Gå til innhold

Hva har jeg krav på ang. sommerferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år fikk jeg beskjed av min arb.giver at jeg måtte ta tidlig ferie. Fra uke 25-28. Problemet er det at barnehagen har stengt i de tre siste ukene i juli. Da må jeg jobbe.Mannen min er selvstendig næringsdrivende og har ikke mulig til å ta flere uker sammenhengende ferie om sommeren. Hva gjør vi da? Dattera mi kan ikke være hjemme alene. Har jeg krav på å ta ferie når barnehagen er stengt.

Anonym poster: a04b84c016a9fec20a20edf431098729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ikke krav på ferie når barnehagen er stengt. Du har krav på 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden, men ikke i juli.

Skrevet

Hvorfor er din jobb viktigere en din mann sin jobb? Når kan han ta ferie?

Anonym poster: 172931214d413347da1abd926a068c67

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Du har krav på 3 uker sammenhengende mellom mai og september. Du har ikke krav på å få ferie når barnehagen er stengt.

Skrevet

På min arbeidsplass er vi 7 ansatte, og 6 av oss har barn i barnehage. Sier seg selv at vi må bytte på med å ha ferie når den er stengt (i vår kommune er alle barnehagene strengt i 4 uker, samme med sfo).

Du har krav på 3 uker sammenhengende ferie mellom mai og september, og du har krav på å få vite når din ferie blir i rimelig tid. Det vanlige er at rimelig tid er 2 mnd før.

Du har kommet opp i et helt vanlig problem for oss småbarnsforeldre og de fleste av oss må legge denne kabalen hvert eneste år.. Det er ganske vanlig at foreldrene må ta mye ferie hver for seg, og ellers bruke besteforeldre eller ansette en barnepike de ukene.

Min erfaring er at om du allerede nå setter inn en annonse om at du ønsker en dagmamma hjem til dere i tre uker får du haugevis av søknader. Du har jo betalingsfri måned i barnehagen og de fleste tenåringer er fornøyd med å få barnehageprisen pluss litt til for å passe. Om dere har en videregående skole i nærheten som utdanner barne- og ungdomsarbeidere er gjerne disse elevene skikkelig gira på en slik jobb for da kan de skrive den som erfaring når de skal søke sin første jobb etter endt utdanning. Det går an å spørre om å få henge opp en lapp i klasserommet til disse elevene...

Jeg har faktisk flere venner som bruker slike elever som fast barnevakt.

Anonym poster: eb7a3e57e4625d490101d26ba3fcca8c

Skrevet

Men hva gjør man om det er HELT umulig å få noen til å passe? Ikke at jeg har det problemet ennå hvertfal, men det er jo nesten håpløst. Jeg er helt alene med mine barn også, ingen far som tar ferie her.

Anonym poster: 8660ef6b2ed6c26d99a267fb42d65694

Skrevet

Men hva gjør man om det er HELT umulig å få noen til å passe? Ikke at jeg har det problemet ennå hvertfal, men det er jo nesten håpløst. Jeg er helt alene med mine barn også, ingen far som tar ferie her.

Det er ditt ansvar som mamma å sørge for barnepass når du er på jobb. Så da må du enten bevisst velge en privat barnehage som ikke stenger om sommeren, eller ansatte en dagmamma de ukene.

Anonym poster: eb7a3e57e4625d490101d26ba3fcca8c

Skrevet

Da må du finne ny jobb der du er helt sikker på at du kan få fri de ukene du vil.

Anonym poster: 6930ec0c9d647d0927f79e887552f8bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...