Gå til innhold

Hjertesukk! Er det virkelig meninga

Anbefalte innlegg

Skrevet

at man skal være helt utslitt, utmattet av smerter og zombieaktig til fødselen starter? At det går sport i å la de gravide gå mest mulig på overtid og få størst mulig barn? Nei, jeg propper ikke i meg sovepiller for å gå 3 uker på overtid og være uthvilt til å presse ut en unge på 5 kilo, mens barna jeg har fra før går for lut og kaldt vann mens jeg sover hele dagene. Er drittlei av smerter, falske rier, null søvn og at et barn som er ferdig til å komme ut MÅÅ ligge lengst mulig inne i magen, uansett farer ved overtid osv. Argh!!!

Anonym poster: 42248bd45b26caa482fbf04cf4da028a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen andre som er lei?

Skrevet

Er vel ingen i Norge som går tre uker på overtid?

Retningslinjene nå er vel overtidskontroll etter 7 dager og da blir det vurdert farene ved igangsetting mot mors form. Tror maks tolv dager over er den generelle linjen nå.

Anonym poster: d74ce2107e22e611d12a76ab026ab08a

Skrevet

Retningslinjene nå er vel overtidskontroll etter 7 dager og da blir det vurdert farene ved igangsetting mot mors form. Tror maks tolv dager over er den generelle linjen nå.

Her har flere blitt satt i gang både 16 og 18 dager over termin, så sykehuset følger ikke retningslinjer. Ikke får man modningsakupunktur eller stripping før termindagen er der, og sliter man med maserier og masse annet så er det ikke snakk om at man slipper å gå masse overtid. Man får tilbud om sovemedisin, noe man ikke har sjanse til å ta når man har flere andre barn å følge opp.

HI

Skrevet

Det er vell ingen som har det at du skal bli sliten og ha vondt som hovedintensjon, men det er vanlig å ha det sånn på slutten.

Anonym poster: bcacc4cd7e8f850f2a8e9c4e7ac969ef

Skrevet

Jo. Bærum sykehus har 21 dagers grense. Tross retningslinjer står hvert sykehus fritt til å velge.

Anonym poster: 116d51fac0bc9e853f1253769f76aba0

Skrevet

Jeg går til privat jordmor for modningsakupunktur.. Kanskje noe for deg også...?

Skrevet

Da må Bærum ha senket den 21 dagers grensa nylig. I 2010 hadde de 21 dager som maks, men da jeg fødte der nå i januar var den senket til 12 dager. I tillegg tok de inn på overtidskontroll på dag 7 istedenfor dag 14 som var tidligere. Nå var jeg heldig og fødte 1,5 time før jeg hadde overtidskontroll, og det var dag 7 over termin.

Skrevet

Det er tungt, vondt og vanskelig å være høygravid, men ærlig talt, slik er det da for de fleste? Kan da ikke drive med igangsetting på termindato på alle av den grunn?

Men når er det overtidskontroll på ditt sykehus?

Med første var jeg først til overtidskontroll 14 dager over. ( i 2007). Det ble da umiddelbar igangsetting pga lite fostervann og ikke helt bra CTG. Endte i akutt sectio, men gikk greit med barnet. Her burde jeg nok vært til kontroll før 14 dager var gått...

Med andre var jeg til overtidskontroll 7 dager over. Alt så fint ut, og fikk ny time til kontroll etter 2 dager. Denne rakk jeg aldri pga fødsel natten før.

Trodde de fleste sykehus hadde overtidskontroll etter 7 dager nå. Det betyr ikke at man blir igangsatt, men at man blir hyppigere fulgt opp.

Lykke til med nær forestående fødsel:)

Anonym poster: 0312e2a81e7f36f5d49f901179c079d9

Skrevet

Jeg fikk modningsakupuktur fra uke 36 og riestimulerende akupunktur fra uke 37, men ikke på sykehuset selvfølgelig, de har da ikke kapasitet til å ta imot alle høygravide for å gi det. Det tok jeg privat....

Retningslinjene nå er overtidskontroll med ultralyd 7 dager over termin, så det kan du ringe sykehuset og kreve om det ikke blir satt opp automatisk, også får du ta det derfra.

Anonym poster: 11ef66e920c770a7fa9e0fec87d01a29

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva feiler det enkelte... Et barn født i uke 36 er prematurt. Hvorfor bruke modningsakupunktur så tidlig?

Skrevet

Hva feiler det enkelte... Et barn født i uke 36 er prematurt. Hvorfor bruke modningsakupunktur så tidlig?

Fordi mine tre første barn alle er født i uke 37 og alle har veid over 4,5 kg. Siste barnet var estimert til 5,5 kg til termin, og etter å ha vært på kontroll og størrelsesestimering i uke 36 valgte min private jordmor å sette nåler. Ungen ble født i uke 37, var 4858g og var helt ferdig.

I følge fødselslegen på sykehuset her er det at et svangerskap varer i 40 uker et gjennomsnitt, og jeg bruker helt klart bare 37 uker på å produsere et barn..

Skrevet

Fordi mine tre første barn alle er født i uke 37 og alle har veid over 4,5 kg. Siste barnet var estimert til 5,5 kg til termin, og etter å ha vært på kontroll og størrelsesestimering i uke 36 valgte min private jordmor å sette nåler. Ungen ble født i uke 37, var 4858g og var helt ferdig.

I følge fødselslegen på sykehuset her er det at et svangerskap varer i 40 uker et gjennomsnitt, og jeg bruker helt klart bare 37 uker på å produsere et barn..

Jeg lurer veldig på hvor stor du er og hva du har spist i graviditetene?

Anonym poster: dc2fae31f1c8bafd9e890f9f2e5922f8

Gjest Antarctica
Skrevet

Mine var født på så ulike tidspunkter i sv.skapet at den sjansen kunne ikke jeg ha tatt.

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvor stor du er og hva du har spist i graviditetene?

Anonym poster: dc2fae31f1c8bafd9e890f9f2e5922f8

174 cm og 65 kg når jeg ikke er gravid, har lagt på meg 12, 16, 18, og 12 kg i mine fire svangerskap, ingen diabetes. Spist helt normal mat, normal norsk kost og selvfølgelig litt is og snop, men ikke enorme mengder.

Mye gener i dette tror jeg, mormor fikk et barn på 4,5 kg og et på rett over 5 kg (hun er en veldig nett og lita dame så hun ble totalskadd av å føde dem, totalruptur som aldri ble bra selv etter flere operasjoner). Mamma har fått fire barn, minste 4,3 kg og største nesten 5 kg (hun er 166 høy og 52 kg).

Skrevet

at man skal være helt utslitt, utmattet av smerter og zombieaktig til fødselen starter? At det går sport i å la de gravide gå mest mulig på overtid og få størst mulig barn? Nei, jeg propper ikke i meg sovepiller for å gå 3 uker på overtid og være uthvilt til å presse ut en unge på 5 kilo, mens barna jeg har fra før går for lut og kaldt vann mens jeg sover hele dagene. Er drittlei av smerter, falske rier, null søvn og at et barn som er ferdig til å komme ut MÅÅ ligge lengst mulig inne i magen, uansett farer ved overtid osv. Argh!!!

Blir du ikke satt igang?

Anonym poster: 429ded54cecf24b318ccc1c49d4477e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...