Gå til innhold

Hunder i skiløypa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hunder som er med på skitur – lar dere hundene gå fritt eller har dere de i sele/bånd?

Vi bor i et typisk friluftsområde hvor der er veldig vanlig med hund. Her går stort sett alle med hundene i sele/bånd når de tar de med ut i skiløypa.

Men da vi reiste på fjellet i påsken (som også er et typisk turiststed/friluftsted) var det utrolig mange som gikk med hundene løse. Mange hunder er jo flinke til å gå tette ved eier, men mange vimset rundt og eierne bydde seg tydelig ikke om at hunden var 100 meter foran eller bak.

Uheldigvis har vi to små barn som er ganske redde for løse hunder. Og – som svigerfar uttalte – for ungene på knapt en meter så må jo det å møte hunder i fult firsprang være som om vi voksne skulle møte en hest i full galopp mot oss :). Ved et par anledninger spurte jeg derfor noen av hundeeierne om de vær så snill kunne ta hunden i bånd eller i det minste holde de mens ungene gikk på ski forbi i løypene. Og gjett om vi fikk mange sure kommentarer til bake. Ei dame oppet regelrett opp og ned av raseri da jeg spurte om de kunne ta hunden i selen……

Jeg trodde faktisk det var normal folkeskikk å ha hundene i sele når du gikk i trafikkerte skiløyper jeg da…….Er det virkelig så frekt å spørre noen om å ta hunden i bånd for å vise litt hensyn til ungene som går på ski?

Anonym poster: 0242d615eff1eacb3d6e954a1dc57089

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes i det hele tatt ikke bikkjer har noe i skiløypene å gjøre, de driter, tisser og tråkker istykker løypa.

Anonym poster: 03ce75167e2b041d3e160a7218a67a7c

Skrevet

Absolutt ikke frekt. Selv om det ikke er båndtvang skal man ha kontroll over hunden sin og ta hensyn til andre. Vår hund går som regel løs, men om vi møter på folk så kalles han inn og holder seg ved fot.

Om du hadde sagt fra til meg hadde jeg beklaget og holdt fast i hunden ved passering.

Anonym poster: 184bb1caa32342536c71b291faf0f1f4

Skrevet

Absolutt ikke frekt. Selv om det ikke er båndtvang skal man ha kontroll over hunden sin og ta hensyn til andre. Vår hund går som regel løs, men om vi møter på folk så kalles han inn og holder seg ved fot.

Om du hadde sagt fra til meg hadde jeg beklaget og holdt fast i hunden ved passering.

Så gost å høre:)

Følte meg virkelig som et utskudd og en hundehater - noe jeg virkelig ikke er !

Skrevet

Så gost å høre:)

Følte meg virkelig som et utskudd og en hundehater - noe jeg virkelig ikke er !

Fra i går er det jo også båndtvang i hele landet. Da er det bare de som har spessiell tillatelse som kan ha hundene løse.

Anonym poster: 57b2a4f57e0c84fb0f4c573a42d9baf5

Skrevet

Jeg synes det er koselig når hundene får gå fritt.

Men det forutsetter jo at hundene er snille, at de ikke løper mot folk og hopper osv. selv når de er glade, og at eierne tar dem i bånd øyeblikkelig så fort noen viser antydning til eller kan antas å være redde (som familier med småbarn osv.).

Anonym poster: 597aa9915d33b2c92f52dcf2bfdc78f3

Skrevet

Er selv hundeeier, men ser på det som en selvfølge å kalle inn hunden og holde den i selen når vi møter forbipasserende, uavhengig av hvem det er. Det har ganske enkelt med respekt for andre å gjøre.

Anonym poster: e3aa9c670c73e4b19e20dfc413732eb0

Skrevet

Er det normalt å ikke plukke opp når hunden gjør fra seg i skiløypa? Jeg skjønner at man ikke gjør det om hunden ikke er i bånd og setter seg ned 50 meter fra skisporet, men der vi var i påsken var det så forferdelig mye hundedritt i løypa! Folk burde virkelig ta ansvar og plukke opp etter hundene sine!

Skrevet

Min hund går stort sett løs uansett hvor vi er, utenom ved trafikkert vei. Men jeg kaller han alltid inn med en gang jeg ser andre mennesker vi kommer til å gå forbi. Har de andre hund løfter jeg han opp eller tar på bånd når vi passerer hverandre. Min hund vil ikke hilse på andre hunder og jeg er drittlei av andre hundeeiere som ikke har kontroll på bikkja si hvis den går løs.

Det er en selvfølge å plukke opp bæsjen uansett hvor man går. Eneste ganger jeg ikke gjør det er utenfor sti i skogen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...