Anonym bruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Hvordan er det å begynne på et studium når man er "nygravid" (akkurat blitt gravid)? Det er en bachelorgrad, og vil ta meg tre år, men vi planlegger også et barn til i løpet av sommeren og da vil jeg sannsynligvis være gravid når jeg begynner å studere. Noen som har erfaring med dette, får man permisjon fra studiet like lenge som man ville med jobb? Hvordan blir det med permisjonspenger når jeg studerer fulltid og ikke jobber ved siden av? Og sist, men ikke minst, vil det heller lønne seg å utsette studiene et år til man er i permisjon, og så overlate permisjonen til mannen når studiene begynner (hvis jeg klarer)? Jeg er 32 år, så føler at jeg ikke vil vente så lenge med å begynne studiene. Synes nesten jeg er for gammel allerede, men vil så gjerne ha en utdanning. Blir takknemlig for alle svar! Anonym poster: ddf1d228b49366bfceb8eba25f9184e9
Anonym bruker Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Dersom du akkurat har blitt gravid når du begynner å studere rekker du å tjene deg opp rett til foreldrepenger fra Lånekassen (du må ha hatt rett til stipend/lån fra Lånekassen i 6 mnd før permisjonsstart). Du får foreldrepenger derfra i 44 uker, som tilsammen utgjør mellom 8000 og 10000 kr i mnd avhengig av samboers inntekt. Om du vil ha permisjon eller fortsette å studere disse 44 ukene velger du selv, og om du mottar foreldrepenger eller engangsstønad fra NAV går dette ikke utover foreldrestipendet fra Lånekassen. Om far derimot mottar foreldrepenger fra NAV (når han er i permisjon), vil du ikke få foreldrestipend, men stipend/lån som vanlig, altså som må betales tilbake. Anonym poster: 4039329137fb0b327b243f100263aa17
Anonym bruker Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Hvorfor skulle det være noe problem ? Eneste jeg kan tenke på som en hindring er dersom du er veldig dårlig de første mnd, for det er vanskelig å sykemelde seg fra et studium (uten utsettelse av eksamen). Du har rett på permisjon fra studiene (inntil 1 år) så lenge du har mer enn 6mnd igjen før endt studium. Men du kan ta eksamener i permisjonen om du klarer det Masser av lykke til!!! Begynte selv å studere da mini var 4 mnd, og det gikk superbra Var deilig at de første årene hadde jeg så stor fleksibilitet. Anonym poster: 89cbadd20c0f2013b6684b3caf69ddf1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Tusen takk for fine svar! Det er godt å få litt info å tygge på. Jeg har søkt studie, men får se om jeg kommer inn først. Kjempebra å høre at det går an å lese og ta eksamener i permisjonsperioden, da går dette kanskje veldig bra likevel Jeg var ikke noe dårlig i graviditeten med førstemann, men det vil jo ikke si at jeg ikke blir det med neste. Men man kan jo håpe Må sjekke om jeg har rett på penger fra Lånekassen, for hvis ikke blir det vel dårlig med foreldrepenger. HI Anonym poster: ddf1d228b49366bfceb8eba25f9184e9
Anonym bruker Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Legg merke til at hvis du er gift får du betraktelig mindre i lån og stipend avhengig av mannens inntekt. Anonym poster: 3c8fcbd1b2d2b0b08d46361a716a9c45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå