pga brystvorta sprakk bittelitt, noe som den gjør hos mange man kan ikke se sprekken en gang. Å så kom trøske/sopp bakterien inn i puppen. Og dermed ble det betennelse (i tillegg hadde jeg besøk den dagen og fikk ikke tømt puppene skikkelig... dårlig prioritering, men man tenker jo ikke over det alltid). På mindre en 1 time gikk jeg fra frisk til 40,5 i feber og svimmel, brystene brant og det gjorde drit vondt!

Så som sagt, tror det du har er vanlig trøske, som er lett å behandle. Jeg hadde det med første sønnen, legen ville gi meg en reseptbelagt medisin som jeg skulle pensle puppen med og som babyen skulle skylle munnen med i minst 20 sekunder... jeps, få en liten baby til å holde vesken i munnen i 20 sek for så å spytte den ut... Det var HS som tipsa meg om Corsodyl, og det funka veldig fint og fort for meg. Tok litt på en klut og "vaske" munnen til ungen, pluss smurte på tutten : ) Det er heller ikke farlig så gjør ingen ting om babyen svelger det.

Lykke til :)

Skrevet

Lykke til!

Om du ikke har noen klumper er det nok mest sansynlig trøske. Jeg er ikke lege eller noe, men tror trøske er det samme som sopp bare ett annet ord.

Jeg fikk betennelse i brystet pga brystvorta sprakk bittelitt, noe som den gjør hos mange man kan ikke se sprekken en gang. Å så kom trøske/sopp bakterien inn i puppen. Og dermed ble det betennelse (i tillegg hadde jeg besøk den dagen og fikk ikke tømt puppene skikkelig... dårlig prioritering, men man tenker jo ikke over det alltid). På mindre en 1 time gikk jeg fra frisk til 40,5 i feber og svimmel, brystene brant og det gjorde drit vondt!

Så som sagt, tror det du har er vanlig trøske, som er lett å behandle. Jeg hadde det med første sønnen, legen ville gi meg en reseptbelagt medisin som jeg skulle pensle puppen med og som babyen skulle skylle munnen med i minst 20 sekunder... jeps, få en liten baby til å holde vesken i munnen i 20 sek for så å spytte den ut... Det var HS som tipsa meg om Corsodyl, og det funka veldig fint og fort for meg. Tok litt på en klut og "vaske" munnen til ungen, pluss smurte på tutten : ) Det er heller ikke farlig så gjør ingen ting om babyen svelger det.

Lykke til :)

Takk :) snilt av deg å ta deg tid til å gi meg et langt og utfyllende svar :) høres nok mest ut som sopp/trøske ja. Ble bare usikker når jeg ikke ser noe på puppene mine, men da vet jeg det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...